Intressant tillägg i debatten om träfiberbaserade materials vara eller icke vara enligt BBV 10:1. Här är Norgips tolkningsversion " Ovan stycke [sic!] betyder att det skall vara Humid Board och ingenting annat bakom, det får inte förekomma kartongklädd gipsskiva eller träbaserad skiva bakom Humid Board i våtzon 1. Träbaserade skivor skall enligt tidigare inte användas överhuvudtaget i våtrum, oavsett zon." (http://www.norgips.se/norgips/aktuellt?nID=10&aID=2)
 
Menas inte det som ytlag eller har jag missförstått detta? Jag tänkte mer på råspont kontra OSB som förstärkning av reglarna/väggarna för senare kakling, dvs att man sätter en våtrumsplatta utanpå för att undvika eventuella fuktskador.

Det är där som jag menade att en OSB kunde ge ett lite extraskydd kontra råspont.
 
Ska något skruvas upp ( i zon 1 i praktiken nästan hela det normalstora badrummet) så ska det fästas i massivkonstruktion, dit räknas 2" reglar inte OSB eller råspont.

Polskt: fogen och siliconet har inget med tätheten i ett badrum att göra
 
nino skrev:
Ska något skruvas upp ( i zon 1 i praktiken nästan hela det normalstora badrummet) så ska det fästas i massivkonstruktion, dit räknas 2" reglar inte OSB eller råspont.
Står det så i de nya reglerna?
 
6.3.4 Skruvinfästning i våtzon 1, ska endast göras i massiv konstruktion, såsom betong, murverk eller särsklid konstruktionsdetalj, (tex kortling)

Antar att man inte kan kalla OSB eller råspont för massiv...
Skruvar ska ju inte gå genom när man borrar, utan man ska kunna fylla hålet med silicone

Kartonggips kan användas i våtzon 2
Om yttervägg ingår i våtzon 1 ska hela ytterväggen behandlas som våtzon1

Hela golvet är våtzon 1
 
nino skrev:
6.3.4 Skruvinfästning i våtzon 1, ska endast göras i massiv konstruktion, såsom betong, murverk eller särsklid konstruktionsdetalj, (tex kortling)

Antar att man inte kan kalla OSB eller råspont för massiv...
Skruvar ska ju inte gå genom när man borrar, utan man ska kunna fylla hålet med silicone

Kartonggips kan användas i våtzon 2
Om yttervägg ingår i våtzon 1 ska hela ytterväggen behandlas som våtzon1

Hela golvet är våtzon 1
Dock behöver man ju inte borra genom ev. OSB/Plyfa utan bara genom kakeln och då bottnar siliconet utan problem och det är det som är poängen ju.
 
Om det nu fortfarande inte är tillåtet med träskivor i badrummen bakom våtrumsskivorna tycker jag det verkar väldigt korkat att ta bort den texten som fanns med tidigare där det utryckligen stod att det var förbjudet.

Jag anser att en eventuell träskiva bakom våtrumsskivan är en del av själva konstruktionen, inte underlag för tätskikt och plattsättning. Och då kan man ju tolka det som att det är godkänt igen med träskivor i badrum.
 
Det är ju inte förbjudet med träskivor bakom gips eller vad man nu har, men det verkar ju inte vara tillräckligt med en träskiva där man ska fästa saker. Och då faller ju poängen med att använda träskivan i zon1.
 
RobZombie skrev:
Om det nu fortfarande inte är tillåtet med träskivor i badrummen bakom våtrumsskivorna tycker jag det verkar väldigt korkat att ta bort den texten som fanns med tidigare där det utryckligen stod att det var förbjudet.

Jag anser att en eventuell träskiva bakom våtrumsskivan är en del av själva konstruktionen, inte underlag för tätskikt och plattsättning. Och då kan man ju tolka det som att det är godkänt igen med träskivor i badrum.
BKR har inte längre någon åsikt om bakomvarande skivor med undantag för gips som inte får förekomma överhuvudtaget i zon 1.
 
nino skrev:
Ska något skruvas upp ( i zon 1 i praktiken nästan hela det normalstora badrummet) så ska det fästas i massivkonstruktion, dit räknas 2" reglar inte OSB eller råspont.

