T
Föregående talare röker visst svampar också!
 
tank77 skrev:
Föregående talare röker visst svampar också!
Ja det var inte mycket man förstod av inlägget, men å andra sidan kan det ju vara framtida regler...
 
Ericc
tank77 skrev:
Föregående talare röker visst svampar också!
:D Ja, vad var det där. Låter mycket spännande, kan det vara dom här svamparna han småätit?
images magic mushrooms
 
Kan nån försöka bjuda på ett tolkningsförslag om man ska ha svetsad matta både på golv och väggar. Dvs inte en kakelplatta så långt ögat kan nå. Vad gäller då ?
 
optimum
tank77 skrev:
Föregående talare röker visst svampar också!
Lite ironi som ni säkert förstår.
Inte?

Givetvis blir det problem både för proffs, hemmapulare och försäkringsbolag att hänga med i alla svängar då reglerna ständigt ändras.

Olika zoner vilken skit.

Även skit med att inte få använda fiberbaserade skivor under våtrumsgipps.
Blir ett rent helvete med att få reglar för att kunna fästa allt i och reglarna är ju ändå organiskt material.

Även idiotiska krav på att byta ut sådant som är ok bara för ett gäng slarvar, både hantverkare och hemmapulare.

Och nu det senaste att endast matta är ok, inte rollade tätskikt. Säkert bara för massa fuskande sker.

Inga rör (förutom avloppsrör) upp ur golv, troligen för fusk med läckande kopplingar eller felaktigt fall på golvet. Vad annars skulle kunna hända?

Nästa utgåva av reglerna förbjuder säker att få ha kakel och klinker i trähus.

Toastol som står på golvet blir givetvis förbjuden då den inte får limmas eller skruvas i golvet.

Och slutligen kommer man säkert via lobbyarbete påverka alla försäkringsbolag att endast försäkra sådant som hantverkare har gjort för att fullkomligt dominera marknaden. Man är redan på god väg.

Blir så jävla trött på alla regler.
Regler som på egen hand skrivs av de som skyddar branchen.

De som följt mina tidigare inlägg vet om att jag struntade i att byta golvbrunn för duschen men fortfarande ingen som svarat på vad som skulle vara problemet med den lösning jag valt.
Förutom att jag inte följer branchreglerna.


//Roland
 
Hej!
vill bara säga att varför reglerna börjar gälla nu men inte tas i bruk förrän om 6 mån är för att det måste ju naturligtvis finnas en övergångsperiod. Att bygga badrum är ju inget som tar en kvart sådär....:)
Så om du har påbörjat ditt badrumsbygge inom denna period så kan du tillämpa vilken av reglerna du vill. Man kan ju inte hålla på och säkra sitt badrum för regler som inte har skapats än eller...;)
 
Man kunde ju önska sig att reglerna sattes av objektiv bedömning och inte av en bransch med ekonomiska intressen. Det ger reglerna mindre trovärdighet eftersom man på så vis smalnar av konkurrensen.

Men de är till syvende och sist bara rådgörande och det är försäkringsbolagen som är den bestämmande instansen så hör därför med dem först. :)
 
Polskt skrev:
Man kunde ju önska sig att reglerna sattes av objektiv bedömning och inte av en bransch med ekonomiska intressen. Det ger reglerna mindre trovärdighet eftersom man på så vis smalnar av konkurrensen.

Men de är till syvende och sist bara rådgörande och det är försäkringsbolagen som är den bestämmande instansen så hör därför med dem först. :)
Man kan ju vända på det och säga som så att risken finns att BKR gräver en grav till branschen också eftersom det finns andra lösningar i våtrum mer än plattor och då är det inte alls samma krav heller.
 
Saxat från BBV 10:1 sid 4

Fackmässighet – utförande av behörig entreprenör
Av byggbranschens allmänna bestämmelser (AB/ABT) och av Konsumenttjänstlag 1985:716 framgår att näringsidkare ska utföra arbetet fackmässigt. Fackmässighet innebär bland annat att entreprenören ansvarar för att tjänsten utförs på ett sätt som man kan kräva av en normalt kunnig och skicklig fackman.
För keramiska golv- och väggkonstruktioner i våtrum är Byggkeramikrådets Branschregler för våtrum, BBV, inom hela ”byggsverige” ansedda som riktlinjer för fackmässighet inom området.

