1 940 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Nya föreskrifter: kraven på jordfelsbrytare i bostäder tas bort.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Jag vet inte hur man ska tolka det men i Voltimum senaste nyhetsbrev (2022-04-19) skriver Mats Jonsson angående nya föreskrifter att "Som exempel kan sägas att de svenska kraven på jordfelsbrytare i bostäder tas bort.".
Någon som har koll på vad han egentligen menar?
Någon som har koll på vad han egentligen menar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 431 inlägg
Det var väl att ta i. Man tar bara bort de särskilda krav som föreskrifterna ställde. Kraven i elinstallationsreglerna SS 436 40 00 gäller fortfarande. Så det är ingenting nytt under solen.
Tidigare fanns villkor i föreskrifterna om 16 A och bostäder som överlappade kraven i reglerna. Dessa bryderier är nu borta. Man gör ingen skillnad på bostäder och offentliga byggnader längre, men kvar i reglerna finns uttag för lekmän / allmänbruk.
Så vad jag kan se öppnar det för att speciella uttag för specifika apparater inte kräver JFB i bostäder.
Tidigare fanns villkor i föreskrifterna om 16 A och bostäder som överlappade kraven i reglerna. Dessa bryderier är nu borta. Man gör ingen skillnad på bostäder och offentliga byggnader längre, men kvar i reglerna finns uttag för lekmän / allmänbruk.
Så vad jag kan se öppnar det för att speciella uttag för specifika apparater inte kräver JFB i bostäder.
Det är ju många som har kyl/frys kopplad före JFB redan idag vilket är en gråzon men kanske förtydligas i och med uppdateringen. Sedan har det aldrig varit ett krav att äldre anläggningar i privatbostäder ska förses med JFB. Men jag skulle vilja se hela föreskriften.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 431 inlägg
Föreskriften finns här: https://www.elsakerhetsverket.se/remiss-nya-foreskrifter-starkstromsanlaggningar
Uppdaterad är också föreskriften om varsel och om innehavarens kontroll. Den senare missar tyvärr fortfarande den stora massan enskilda bostäder.
Uppdaterad är också föreskriften om varsel och om innehavarens kontroll. Den senare missar tyvärr fortfarande den stora massan enskilda bostäder.
Det är antagligen upphävandet av 4§ som avses där det enligt förslaget inte längre krävs JFB vid utvidgning av en anläggning.
https://www.elsakerhetsverket.se/co...-starkstromsanlaggningar-ska-vara-utforda.pdf
Sidan 26.
https://www.elsakerhetsverket.se/co...-starkstromsanlaggningar-ska-vara-utforda.pdf
Sidan 26.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Ja, det står ju ”Att bestämmelsen stryks innebär alltså ingen lättnad av kraven, utan att de krav som framgår av svensk standard ska tillämpas.”
Tråkigt att nyhetsbrevet kör med en så vag formulering.
Tråkigt att nyhetsbrevet kör med en så vag formulering.
Liknande trådar
-
Nya amorteringskraven- Omvärdera
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Danske Bank vill lätta på kraven för nya bolån
Artikelkommentarer -
Nya amorteringskraven - hur påverkar de vårt husbygge
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Fritidshus/året runt boende nya energikraven...
Lösvirke & Timmerhus -
Nya regler för vedspisar - höjer kraven
Artikelkommentarer