Jag har två Asea MBB 8/750W 400V som behöver nya lager. De används till snickerimaskiner. Hittade 6204/C3 och 6205/C3 hos farsan som är rätt typ, men öppna lager. Jag vet inte vad som sitter i motorerna förrän jag har öppnat dem. Är det bättre att uppgradera till 2Z plåttätade när man ändå håller på?
 
Ja det är bättre med nya tätade lager
Dessutom är C3 lager för högre varv och högre temperatur med större glapp.
 
Japp. Det skall vara C3 lager i motorer på grund av den förhöjda driftstemperaturen.

Alla äldre motorer har öppna lager men om det inte är en konstruktion med både smörjnippa och avlopp för överskottsfettet så brukar jag byta till gummitätat.

Annars undviker jag permanentsmorda lager men i en motor kan det gå illa om någon smörjer och smörjer och smörjer utan att överskottet har någonstans att ta vägen och så samlas det fett inne i motorn tills den överhettar. Därför är det viktigt att det finns ett utlopp om man har smörjnippor.

Om motorn inte har smörjnippor är gummitätade lager bättre än öppna för smörjan hålls kvar i dem i stället för att rinna ut då motorn går varm. På den tiden då det bara fanns öppna lager och Bröderna Hägglund tillverkade motorer utan smörjnippor rekommenderade de lagerbyte vartannat år. Gummitätade lager håller litet längre än så.

Högvarviga motorer (över 3000 varv i minuten) skall ha plåttätade lager som klarar höga varvtal bättre.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Jag har aldrig satt i C3 lager i vanliga elmotorer för 3-fas anslutning 50 Hz. Jag har bytta i 100-tals elmotorer i industrier.
Det nämnda lagret 6204 med tätningar har tätningen max periferihastighet på 14 m/sek vilket motsvarar 17´000 varv.
C3 lager används där lagret utsätts för högre temperaturer som i 2-takts motorer mopeder motorsågar enduro motorcyklar gokart där axlar kan bli över 100°C.
Däremot i handverktyg som elmotorn till en vinkelslip duger inte tätning med friktion dessa har tillägget xxx 2ZZ
I en vinkelslip på 13`000 varv 5:1 roterar motorn med 65`000 varv dessa måste ha lager utan friktion.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Motorerna är från 60-talet. Konstruktionen (ASEA MBB) från 1945. 1400 rpm. SKFs reservdelslista säger C3.

Tabell med SKF-lagernummer och motsvarande MBB konstruktion från forum om historiska motorer.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.