Polskt: fogen och siliconet har inget med tätheten i ett badrum att göra
'
Du skriver 2" reglar..
Står det angivet någonstans att ex. en kortling MÅSTE vara av minst den dimensionen?
 
Måste säga att jag tycker det är smått otroligt att BKR åter kan lyckas med bedriften att släppa nya branschregler utan någon som helst förvarning. Precis som 2007. Alla, inkl. utförare och tillverkare fullständigt tagna på sängen.

Jag kan fortfarande heller inte acceptera att deras certifieringar/diplom/kurser har något som helst att göra med vad som är fackmannamässigt utfört.

Nästa problem är ju sedan att försäkringsbolagen inför egna tolkningar av dessa branschregler, tillför undantag och skärpningar. Varför måste det vara så här?
 
MathiasS skrev:
Det är ju inte förbjudet med träskivor bakom gips eller vad man nu har, men det verkar ju inte vara tillräckligt med en träskiva där man ska fästa saker. Och då faller ju poängen med att använda träskivan i zon1.
Exakt. Säker vatten: C.1 Skruvinfästningar
Kraven på infästning och tätning gäller i våtzon. Alla skruvinfästningar ska göras i massiv konstruktion, t ex i betong, i reglar eller i särskild konstruktionsdetalj. Skruvinfästningar får inte göras enbart i golv- eller väggskiva.

Råspont är ju däremot inte en väggskiva och borde räknas som massiv konstruktion. Nackdelen är att infästningar begränsas i djupled vilket gör att den inte helt kan ersätta kortlingar.

Känns som cc 30 och kortlingar kvarstår som bästa alternativ. Man måste ju även beakta tiden det tar att sätta råspont samt det faktum att råsponten minskar arean i badrummet vilket i synnerhet gör stor skillnad i mindre badrum.
 
GoForIt skrev:
Måste säga att jag tycker det är smått otroligt att BKR åter kan lyckas med bedriften att släppa nya branschregler utan någon som helst förvarning. Precis som 2007. Alla, inkl. utförare och tillverkare fullständigt tagna på sängen.

Jag kan fortfarande heller inte acceptera att deras certifieringar/diplom/kurser har något som helst att göra med vad som är fackmannamässigt utfört.

Nästa problem är ju sedan att försäkringsbolagen inför egna tolkningar av dessa branschregler, tillför undantag och skärpningar. Varför måste det vara så här?
Inte så svårt att förstå. Konkurrensen minskar och priserna kan höjas. Nu går det ju som hantverkare att lämna garantier istället och strunta i maffian här för det får de nog anses vara ändå.;)

Det behövs ingen våtrumslicens eller cerifikat och allt som man skriver är istället rådgivande. Det är försäkringsbolagen som bestämmer till syvende och sist och de brukar vara nöjda med att man dokumenterat hela arbetsförloppet med kamera.

På så sätt kan man som husägare få ett lägre pris och samtidigt vara garanterad vid eventuell skada men jag undrar fortfarande varför fuktskador är ett så stort problem i just Sverige?

Mitt tips är träkonstruktioner. Dra ner på dessa, regla med stålreglar istället och det lär bli mindre rörelse. Kanske skippa träreglar helt i golven och gjuta istället?
 
Nej det står inte att det måste vara 2"reglar, det var teknikern som höll steg 3kursen som sa det
 
Massiv tolkar jag som homogen, råspont är massivt/homogent trä.
Och det står "eller särskild konstruktionsdetalj, t.ex. kortling."
"Till exempel" betyder att det är ett av flera exempel av konstruktionsdetaljer, och det står inget om dimensionen.
Inte heller vad de andra konstruktionsdetaljerna kan bestå av.

Om jag nu vill vara helt säker på att kunna fästa överallt, då kan jag t.ex. sätta upp 2x10" kortlingar och fylla väggen med detta.
Hmm, då börjar det likna en skiva. Får jag problem med fukt/mögel i den? Jag vet inte, troligtvis inte, men det är godkänt! Så drar man det till sin spets så bör träbaserade skivor, typ plywood eller osb vara ok, åtminstone i mina ögon.

Är tätskiktet tätt är saken biff...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.