Hej!
Vi är nyinflyttade i ett radhus byggt 1980. Det är fjärrvärme via samfällighet och i huset sitter original element/radiatorer. Fått tips att byta termostaterna för att bli lite energieffektivare och för att det ska bli enklare att hålla önskad temperatur i bostaden. Som det är nu kan det vara rätt kallt på morgonen när det varit kallt ute under natten, man ställer upp termostaterna, och sen blir det varmt på eftermiddagarna och man sänker termostaterna och så håller man på så.

Min fundering är: är det lönt att byta till ”smarta” termostater? Jag vill åtminstone ha digitala så man lätt ser vilken temperatur som är inställd och inte bara en skala 0-9. Men är det värt med smarta lösningar? Om ja, vad rekommenderas? Om nej, vilka digitala termostater rekommenderas? Länkar uppskattas!

Tack på förhand! Mvh, Christopher

Vad har du nu? Jag har testat digitala, men jag är inte övertygad om förträffligheten. De låter, batteriet behöver bytas och jag undrar om de reglerar särskilt mycket bättre.

Hej,
Vet faktiskt inte vad det sitter för något men allt är som sagt original från 1980... manuell ”ratt”.

Har du ens termostater?

Vred på radiatorventiletr kan vara väldigt liks termostater. Om du måste justera hela tiden verkar det ju inte vara fungerande termostater i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.