Jag hade tänkt bygga en till byggnad.
Men jag har redan många byggnader på min tomt och vet därför inte vad för kvadrameterbudget jag har att bygga med.
Jag har ett boningshus uppfört 1900.
En lada 1900.
En sovstuga 1900
Och en till sovstuga 1970
Samt en vedbod 2018.
Vilka av dessa tillbyggnader äter på min kvadratmeterbudget?
(Utanför detaljplanlagt område.]
Tack för tankar om detta.
Men jag har redan många byggnader på min tomt och vet därför inte vad för kvadrameterbudget jag har att bygga med.
Jag har ett boningshus uppfört 1900.
En lada 1900.
En sovstuga 1900
Och en till sovstuga 1970
Samt en vedbod 2018.
Vilka av dessa tillbyggnader äter på min kvadratmeterbudget?
(Utanför detaljplanlagt område.]
Tack för tankar om detta.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 8 016 inlägg
Jag tror att du behöver kolla med stadsbyggnadskontoret vad de byggnader du har på tomten klassas som och vad kommunens regler säger.
Redigerat:
Uppenbart har inte ens du @Marlen Eskilsson läst 1:a inlägget eftersom du skriver om detaljplan trots att TS tydligt skriver att fastigheten ligger utom planlagt område.Marlen Eskilsson skrev:
Bästa svaret
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 336 inlägg
Äter inte på dessa kvadratmetrar eftersom den fördaterar bygglovsbefriade byggnader. Fanns inte ens bygglovskrav vid tiden när den uppfördes.Cole123 skrev:
Äter inte på dessa kvadratmetrar eftersom den fördaterar bygglovsbefriade byggnader. Fanns inte ens bygglovskrav vid tiden när den uppfördes.Cole123 skrev:
Äter på kvadratmetrarna om bygglov inte söktes för att uppföra den.Cole123 skrev:
Den har antingen uppförts som en friggebod (max 15 kvm och 3 m hög och inom omedelbar närhet av bostadshuset samt minst 4,5 m från gränsen eller att grannmedgivande finns för närmare placering) eller som bygglovsbefriad komplementbyggnad utanför detaljplan (friare regelverk men samma 4,5-mregel).
Du kan söka bygglov för den i efterhand så äter den inte på potten för bygglovsfria komplementbyggnader.
Klicka här för att svara