Varför skulle man använda trä- eller gipsskivor i våtutrymmen? Varför inte använda Humiboardskivor i alla våturymmen? Även om reglerna säger att man får använda gips- eller träskivor, är inte det är risktagande? Ok du får pengar från försäkringbolaget, men att behöva gå igenom processen för att få ett nytt badrum är rätt jobbig. De extra kronorna det kostar att göra det ordentligt och inte försöka hitta kryphål är väl berättigade?
 
Pulser skrev:
Varför skulle man använda trä- eller gipsskivor i våtutrymmen? Varför inte använda Humiboardskivor i alla våturymmen? Även om reglerna säger att man får använda gips- eller träskivor, är inte det är risktagande? Ok du får pengar från försäkringbolaget, men att behöva gå igenom processen för att få ett nytt badrum är rätt jobbig. De extra kronorna det kostar att göra det ordentligt och inte försöka hitta kryphål är väl berättigade?
Vadå kryphål?

Alla alternativ jag sett till gipsskivor är fruktansvärt dyra. Det är det bästa skälet till att behålla gipsen. Något bra skäl till att inte använda plyfa/osb/spån bakom detta har jag aldrig sett eller hört. Det är bara positivt att alltid ha något att skruva i, oavsett var man skruvar. Dessutom är väggen avsevärt stabilare.

Anledningen till att man tidigare valde bort gips är att det kan bildas mögel mellan gips och tätguckan. Det märker man inget av förrens man river badrummet, om ens då. Mao är det något man kan bortse helt ifrån om man inte river badrum hela dagarna.

Som konsument bör man fundera på vem reglerna är skrivna för och varför. Det är ju inte enkom med konsumentens bästa i sinnet man skrivit reglerna.
 
Gladh skrev:
Men blir det inte en "klump" i innerhörnen om du skall vika en färdig duk i ett innerhörn. Jag menar du måste ju vika omlott för att kunna få till en 90 graders vinkel och då blir det jobbigare att få till det med klinker/kaklet där sedan. Eller tänker jag fel?
Visst blir det så att den ska skäras och vikas omlott och dessutom har man ju innerhörnan under också, men jag ser inte det som ett problem.
Med LIP blir det ju också tre lager i hörnen då du har både innerhörnan, folien och fiberremsan.

OHE skrev:
Nackdelen med Höganäs är enligt min mening att när folien är på plats så ska hela ytan behandlas med tätmembran. Dessutom kommer man inte undan inner- och ytterhörnen, dessa ska monteras innan folien. En annan nackdel är att hela ytan måste primas innan uppsättning av duk.

Fördelen är att samma produkt används som "lim" och som tätmembran (jämfört med exvis z-line foil system). Detta gör att det är mycket enklare att göra överlapp mellan dukarna.
Det är ju inte de stora ytorna som är tidskrävande eftersom man rollar över dem ganska snabbt till skillnad från alla hörnen som man måste pensla flera ggr och detta kommer man inte undan på t.ex LIP heller för där ska både innerhörn, ytterhörn och fiberremsa i alla hörn inkl. golv/väggvinkeln och detta är mycket mer tidskrävande än att rolla hela väggarna med tätskikt.

Pulser skrev:
Varför skulle man använda trä- eller gipsskivor i våtutrymmen? Varför inte använda Humiboardskivor i alla våturymmen? Även om reglerna säger att man får använda gips- eller träskivor, är inte det är risktagande? Ok du får pengar från försäkringbolaget, men att behöva gå igenom processen för att få ett nytt badrum är rätt jobbig. De extra kronorna det kostar att göra det ordentligt och inte försöka hitta kryphål är väl berättigade?
Börjar snart undra om du är återförsäljare för Humidboarden då du i ett par trådar nu förespråkar den så vitt och brett... ;)
Du rekommenderar ju t.o.m någonstans att använda den istället för riktig golvgips på golvet... :rolleyes:

Med detta inte sagt att det är fel utan tvärtom är det väl bra att använda ordentliga saker och när man ändå lägger ner ganska mycket pengar på ett badrum så kan det ju kvitta om man sparar in 2-3 humidboard i våtzon 2... :rolleyes:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst blir det så att den ska skäras och vikas omlott och dessutom har man ju innerhörnan under också, men jag ser inte det som ett problem.
Med LIP blir det ju också tre lager i hörnen då du har både innerhörnan, folien och fiberremsan.



Det är ju inte de stora ytorna som är tidskrävande eftersom man rollar över dem ganska snabbt till skillnad från alla hörnen som man måste pensla flera ggr och detta kommer man inte undan på t.ex LIP heller för där ska både innerhörn, ytterhörn och fiberremsa i alla hörn inkl. golv/väggvinkeln och detta är mycket mer tidskrävande än att rolla hela väggarna med tätskikt.



Börjar snart undra om du är återförsäljare för Humidboarden då du i ett par trådar nu förespråkar den så vitt och brett... ;)
Du rekommenderar ju t.o.m någonstans att använda den istället för riktig golvgips på golvet... :rolleyes:

Med detta inte sagt att det är fel utan tvärtom är det väl bra att använda ordentliga saker och när man ändå lägger ner ganska mycket pengar på ett badrum så kan det ju kvitta om man sparar in 2-3 humidboard i våtzon 2... :rolleyes:
Jag instämmer helt med att det är allt pyssel med remsor och manschetter som är mest tidskrävande. MEN med Höganäs: 1 vända primning av allt och en vända rollning av allt. Z-line kan du sätta kant i kant mellan våderna (max 10 mm glipor), vägg/vägg-vikel, golv/vägg-vinkel därefter självhäftande remsa på allt. En strykning tätmembran över alla remsor och manschetter. I samband med detta dit med ytter- och innerhörn vått i vått. Definitivt smidigare än LIP, men smidigare än Höganäs?
 
