Jag bor i en bostadsrätt där vi tycker att köket är för slitet och trist. Det verkar vara ett äldre IKEA kök, på Faktum-stommar. Pengar är absolut en faktor, speciellt eftersom detta kanske inte är huset vi kommer bo 20 år i. Då tänkte vi att vi kör på den enklaste och billigaste lösningen - nya luckor på de befintliga stommarna från IKEA. De har tre modeller att välja på, och eftersom vi vill uppgradera oss planerar vi att inte köpa slät vit, utan den infrästa varianten i off-white-kulör. Men, när vi mäter våra befintliga luckor inser vi att några av de luckor och lådor vi har samma mått som IKEAs utbud. De två luckorna vi har under diskbänken är 1,5 cm smalare än de som finns att köpa, och sedan finns det tre skåp ovanför kyl/frys som också har andra dimensioner än utbudet. Alla andra luckor är standardmått och finns att köpa. Täcksidor och socklar finns också tillgängliga. Jag tror att priset hade landat på 12-15 000 eller något sådant. Det är typ 14 luckor och 5 lådor.

Fanns det fler dimensioner på Faktum-luckor förr, eller varifrån kan våra nuvarande luckor kommit?

Vad är då våra alternativ?
Om man skulle kolla på de luck-tillverkare som gör luckor till Faktum-stommar, skulle de mot förmodan kunna fixa de udda luckorna i andra mått än de IKEA erbjuder? Skulle modell- och kulörmatchningen fungera när det inte handlar om släta, vita luckor (om vi snålar och köper de som vi kan från IKEA)? Har någon erfarenhet av att köpa Faktum-luckor från sådana företag? Hur är priset och dimensionsutbudet jämfört med IKEA?

Vi hade kunnat köpa nya stommar från IKEA (eller motsvarande lågprisalternativ). Jag har dock ganska dålig uppfattning om prisskillnaden på det. Minst dubbla?

Ursäkta ett inlägg med knapphändig info och frågor om saker man hade kunnat gräva fram svaret på själv. Men jag är tacksam för råd från mer erfarna köksköpare än mig själv.

Lacka om befintliga luckor i valfri kulör?

• Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Det finns många köksföretag som kan tillverka luckor efter önskade mått. Om befintliga luckor är i bra skick kan det också vara ett alternativ att måla dem.

Tack för svar.
Luckorna är inte i så fint skick, och vi vill helst inte ha släta luckor, så det är därför vi inte tänkt på omlackering. Men det kan ju bli ett alternativ om priset rinner iväg på de andra alternativen.

Frågan är vad som är mest värt av alternativen nytt Metod-kök från IKEA, eller anlita företag som tillverkar efter måttbeställning.

BirgitS
P PJ-ran skrev:
Fanns det fler dimensioner på Faktum-luckor förr, eller varifrån kan våra nuvarande luckor kommit?
Luckorna var gjorda för att passa stommarna som hade en bredd som var 198, 298, 398, 498, 598 eller 798 mm. Däremot förekom det ju att folk modifierade stommar och luckor för att passa in i köken, precis som folk gör idag.

Här är en bra genomgång av alla de mått som gällde för Faktum (det kanske inte är Faktum som ni har): https://superfront.com/sv_se/kok/guide/ikea-metod-eller-faktum

OM jag inte har helt fel nu, så är det lite ändrade mått på IKEA , deras stommar är inte med slut X98 utan slut X95 och då bir det problem med nya luckor. Måmga tänker i modullmått X00. Så det bästa är att beställa nya luckor och uppge det exakta måttet på stommarna.

BirgitS
J jonaserik skrev:
OM jag inte har helt fel nu, så är det lite ändrade mått på IKEA , deras stommar är inte med slut X98 utan slut X95 och då bir det problem med nya luckor. Måmga tänker i modullmått X00. Så det bästa är att beställa nya luckor och uppge det exakta måttet på stommarna.
Om du menar med Metod så ska de stommarna vara x00.
Det är väldigt många mått som skiljer mellan Faktum och Metod.

Jepp då blir det att mäta exakta mått på alla luckor och tala om att det det är till IKEA Faktum. Jag beställde nya luckor till Faktum och dom passade exakt, men är ett tag sedan. Blir att kolla in priserna och fråga, det kan skilja markant. Många lycksökare i den delen av tillverkning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.