3 442 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Nya fläktar, kallrasskydd eller inte
Behöver se över ventilationen nu när jag installerar ny värme. Får bergvärme under hösten. Har sutturänghus från -72 med självdrag.
I källarvåningen finns en tvättstuga med dusch i rummet intill. I tvättstugan sitter en sensorstyrd "Fresch intellivent" mot yttervägg utan kallrasskydd. Där drar det in en hel del kalluft.
I duschrummet intill sitter en jättegammal pax som låter mycket och går ut till skorsten, den styrs av lampknappen.
Hur skulle ni gjort? Kan jag sätta in en fläkt med kallrasskydd i tvättstugan så det inte drar in och samtidigt en ny med sensor till duschrummet? Skulle ni låta någon av dessa gå kontinuerligt eller tar de ut varandra då?
I källarvåningen finns en tvättstuga med dusch i rummet intill. I tvättstugan sitter en sensorstyrd "Fresch intellivent" mot yttervägg utan kallrasskydd. Där drar det in en hel del kalluft.
I duschrummet intill sitter en jättegammal pax som låter mycket och går ut till skorsten, den styrs av lampknappen.
Hur skulle ni gjort? Kan jag sätta in en fläkt med kallrasskydd i tvättstugan så det inte drar in och samtidigt en ny med sensor till duschrummet? Skulle ni låta någon av dessa gå kontinuerligt eller tar de ut varandra då?
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
1 719 kr inkl moms
Läs mer
Ok, i nuläget går intelliventen bara på när det blir riktigt fuktigt i rummet, tex när man hänger tvätt. Kanske ska ställa om den så den snurrar svagt hela tiden? Har en likadan fläkt på övervåningens badrum. Kanske ska ställa om även den så den går konstant.E exerg skrev:
Produkter som diskuteras i tråden