Hej

Vi har ett hus från 1800-talet. I ett rum är tre väggar av mjuk Treetex. Den fjärde väggen är putsad yta som nu är tapetserad.

Treetex är för mjukt som ytterskikt och "stenväggen" är i alla fall så pass dålig att ny puts måste läggas på om man skall behålla skiktet.

Vad gör man?
Kan man sätta OSB på treetex-väggarna och även direkt på den putsade väggen? Hur fästa på putsad yta i så fall?
Därefter en tunn gipskiva utanpå OSB?

Det här kommer att bygga lite på tjockleken så det blir förstås en del pyssel vid dörrar och fönster.

Att ta bort treetex är jag osäker på för huset är nog inte så bra isolerat. Lagret har nog viss isoleringsfunktion i alla fall.

Det här är helt nya frågeställningar för mej så det finns lite att fundera på.

Några förslag på möjliga lösningar?
 
Har gjort en liknande manöver i ett av rummen, 2 ytterväggar med tretex på timmrad stomme och 2 imnerväggar med både stående plank och putsad del (murstocken) jag valde att sätta 6mm rep gips (inte älskad av alla) just för att "slippa" riva foder, socklar och taklist.
Jag spårade även in ny el i tretexen, det dammar dock överjävligt.
Blev en bra, slät yta att måla och tapetsera på.
Enda nackdelen med rep gips är att den kan böjja sig och följa med om underlaget är väldigt vågigt.
Där är en std 13mm gips betydligt bättre om man kan använda sådan ist.
 
Jag är nog också inne på tunn reparationsgips. Det behöver ju inte vara tjockt, bara det blir ett bra underlag att måla på.

Hur fick du fast det på den putsade murstocken?
 
Efter ett tips så limmade jag den med kakelfix och den sitter riktigt bra...
Tror även du kan använda tex gipsbruk, men allt beror på hur fast putsen sitter.
 
Har mycket repgips i mitt hus, funkar hur bra som helst på gamla väggar med diverse lager. På puts/tegel kan man sätta den i gipsbruk
 
Skall man hoppa över OSB-skivan på den putsade väggen och bara köra gips?

Annars är tanken med OSB att få något robust i botten som man kan lätt kan sätta skruv i om så skulle behövas.
 
B berraX skrev:
Skall man hoppa över OSB-skivan på den putsade väggen och bara köra gips?

Annars är tanken med OSB att få något robust i botten som man kan lätt kan sätta skruv i om så skulle behövas.
Håller med, missade det i min kommentar. OSB är överflödigt om underlaget under tretex mm är fast
 
Är tanken att spara tretexen och du har en robust "vägg" under så ja skippa OSB'n som Lars skrivit ovan.
 
Det kan vara svårt att skruva 13mm gips på Tretex. Stor risk att man drar igenom skruvarna. 6mm gipsen är betydligt hårdare, så det brukar gå bättre. Å andra sidan så ser 6mm gips på tretex lätt ut ungefär som masonit på tretex, dvs vågigt.

Jag har provat båda varianterna och det har slutat med att jag till sist rev ner tretexen helt och skruvade gipsen i underliggande råspont istället.

Ska man gå på 13mm gips bör man nog välja de hårdaste skivorna som går att få tag i. Det skiljer rätt mycket mellan olika fabrikat.

En putsad vägg skulle jag dock i första hand putsa om. Det är inte så svårt.
 
På den putsade väggen blir det expanderplugg i putsen om man inte har OSB. Det kanske jag kan leva med om det är olämpligt att ha OSB längst in.

Treetex är nog inte så starkt att skruva i. Vad som finns bakom vet jag inte. Kan mycket väl vara timrad stomme som Mazens hus. Om skruven är lång och når ända hit så blir det förstås starkt. Skall jag avstå OSB här?
 
PNO, där ser man....det finns alltid andra vinklingar på problemet......Den riktigt enkla vägen är inte så lätt att hitta.

Vad tror du om att putsa med gipsbruk? Jag hittade en artikel som var klart positiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.