2 108 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Nya golv i källaren (plastmatta ut)
Har en gillestuga och hall med plastmatta idag (vilket inte är det bästa har jag förstått), planen är att lägga in laminatgolv istället även om klinkers kanske vore det bästa. Har funderingar kring fuktproblem. Ser inga fuktproblem under mattan idag.
Det ligger frigolit under i hall och gillestuga så golven är varma och plattan gissningsvis väldigt torr.
Vad behöver jag tänka på när det gäller fuktspärr?
Behöver man platonmatta eller det är dumt eftersom frogoliten finns under?
Plastmattan ska väl bort iallafall? Vill göra det så rätt som möjligt så man slipper oroa sig för ev. fuktproblem.
Det ligger frigolit under i hall och gillestuga så golven är varma och plattan gissningsvis väldigt torr.
Vad behöver jag tänka på när det gäller fuktspärr?
Behöver man platonmatta eller det är dumt eftersom frogoliten finns under?
Plastmattan ska väl bort iallafall? Vill göra det så rätt som möjligt så man slipper oroa sig för ev. fuktproblem.
Redigerat:
Lite uppdatering på tråden.
Nu har jag spacklat igen alla hål i betongväggarna och målat taket så nu är det dags att ta sig an golvet.
Har rivit ut plastmattan och det var snustorrt och fint överallt.
Tänkte lägga foam och laminatgolv direkt på betongen där plastmattan har legat i 10 år utan att några bekymmer.
Golvlisterna tänkte jag ventilera genom att såga ut några småbitar board och sätta bakom för att skapa en distans mellan list och vägg på några millimeter.
Nu har jag spacklat igen alla hål i betongväggarna och målat taket så nu är det dags att ta sig an golvet.
Har rivit ut plastmattan och det var snustorrt och fint överallt.
Tänkte lägga foam och laminatgolv direkt på betongen där plastmattan har legat i 10 år utan att några bekymmer.
Golvlisterna tänkte jag ventilera genom att såga ut några småbitar board och sätta bakom för att skapa en distans mellan list och vägg på några millimeter.
Liknande trådar
-
Lägga nya golvspån flytande på sand
Golv -
Hur gör jag för att ansluta min nya golvtoalett.
Badrum -
Färg lossnar på källarens golvet
Vatten & Avlopp -
stora mängder vatten efter jag bilat upp golvet i källaren. Vad göra?
Grund & Markarbeten -
Varför "möglar" väggar och golv i källaren?
Byggmaterial & Byggteknik