oskis 123 skrev:
Jag läste igenom det nya regelverket. Som ju faktiskt "bara" är rekommendationer. Det är ju ganska klara besked tycker jag. Tydligt välformulerat och inte så akademiskt som man kunde befara. Vad jag tyckte var lite lattjo var att man om man gått behörighetsutbildningen "Kurs 1 och Kurs2" har klarat av detta på två dagar och max 3 timmar!! Allt enligt vad som står att läsa i dessa nya regler.
Jag tycker vi läser på noga själva och följer rekommendationerna tycker jag. d^_^b
Det är inte hjärnkirurgi direkt...
Bra att ämnet kom upp!
En rekommendation är något man kan välja att följa eller inte följa. Så är det inte här. I praktiken är branschreglerna tvingande för den som inte vill bli anklagad för byggfusk vid en försäljning eller stå utan ersättning vid en vattenskada.

Det svåra med dessa regler är ju också att lista ut hur dom ska tolkas i detalj. Vad är det tex som gäller för gipsskiva och träfiberskivor i denna senaste revision? Det är också väldigt svårt att avgöra när det är ok att göra avsteg från reglerna utan att det blir "icke fackmannamässigt".

Jag tycker hela upplägget lämnar mycket övrigt att önska ur ett konsumentperspektiv (men så är det ju också branschregler!)
 
Zemerlin skrev:
det va saftigt pris för din del får jag säga...skulle jag beställt LIP rollat så skulle jag ungefär pröjsa 6500 me frakt å det är för ca 30 kvm vägg och 7kvm golv från sigro...får se om jag orkar höra me dem vad de skall ha för folien

Mina ordinariepriser på LIPs rollade till ett badrum på ca: 3kvm golv och 17 vägg blir på ett cirka 4500:- inkl. moms...

Primer 54
VS 20
VS 30
Fiberremsor
Innerhörnor
Div. manschetter


Foliesystemet har jag inte fått siffror på ännu...:rolleyes:
 
Paul, hur tolkar du skriverierna kring gips och träskivor i zon2?
 
Jag tolkar det som det är skrivet vilket känns ganska tydligt trots allt.

#
5.7.1 Väggar
Skivor som ska vara underlag for keramiska tätskiktskonstruktioner på väggar ska vara av tillverkaren rekommenderade och lämpliga som underlag for tätskikt och plattsättning.
Skivor i våtzon 1 ska ha stabilitet efter nedfuktning utan att förlora sina tekniska egenskaper och vara motståndskraftiga mot mikrobiell tillväxt.
Kartongklädda skivor av gips ska inte användas i våtzon 1 som underlag for tätskikt och plattsättning eller som bakomvarande skiva.
Träbaserade skivor ska inte användas som underlag for tätskikt och plattsättning.
#

Alltså ser jag det som att man inte alls får lov att ha kartongbeklädd gips i våtrumszon 1, men utanför zon 1 får man ha det både bakom en ny skiva eller som underlag för tätskikt och plattsättning.

Träbaserade skivor tolkar jag det som att man får lov att ha bakom överallt eftersom det bara står att det inte ska användas som underlag för tätskikt.

Förut fanns det däremot med en mening som var formulerad enligt följande...

#
5.7.1 Väggar
Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader.
#

Detta betydde ju att det inte alls fick finnas med i väggbeklädnaden anser jag.

Men dessa regler går en snart på nerverna !! :@
 
d^_^b Då läser vi bibeln på samma sätt.
 
MathiasS skrev:
d^_^b Då läser vi bibeln på samma sätt.
Tack för det... skönt man är fler att tolka det hela på samma sätt... d^_^b
 
Detta betyder ju att man trollat bort en av de saker som i praktiken varit svårt att hantera och kanske mera stjälpt än hjälpt i verkliga livet.

Detta får ju också står påverkan på tex en tvättstuga som borde kunna räknas som zon2 i sin helhet och därmed kan byggas väldigt likt alla andra rum i huset, så när som på tätguckan förstås.

Även om det är besvärligt att reglerna ändras och det blir nya produkter att vänja sig vid för den som gör det hela dagen så känns det som att detta är en bra förändring....
 
Så sant...

För egen del känns det som jag överger LIP för Höganäs eftersom LIPs foliesystem är krångligare i många avseenden...

LIP har ett speciellt lim man får blanda själv för sin duk men Höganäs duk fästes i det färdigblandade tätmembranet.
Alltså en produkt mindre att arbeta med hos Höganäs.
Med Höganäs system slipper man alla fiberremsor då deras duk viks ner och ut på golvet samt runt i innerhörnen vilket sparar mycket tid.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag tolkar det som det är skrivet vilket känns ganska tydligt trots allt.



