Vad är det man vill uppnå när man kräver att infästningar i zon 1 görs i en massiv konstruktion?

1. En stabil infästning
2. En infästning där skruven inte går igenom materialet, materialet hjälper till att täta ev läcka.

#1 går definitivt att ordna med skivor.
 
JOW skrev:
Om jag nu vill vara helt säker på att kunna fästa överallt, då kan jag t.ex. sätta upp 2x10" kortlingar och fylla väggen med detta.
Det var vad jag kortlade med till stommen till min vägghängda toalett för några år sedan. Lik förbaskat glömde jag att kortla på ett ställe. Jag satte ett fyrkantrör utanpå väggen istället. Röret doldes sedan i lådan till den vägghängda toaletten. Vem säger att man inte får kortla på utsidan?

Faktiskt vad jag planerar att använda 2x10" till nästa badrumsprojekt också, men med lite måtta.
Jag har en idé om var prylarna ska sitta och vill ha ordentlig vingelmån. Det är alldeles för ofta man tänker fel när man mäter. Däremot har jag inga planer på att fylla i väggen där jag inte ser något behov av kortlingar
 
Jag tror att de vill ha reglar på 30 cc. En kaklad vägg är tung och då bör man använda 30 cc eller OSB/råspont för att förstärka väggen. Det finns ju mer än mögerlproblematik. Det finns det byggtekniska med.

Kan inte hjälpa att jag tycker att debatten är överreklamerad och undrar igen varför vi i Sverige har så mycket större problem än Europa med mögelskador?
 
Så, om det läcker, ska det läcka in i det massiva, t.ex. en kortling, vars dimension avgörs av hur långa skruvar man har tänkt att använda.

Borde inte då kravet på denna massiva konstruktionsdetalj vara att det int kan mögla, dvs vara helt oorganiskt?

Ja, jag svävar ut lite...
 
Ericc
MathiasS skrev:
Vad är det man vill uppnå när man kräver att infästningar i zon 1 görs i en massiv konstruktion?

1. En stabil infästning
2. En infästning där skruven inte går igenom materialet, materialet hjälper till att täta ev läcka.

#1 går definitivt att ordna med skivor.
Nja, du kan inte kalla det stabil infästning med osb bakom kommod, eller duschväggsprofiler t.e.x.
 
Ericc skrev:
Nja, du kan inte kalla det stabil infästning med osb bakom kommod, eller duschväggsprofiler t.e.x.
Det beror ju på hur man gör.

Reglar man cc30 och använder plyfa blir det väldigt stabilt. Gör man samma sak och sedan limmar nästa skivlager på plyfan blir det ännu stabilare.

Jobbar man med plyfa kan man tillochmed tänka sig att limma ihop skivorna (kaviarsträngar trälim, inget krångel). En sådan vägg kan man köra stridsvagnar på. Kostnadsmässigt börjar det bli tveksamt men jag gissar att det är mer säkert att skruva i stabila skivor än att komma på att kortlingen kom fel och skruva ändå utan...
 
Ericc
MathiasS skrev:
Det beror ju på hur man gör.

Reglar man cc30 och använder plyfa blir det väldigt stabilt. Gör man samma sak och sedan limmar nästa skivlager på plyfan blir det ännu stabilare.

Jobbar man med plyfa kan man tillochmed tänka sig att limma ihop skivorna (kaviarsträngar trälim, inget krångel). En sådan vägg kan man köra stridsvagnar på. Kostnadsmässigt börjar det bli tveksamt men jag gissar att det är mer säkert att skruva i stabila skivor än att komma på att kortlingen kom fel och skruva ändå utan...
Du kan regla c/c 10 om du vill, men skruvar du en kommod i plyfan får du ingen stabil infästning. Det är klart att osb är ju bättre än en felsatt kortling men, men.

Väggen blir stabil men det är ju ett annat kapitel.
 
Ericc skrev:
Du kan regla c/c 10 om du vill, men skruvar du en kommod i plyfan får du ingen stabil infästning. Det är klart att osb är ju bättre än en felsatt kortling men, men.

Väggen blir stabil men det är ju ett annat kapitel.
Näe det är väl det som är problemet kanske. cc10 och plyfa blir ju fantastiskt stabilt och den kommoden kommer en hel familj kunna sitta på utan att det rör sig. Däremot kan man ju säga att infästningen inte är stabil ur branschreglernas synvinkel eftersom dom kräver en kortling. Stabilt, det blir det ju dock...:rolleyes:
 
Man kan ju sätta 21mm ply t.ex. och inte använda så långa skruv. Då har du i alla fall kakel 10mm + gips 13mm + ply 21 mm = 44 mm massivt material.

Dyrt, men mycket mer framtidssäkert än kortlingar. Vad är det som säger att den nya duschstången du köper om 10 år har samma infästningspunkter?
 