För att uppnå fackmässighet enligt Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum, BBV, krävs:
• att arbetet utförs enligt BBV
• att ett tätskiktssystem som är godkänt av Byggkeramikrådet används enligt godkänd
monteringsanvisning
• att arbetena utförs av ett företag som är behörigt enligt BBV
att tätskiktsarbetet utförs av plattsättare som har behörighet enligt BBV, är anställd i ett
behörigt företag och kan uppvisa giltig fotolegitimation utfärdad av Byggkeramikrådet

• att Kvalitetsdokument BBV, bilaga A, fylls i och överlämnas till beställare och nyttjare/
boende, tillsammans med ett exemplar av monteringsanvisningen för det godkända
tätskiktssystemet.


Gör-det-självarbeten
För privatpersoner som avser att göra arbeten med kakel och klinker i egen fastighet gäller
normalt att försäkringsbolagen accepterar sådana arbeten, under förutsättning att det utförsmed utgångspunkt från gällande branschregler och enligt tätskiktstillverkarens godkända monteringsanvisning. Byggkeramikrådet avråder dock från gör-det-självarbeten i våtrum, om man inte har mycket god kunskap och vana inom området."



Det känns som att nya BBV är ett steg närmare ett totalt förbud mot hempuleri när det gäller våtrum. Har för mig att det är branschfolket som står för det största andelen felaktigheter som lett till vattenskador och att det ska finnas dokumentation som styrker detta. Någon som hört talas om det?
 
Lite smått larvigt det här med zoner att blanda kartonggips och våtrumsskivor. Våran firma kommer naturligtvis skita i zonerna och köra våtrumsskivor i hela rummet 2 eller 4 skivor mer eller mindre spelar ingen roll. De där fina herrarna på kontorsnivå borde väll koncentrera sig på viktigare frågor tex vad som skall vara eller inte vara bakom skivorna. Klåpare kommer alltid finnas oas hur än reglerna ser ut det gäller som konsument att genomskåda dessa. Dessa klåpare känner du ofta igen på att bilen är full med dekaler ex allt inom bygg, och diverse behörighet dekaler. Klåparen talar även brett och högt om hur duktig han är när han kommer på besök och att det här är inget problem bla bla bla. Ett gott råd ta alldrig in någon i ditt badrum utan rekomendationer eller en referens lista och framför allt var delaktig i arb. varje dag så kan du stoppa arb. i tid.
 
kakelmannen skrev:
Dessa klåpare känner du ofta igen på att bilen är full med dekaler ex allt inom bygg, och diverse behörighet dekaler.
Ja här medger till och med en i byggbranschen att dessa "behörigheter" inte säkerhetsställer ett godkänt badrum!

Det är alldeles för lätt för klåpare att få behörighet!

Det bästa vore att om BKR och övriga branschförbund skulle besikta varje badrum en firma gör.
 
Mikael_L
LAINE skrev:
Det bästa vore att om BKR och övriga branschförbund skulle besikta varje badrum en firma gör.
Eller åtminstone besikta varje badrum som en kund klagar på. Sen rycka certifieringen för de som missköter den.
 
Absolut dessa kurser kan man sova sig igenom och få en klister Lapp på bilen.
 
Bygger mitt hus nu, här kommer lite bilder på starten av våra badrum.
Har först Norgips Humid bård på 300mm cc regling och sedan Armstrong tätskiktsmatta som är plastsvetsad i alla hörn och upp 100mm på vägg.
Sedan krävs det överlapp på minimum 30mm med väggmatten emot golvmattan.
Sedan la jag bård upptill för väggmattan är bara 2000mm, även den skall överlappas med 30mm eller mer.
Väggarna limmar man och golvmattan svetsar man.

Så gjorde jag

matta1-1.jpg
matta2.jpg
matta.jpg

Tackar för mig.
 
Mikael_L skrev:
Eller åtminstone besikta varje badrum som en kund klagar på. Sen rycka certifieringen för de som missköter den.
Och det skulle inte skada med allmänt högre krav innan man får behörigheten heller. Jag själv planerar att gå kursen i sommar för att min firma ska få behörighet, och det är ju inga stora krav de ställer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.