Men dessa regler går en snart på nerverna !! :@


Jag håller med Palle och MathiasS i deras slutsatser. D v s att kartongklädd gips är tillåten i zon 2. Huruvida träbaserade skivmaterial är godkända som bakomliggande skivmaterial i våtzon 1 är jag däremot inte lika säker på. Jag tycker helt klart att övervägande skäl talar för tolkningen att träbaserade skivmaterial är tillåtna som bakomliggande skivor även i våtzon 1. Men om nu denna tolkning stämmer så borde bestämmelsen i 5.7.1 haft följande lydelse: "Skivor som ska vara underlag för tätskikt och plattsättning i våtzon 1 ska ha stabilitet efter nedfuktning utan att förlora sina tekniska egenskaper och vara motståndskraftiga mot mikrobiell
tillväxt." och inte som i BBV: "Skivor i våtzon 1 ska ha stabilitet efter nedfuktning utan att förlora sina tekniska egenskaper och vara motståndskraftiga mot mikrobiell
tillväxt."

Här kommer en liten "för eller emot"- lista avseende tillåtligheten av bakomliggande träbaserat skivmaterial i våtzon 1:

Alt 1 innebär att träbaserade material är godkända som bakomvarande skiva på väggar både i zon 1 och zon 2. Stöd för denna tolkning:

  • Träbaserade skivor ska inte användas som underlag för tätskikt och plattsättning”. (5.7.1 4 stycket) Bestämmelsen tolkas motsatsvis vilket innebär att träbaserade skivor får användas överallt på väggar i zon 1 och zon 2 förutom som underlag för tätskikt och plattsättning. M a o är träbaserade skivor tillåtna som bakomliggande skiva i skivkonstruktion. Som stöd för att bestämmelsen ska tolkas på så vis framgår av att denna bestämmelse, vid en annan tolkning, inte skulle fylla någon självständig betydelse eftersom det redan i 5.7.1 1 stycket framgår att träbaserade skivor inte ska användas som underlag för tätskikt och plattsättning. (5.7.1 1 stycket: ”Skivor som ska vara underlag for keramiska tätskiktskonstruktioner på väggar ska vara av tillverkaren rekommenderade och lämpliga som underlag for tätskikt och plattsättning.”)
  • Skivor i våtzon 1 ska ha stabilitet efter nedfuktning utan att förlora sina tekniska egenskaper och vara motståndskraftiga mot mikrobiell tillväxt.” (5.7.1 2 stycket). Bestämmelsen är oklar eftersom skivor kan avse a) bakomliggande skivor, b) skivor som utgör underlag för tätskikt och plattsättning eller c) bakomliggande skivor samt skivor som ugör underlag för tätskikt och plattsättning. Bestämmelsens ändamål leder till att alternativ a kan uteslutas. Alternativ c kan uteslutas eftersom en sådan tolkning skulle leda till en normkollision med bestämmelsen i 5.7.1. 4 stycket (tolkad enligt ovan). Endast alternativ b kvarstår.
  • Kartongklädda skivor av gips ska inte användas i våtzon 1 som underlag for tätskikt och plattsättning eller som bakomvarande skiva..” (5.7.1 3 st). Att kartongklädda skivor av gips inte får användas som underlag för tätskikt och plattsättning utgör bara ett förtydligande av vad som framgår av 5.7.1 2 st. Att kartongkladda skivor av gips inte heller får användas som bakomliggande skiva kompletterar innehållsmässigt 5.7.1 2 st.

  • Skruvinfästningar i våtzon 1, ska endast göras i massiv konstruktion, såsom betong, murverk eller särskild konstruktionsdetalj, (t.ex. kortling). (6.3.4 2 st). Bestämmelsen tar inte sikte på lovligheten att använda sig av träbaserade skivor i våtzon 1. Av bestämmelsen framgår bara att en träbaserad skiva inte kan ersätta ”särskilda konstruktionsdetaljer).


A
lt 2 innebär att träbaserade skivor endast får användas som bakomvarande skiva i våtzon 2. Stöd för denna tolkning:

  • Träbaserade skivor ska inte användas som underlag för tätskikt och plattsättning”. (5.7.1 4 stycket) Bestämmelsen tolkas bokstavligt vilket innebär, varken mer eller mindre än, att träbaserade skivor inte får användas som underlag för tätskikt och plattsättning. Hur det förhåller sig i övriga fall kan inte utläsas av bestämmelsen.
  • Skivor i våtzon 1 ska ha stabilitet efter nedfuktning utan att förlora sina tekniska egenskaper och vara motståndskraftiga mot mikrobiell tillväxt.” (5.7.1 2 stycket). Bestämmelsen är oklar eftersom skivor kan avse a) bakomliggande skivor, b) skivor som utgör underlag för tätskikt och plattsättning eller c) bakomliggande skivor samt skivor som ugör underlag för tätskikt och plattsättning. Bestämmelsens ändamål leder till att alternativ a kan uteslutas. En systematisk tolkning av bestämmelsen innebär att bestämmelsen avser alternativ c. Där ”skivor” nämns på andra ställen i 5.7.1 har detta gjorts utförligare (”Skivor som ska vara underlag for keramiska tätskiktskonstruktioner”, ”om underlag for tätskikt” och ”Träbaserade skivor”. Då uttrycket ”skivor” används bör detta således avse både bakomliggande skivor och skivor som utgör underlag för tätskikt och plattsättning.
    [*]Kartongklädda skivor av gips ska inte användas i våtzon 1 som underlag for tätskikt och plattsättning eller som bakomvarande skiva..” (5.7.1 3 st).]Att kartongklädda skivor av gips inte får användas som underlag för tätskikt och plattsättning utgör bara ett förtydligande av vad som framgår av 5.7.1 2 st. Att kartongklädda skivor av gips inte heller får användas som bakomliggande skiva utgör även det ett förtydligande till 5.7.1 2 st.

