Behöver se över ventilationen nu när jag installerar ny värme. Får bergvärme under hösten. Har sutturänghus från -72 med självdrag.
I källarvåningen finns en tvättstuga med dusch i rummet intill. I tvättstugan sitter en sensorstyrd "Fresch intellivent" mot yttervägg utan kallrasskydd. Där drar det in en hel del kalluft.
I duschrummet intill sitter en jättegammal pax som låter mycket och går ut till skorsten, den styrs av lampknappen.

Hur skulle ni gjort? Kan jag sätta in en fläkt med kallrasskydd i tvättstugan så det inte drar in och samtidigt en ny med sensor till duschrummet? Skulle ni låta någon av dessa gå kontinuerligt eller tar de ut varandra då?

R
Alltid kallrasskydd på fläktarna som är i källare,bad e.t.c , annars blir det ett hål rakt ut och blåsten in även vintertid

Kallrasskydd behövs nog inte i någon av rummen. Intelliventen ska naturligtvis gå kontinuerligt och duschrummet har troligen såpass självdrag att uteluften inte orkar ner genom skorstenen

• Gilla
Axel75 och 1 till
  • Laddar…
E exerg skrev:
Kallrasskydd behövs nog inte i någon av rummen. Intelliventen ska naturligtvis gå kontinuerligt och duschrummet har troligen såpass självdrag att uteluften inte orkar ner genom skorstenen
Ok, i nuläget går intelliventen bara på när det blir riktigt fuktigt i rummet, tex när man hänger tvätt. Kanske ska ställa om den så den snurrar svagt hela tiden? Har en likadan fläkt på övervåningens badrum. Kanske ska ställa om även den så den går konstant.

• Gilla
Antondjurberg
  • Laddar…
S Sutteräng skrev:
Ok, i nuläget går intelliventen bara på när det blir riktigt fuktigt i rummet, tex när man hänger tvätt. Kanske ska ställa om den så den snurrar svagt hela tiden? Har en likadan fläkt på övervåningens badrum. Kanske ska ställa om även den så den går konstant.
Så ska det va

E exerg skrev:
Så ska det va
Men då kanske man ska ha kallrasskydd så det inte drar in. Men om den går hela tiden behövs inget kallrasskydd. Tänker jag rätt?

• Gilla
Axel75 och 1 till
  • Laddar…
R
När fläkt/arna går på sparlåga och det är hyfsat lugnt ute så drar dom ut , men börjar det blåsa lite kraftigt så kommer dom att gå baklänges , dom orkar inte hålla emot , då låser det in

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.