Har en gillestuga och hall med plastmatta idag (vilket inte är det bästa har jag förstått), planen är att lägga in laminatgolv istället även om klinkers kanske vore det bästa. Har funderingar kring fuktproblem. Ser inga fuktproblem under mattan idag.
Det ligger frigolit under i hall och gillestuga så golven är varma och plattan gissningsvis väldigt torr.

Vad behöver jag tänka på när det gäller fuktspärr?
Behöver man platonmatta eller det är dumt eftersom frogoliten finns under?
Plastmattan ska väl bort iallafall? Vill göra det så rätt som möjligt så man slipper oroa sig för ev. fuktproblem.

Redigerat:
Misstänker att du har en spånskiva under mattan, därefter plast och frigolit?
Smidigast är ju bara att lägga laminatgolvet på mattan!!

i gillestugan är det betong rakt under mattan. Ja men det är ju inte det optimala väl?

inga fler teorier? Skulle verkligen behöva lite tips

Redigerat:
Har förstått att jag varit lite otydlig. Jag menar alltså att plattan är isolerad i dessa två rum. Borde man inte kunna lägga foam och laminatgolv direkt på plattan? Om nu plastmattan klarat sig i över 10 år?

Jo det ska inte vara några problem. Plastmattan hade kunnat ligga kvar.
Glöm inte att lägga plast under bara.

kanske bättre att lämna kvar plastmattan då?

hur var golvet isolerat? Underifrån med cellplast?

Ja precis det är 10 cm cellplast i plattan

Lite uppdatering på tråden.
Nu har jag spacklat igen alla hål i betongväggarna och målat taket så nu är det dags att ta sig an golvet.
Har rivit ut plastmattan och det var snustorrt och fint överallt.
Tänkte lägga foam och laminatgolv direkt på betongen där plastmattan har legat i 10 år utan att några bekymmer.
Golvlisterna tänkte jag ventilera genom att såga ut några småbitar board och sätta bakom för att skapa en distans mellan list och vägg på några millimeter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.