Ericc
MathiasS skrev:
Anledningen till att man tidigare valde bort gips är att det kan bildas mögel mellan gips och tätguckan. Det märker man inget av förrens man river badrummet, om ens då. Mao är det något man kan bortse helt ifrån om man inte river badrum hela dagarna.
Nej mögelsvampen (Stachybotry chartarum) växer oftast på baksidan av gipsen när man rollat den med tätskikt och den är inte att leka med då den kan skapa mycket giftiga föreningar.

Inget man ska uppmana att odla hemma tycker jag.
 
Ericc skrev:
Nej mögelsvampen (Stachybotry chartarum) växer oftast på baksidan av gipsen när man rollat den med tätskikt och den är inte att leka med då den kan skapa mycket giftiga föreningar.

Inget man ska uppmana att odla hemma tycker jag.
Det är ingen som ska leka med möglet, det sitter i väggen om det finns där överhuvudtaget (vilket det inte gör om man gjort jobbet ordentligt).

Så här skriver BKR själva:

Byggkeramikrådet vill inte, genom allmänt tillämpade branschregler, utsätta byggnadsarbetare och andra som arbetar med rivning eller renovering av våtrum, för allvarlig hälsorisk.

Dvs, för den som bor i huset är det inget att bry sig om. På lång sikt är det förstås bra att hitta ett alternativ men detta är ju inget att ha panik över.

Avslutningsvis betackar jag mig för att du gör ändringar i den text jag skrivit när du citerar mig.
 
Redigerat:
Med Ardex Tricom duk så, limmar man med tätmembranet S1K,först sätter man rörmanschetter sen duken som läggs kant i kant eller liten glipa, sen hörn och remsor mellan våderna som limmas med s1k, sen rollar man remsor och hörn med s1k, tätmembransåtgång ca 0,8-1kg / m2
 
Ericc
MathiasS skrev:
Det är ingen som ska leka med möglet, det sitter i väggen om det finns där överhuvudtaget (vilket det inte gör om man gjort jobbet ordentligt).

Så här skriver BKR själva:

Byggkeramikrådet vill inte, genom allmänt tillämpade branschregler, utsätta byggnadsarbetare och andra som arbetar med rivning eller renovering av våtrum, för allvarlig hälsorisk.

Dvs, för den som bor i huset är det inget att bry sig om. På lång sikt är det förstås bra att hitta ett alternativ men detta är ju inget att ha panik över.

Avslutningsvis betackar jag mig för att du gör ändringar i den text jag skrivit när du citerar mig.
När/ vart ändrade jag din text?
 
Ericc skrev:
När/ vart ändrade jag din text?
Du fetmarkerar delar av Mathiass text, det är att betrakta som en ändring. I ett tidigare inlägg i tråden lade du dessutom till urklipp av byggreglerna i citatet. Antingen citerar du eller så gör du det inte. Ett citat bör aldrig ändras i något av sina beståndsdelar, då är det inte citat längre..
 
Det är ofta jag själv fetmarkerar vissa delar när jag citerar för att lättare kunna peka på vilken del i citatet som jag kommenterar och det kan jag inte anse vara fel eftersom det bara är till för att förenkla förståelsen i allting.
Att däremot ändra i texten och lägga till annat är ett allvarligt fel.
 
Vi kan väl låta denna tråd handla om branschreglerna och lösa det andra via PM om det behövs ytterligare prat om det.
 
Ericc
cederbusch skrev:
Du fetmarkerar delar av Mathiass text, det är att betrakta som en ändring. I ett tidigare inlägg i tråden lade du dessutom till urklipp av byggreglerna i citatet. Antingen citerar du eller så gör du det inte. Ett citat bör aldrig ändras i något av sina beståndsdelar, då är det inte citat längre..
Visst fetmarkerade jag en del av mathias text (ser inte det som någon ändring av text) men att jag skulle lagt till något har du nog fått rejält om bakfoten.
 
Börjar snart undra om du är återförsäljare för Humidboarden då du i ett par trådar nu förespråkar den så vitt och brett... ;)
Du rekommenderar ju t.o.m någonstans att använda den istället för riktig golvgips på golvet... :rolleyes:

Med detta inte sagt att det är fel utan tvärtom är det väl bra att använda ordentliga saker och när man ändå lägger ner ganska mycket pengar på ett badrum så kan det ju kvitta om man sparar in 2-3 humidboard i våtzon 2... :rolleyes:
Ser nu att det ser ut som man är försäljare. Men min synpunkt var mer att personer ger rekomendation och letar genvägar på några hundralappar eller tusenlappar på ett projekt som kostar 100,000. Varför inte vara på den säkra sidan istället.
 
Pulser, nu har du pratat om både kryphål och genvägar - vad menar du med det? Kan du ge några exempel?

Här handlar det om att förstå vad reglerna säger så att man kan följa dom. Om man får använda tex träskivor bakom som förstärkning, varför ska man då inte göra det?

Det verkar som någon lurat dig att tro att det dyraste är bäst och att alla andra lösningar utgör en riskkonstruktion.
 
Så om man nu tolkat detta rätt är det OK att använda sig av rekommendationerna från 07 så länge arbetet slutförs innan 31 Juli 2010 ?

Begriper inte vitsen med att "förbjuda" de flytande fuktspärrarna i zon 1.
De fungerar ju uppenbarligen utmärkt om de är applicerade på korrekt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.