    [*]Skruvinfästningar i våtzon 1, ska endast göras i massiv konstruktion, såsom betong, murverk eller särskild konstruktionsdetalj, (t.ex. kortling). (6.3.4 2 st). Bestämmelsen utgör stöd för att träbaserade skivor inte får användas som bakomliggande skivmaterial i våtzon 1. Att träbaserad skiva inte utgör alternativ talar för denna tolkning.

:wow:

P.S Är vi snabba kanske vi kan reda ut detta här innan nästa utgåva branschregler presenteras D.S
 
Redigerat:
Regler som måste tydas, tolkas och diskuteras är dåligt skrivna... Fattar inte att det ska vara så svårt att skriva regler som alla kan förstå utan att behöva chansa. Inte lustigt om det florerar många lokala "regler"..
 
Nu upptäckte jag något intressant. I inledningen till BBV 10:1 under rubriken "viktiga nyheter och förändringar i denna utgåva" står följande: "– pkt 5.7.1 Skivor som ska vara underlag för tätskikt och plattsättning i våtzon 1 ska ha fuktstabilitet efter nedfuktning och vara motståndskraftiga mot mikrobiell påväxt."

Antagligen rent slarv att samma formulering sedan inte används i 5.7.1.

Schackmatt. Träbaserat skivmaterial är godkänt som bakomliggande skiva på väggar i samtliga zoner!
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Så sant...

För egen del känns det som jag överger LIP för Höganäs eftersom LIPs foliesystem är krångligare i många avseenden...

LIP har ett speciellt lim man får blanda själv för sin duk men Höganäs duk fästes i det färdigblandade tätmembranet.
Alltså en produkt mindre att arbeta med hos Höganäs.
Med Höganäs system slipper man alla fiberremsor då deras duk viks ner och ut på golvet samt runt i innerhörnen vilket sparar mycket tid.



Det tilltalar mycket att slippa blanda extra grejjer och bara kunna rulla ut det i tätmembranet. Skall hålla ögonen öppna på Höganäs när det väl blir dags för min del =) Har läst att Höganäs ligger bra till i pris, om nu det som sägs i andra trådar här i forumet stämmer.
 
Zemerlin skrev:
Det tilltalar mycket att slippa blanda extra grejjer och bara kunna rulla ut det i tätmembranet. Skall hålla ögonen öppna på Höganäs när det väl blir dags för min del =) Har läst att Höganäs ligger bra till i pris, om nu det som sägs i andra trådar här i forumet stämmer.
Så rätt så, och i kombination med att man slipper blanda det där limmet så känns det betydligt intressantare än LIP...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Med Höganäs system slipper man alla fiberremsor då deras duk viks ner och ut på golvet samt runt i innerhörnen vilket sparar mycket tid.
Men blir det inte en "klump" i innerhörnen om du skall vika en färdig duk i ett innerhörn. Jag menar du måste ju vika omlott för att kunna få till en 90 graders vinkel och då blir det jobbigare att få till det med klinker/kaklet där sedan. Eller tänker jag fel?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Så sant...

För egen del känns det som jag överger LIP för Höganäs eftersom LIPs foliesystem är krångligare i många avseenden...

LIP har ett speciellt lim man får blanda själv för sin duk men Höganäs duk fästes i det färdigblandade tätmembranet.
Alltså en produkt mindre att arbeta med hos Höganäs.
Med Höganäs system slipper man alla fiberremsor då deras duk viks ner och ut på golvet samt runt i innerhörnen vilket sparar mycket tid.
Nackdelen med Höganäs är enligt min mening att när folien är på plats så ska hela ytan behandlas med tätmembran. Dessutom kommer man inte undan inner- och ytterhörnen, dessa ska monteras innan folien. En annan nackdel är att hela ytan måste primas innan uppsättning av duk.

Fördelen är att samma produkt används som "lim" och som tätmembran (jämfört med exvis z-line foil system). Detta gör att det är mycket enklare att göra överlapp mellan dukarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.