Hej till alla,
Jag tänker renovera mitt badrum och ska byta alla kopparrör. Lägenhet ãr byggd 1949 och inkommande vatten kommer i två utåtpåliggande kromade(?) kopparrör förlagda i cementgolv med höjden 5cm(från golvet till första skruv). Med skjutmåttet mäter jag ytterdiameter 14,19mm. Alla rör i badrummet ãr utåtpåliggande. Rör till duschen har ytterdiameter 14,19mm medan rör till tvättstället och WC har ytterdiameter 11,19mm.
Vilka är de nya mått?Är de 15mm och 12mm? 15mm ytterdiameter till dusch och tvättmaskin/ 12mm ytterdiameter för tvättställ och WC ?
Jag är inte säker om det finns speciella klämringskopplingar med övergångar till gamla dimensioner(securex (x) vatette system).
Är det ok om jag glödgar för att expandera "golv-rör" som en hylsa?
Uppskattar hjälpen!
Jag tänker renovera mitt badrum och ska byta alla kopparrör. Lägenhet ãr byggd 1949 och inkommande vatten kommer i två utåtpåliggande kromade(?) kopparrör förlagda i cementgolv med höjden 5cm(från golvet till första skruv). Med skjutmåttet mäter jag ytterdiameter 14,19mm. Alla rör i badrummet ãr utåtpåliggande. Rör till duschen har ytterdiameter 14,19mm medan rör till tvättstället och WC har ytterdiameter 11,19mm.
Vilka är de nya mått?Är de 15mm och 12mm? 15mm ytterdiameter till dusch och tvättmaskin/ 12mm ytterdiameter för tvättställ och WC ?
Jag är inte säker om det finns speciella klämringskopplingar med övergångar till gamla dimensioner(securex (x) vatette system).
Uppskattar hjälpen!
A Anton Arvanitis skrev:Hej till alla,
Uppskattar hjälpen!
Det där är yngre än -49.
Skulle säga jämngammalt med mattorna, 90-tal.
Borde det vara nåt annat än 15 mm?
Är det skarvat mot något gammalt m/49 i golvet?
Skulle säga jämngammalt med mattorna, 90-tal.
Borde det vara nåt annat än 15 mm?
Är det skarvat mot något gammalt m/49 i golvet?
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Jag har inte påstått att det är fel på skjutmåttet, men risken att de ställer om och behöver nollas finns med digitala skjutmått. 15mm förkromade kopparrör är standard.A Anton Arvanitis skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 588 inlägg
12 och 15 mm är dagens standardmått och det finns ett uppsjö av kopplingar och tillbehör.
Det visar att det är inte lätt att mäta rätt. Även om skjutmåttet visar två decimaler så är det ingen garanti om att mätvärdet stämmer.
Att mäta så enkla saker som diameter kan var rätt svårt. Vi gjorde mätserier som visade att resultatet är väldigt beroende på individ, träning mm.
Det visar att det är inte lätt att mäta rätt. Även om skjutmåttet visar två decimaler så är det ingen garanti om att mätvärdet stämmer.
Att mäta så enkla saker som diameter kan var rätt svårt. Vi gjorde mätserier som visade att resultatet är väldigt beroende på individ, träning mm.
Mjuka, Halvhårda eller Hårda Kromade Rör (15 och 12) ska man välja?T Thomas_Blekinge skrev:12 och 15 mm är dagens standardmått och det finns ett uppsjö av kopplingar och tillbehör.
Vad är bäst?
Vilken sorts rör är det på fotot (om det är möjligt)?
Produkter som diskuteras i tråden