Polskt skrev:
Kan inte hjälpa att jag tycker att debatten är överreklamerad och undrar igen varför vi i Sverige har så mycket större problem än Europa med mögelskador?
Kan tänka mig flera orsaker:

- Vi har täta hus ofta byggda i trä så även små läckage kan leda till stora skador.
- Vi har mindre tolerans mot fuktskador. Varenda badrum i England (lite överdrivet) är fuktskadat men man bryr sig inte så mycket om det.
- Vi är vana vid att man ska kunna duscha direkt mot vägg och golv varje dag. I andra länder är det kanske vanligare med badkar eller duschkabin och att man undviker att få vatten på vägg/golv när man duschar.
 
Ericc
MathiasS skrev:
Näe det är väl det som är problemet kanske. cc10 och plyfa blir ju fantastiskt stabilt och den kommoden kommer en hel familj kunna sitta på utan att det rör sig. Däremot kan man ju säga att infästningen inte är stabil ur branschreglernas synvinkel eftersom dom kräver en kortling. Stabilt, det blir det ju dock...:rolleyes:
Nej det är svårt att dra skruven utan att den drar runt i osb-n, speciellt med medskickade skruvar som ofta kommer med kommoder, duschväggskonsoller m.m.
Förstår inte idén med att chansa och skruva upp en kommod med osb som kortling om man inte vill ha ett par ben som blir grisiga efter ett par år.

Jag tycker att en kommod ska vara "gökbar"(har fått en sådan beställning en gång) och då måste det sitta ordentliga kortlingar fast i regelverket. Man har ju olika kroppshyddor :).
En osb och två medelålders med lite övervikt så är risken stor att man fortsätter i en fontän viket kan vara lite nytt iofs.:).
 
Ericc, OSB har ju sina begränsningar, det håller jag med om. Jag valde att sätta plyfa bakom gipsen när jag byggde badrum (det var före förbudet så här kommer det funka bra ;)) och även om jag inte provat är jag rätt säker på att kommoden är "gökbar". Sedan är det väl så att de flesta kommoder är så breda att man har möjlighet att pricka någon stående regel och då börjar risken för haveri bli så liten att det finns andra saker att oroa sig över istället.

Hela köket sitter förövrigt med 6mm träskruv skruvat i OSB. Det sitter som berget, visst måste man ha lite finess när man drar skruvarna men det gäller ju oavsett material.
 
Alla dessa regler lär väl ändra sig innan det är dags men... Så om man vet med sig att man ska ha det mesta i tyngre inredningsdetaljer så som spegelskåp och dylikt så kan man nästan lika gärna bygga den väggen i kraftiga reglar egentligen? Typ 2"8 eller något som man sätter kloss an mot varandra eller med nån halv centimeter emellan för lite möjlighet att röra sig med tanke på klimatet...?
 
Ericc
MathiasS skrev:
Ericc, OSB har ju sina begränsningar, det håller jag med om. Jag valde att sätta plyfa bakom gipsen när jag byggde badrum (det var före förbudet så här kommer det funka bra ;)) och även om jag inte provat är jag rätt säker på att kommoden är "gökbar". Sedan är det väl så att de flesta kommoder är så breda att man har möjlighet att pricka någon stående regel och då börjar risken för haveri bli så liten att det finns andra saker att oroa sig över istället.

Hela köket sitter förövrigt med 6mm träskruv skruvat i OSB. Det sitter som berget, visst måste man ha lite finess när man drar skruvarna men det gäller ju oavsett material.
Jag köken är ju helt OK, då väggskåpen oftast inte är så djupa och bänkskåpen har oftast ben.
Dessutom finns inga regler för vad du får ha bakom köksskåpen.
 
optimum
Den 1/4 2010 införs nya regler angående mögelsvmapar och sporer för våtrum.
De måste då vara datummärkta och får ej vara äldre än 2009. Om de är äldre måste de bytas ut mot nya godkända enligt listor hos branchorgnisationer.

Dessutom måste alltid certifikat finnas på genetisk uppbyggnad och inga andra utan med helt svenska arvsmassor får användas.

Om man är osäker måste badrummet först saneras från alla tidigare mögelsvampar och sporer i luften under minst 48 timmar före byggnationens påbörjande samt efter varje dag/natt under då byggnationen pågår och under 48 timmer efter våtrummets färdigställande. Allt detta skall vara dokumneterat och sparas på blankett xx19.

Därefter tillförs godkända mögelsporer med certifikat om äktehet och ursprung och våtrummet ska då vara hermetiskt försglat under 48 timmar samt ha en fukthalt på 99% samt en temperatur på 25-30 grader. Dessa sporer kan levereras av godkända branschanslutna företag.

Vid avsteg från detta kommer de flesta försäkringsbolag inte betala ut någon ersättning för badrum som är uppkäkade av mögelsvampar av okänt ursprung. Inte ens om de har F-skattsedel.

//:p
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.