9 034 läst · 12 svar
9k läst
12 svar
Nya pumpen suger inte.
Har satt in en ny vattenpump, men den vägrar att suga vatten.
Det är inte någon luft vare sig i pumpen eller i röret in (självtryck på ca 1.5 bar in i pumpen).
Öppnar man utgående öppning i pumpen så sprutar det vatten (pga nämnda självtryck).
Pumpen är som sagt helt ny. Den går åt rätt håll (har testat bägge riktningarna).
VVS-killen fattar ingenting och inte jag heller.
Vad kan det vara för fel? Defekt pump?
Det är inte någon luft vare sig i pumpen eller i röret in (självtryck på ca 1.5 bar in i pumpen).
Öppnar man utgående öppning i pumpen så sprutar det vatten (pga nämnda självtryck).
Pumpen är som sagt helt ny. Den går åt rätt håll (har testat bägge riktningarna).
VVS-killen fattar ingenting och inte jag heller.
Vad kan det vara för fel? Defekt pump?
Går motorn runt? Ni har naturligtvs lagt hande på för att avgöra om den går?
Vad händer om du startar pumpen med trycksidan öppen?
Kommer det mer vatten då än bara det som kommer med självtrycket?
Vad händer om du startar pumpen med trycksidan öppen?
Kommer det mer vatten då än bara det som kommer med självtrycket?
Ja, pumpen går runt.
Det kommer inte mer vatten när pumpen går jämfört med när den inte går (med trycksidan öppen).
Det är endast självtrycket som kommer.
Backventil? Hur kollar jag det? Visste inte ens att det fanns någon sådan...
Pumpen är en sån här:
http://www.beulco.se/action.lasso?-...-response=detalj.html&-recordID=33254&-search
Det kommer inte mer vatten när pumpen går jämfört med när den inte går (med trycksidan öppen).
Det är endast självtrycket som kommer.
Backventil? Hur kollar jag det? Visste inte ens att det fanns någon sådan...
Pumpen är en sån här:
http://www.beulco.se/action.lasso?-...-response=detalj.html&-recordID=33254&-search
Nu fanns det nog redan tillräckligt med vatten i pumphuset.magnusj skrev:
Ingen bottenventil eller egentlig sugledning heller, pumpen matas med tryck.
Jag skulle tippa på att pumphjulet slirar på axlen, eller alternativt saknas helt. Då du har vattentryck in som du nämner och vatten kommer på trycksidan om du öppnar ventilen så är det ingen backventil som spökar och inget fel på sugledningen.
Men om inte högsta punkten på pumpen är luftad så kan det också vara som pefo säger att det uppstår kavitation även om jag har svårt att tro det i detta fall. Men absolut värt att kontrollera
Men om inte högsta punkten på pumpen är luftad så kan det också vara som pefo säger att det uppstår kavitation även om jag har svårt att tro det i detta fall. Men absolut värt att kontrollera
elmont skrev:
Det måste dom vara eftersom den ger vatten på trycksidan vid öppen ventil pga självtrycket. Annars skulle det vara en bra idé som inte skulle vara så lätt att komma på
Liknande trådar
-
Nibe F750 exploderat...vilken nya värmepumpen blir det nu?
Värmepumpar -
Nya värmepumpen till Siemensdiskmaskin andra kontakter
Vitvaror -
Bytte lås på elskåpet. Det nya låset suger inte fast dörren som det förra.
El -
Grävd brunn - pumpen suger inte!
Vatten & Avlopp -
Nya bevattningspumpen gick torr.
Trädgård allmänt