pewa skrev:
Det gör det säkert... och det gör det lite trist att man "lyckats" hålla sig oinformerad. Vi har bestämt oss för att göra det själva och därför inte pratat med plattläggare, de har kanske haft koll. Däremot har vi varit i ett antal affärer som säljer våtrums system, och ingen har ynkat ett knyst om förändring. Bara pratat gott om kletvarianterna... vilka nu alla är fel i dushhörnan om jag förstår det hela rätt.

/pewa - putt...
Du kan inte testa och se om du kan byta produkterna? Det är ju inte omöjligt att återförsäljaren eller tillverkaren i goodwillsyfte skulle gå med på det!

BKR är en privat branschorganisation och remisser är således helt frivilliga och om förfarandet förekommer så finns inte heller någon skyldighet att offentliggöra dessa. Klart att rykten bland hantverkare florerar. Dessutom kanske en och annan dessutom kontaktat BKR och vaskat fram info om ändringar. Snacket har ju florerat om att folien skulle ersätta de rollade systemen.

Lycka till!
 
Iof så har ju zonindelningen väldigt lite betydelse, om man inte har ett stort badrum, eftersom det ska vara 1m utanför duschplatsen.
Det innebär väl 90+100= 190cm ut från hörnet
Har du ett badrum som är 200*200 bli ju mer än halva badrummet med folie om inte dörren sitter i zon 1 , ser ingen anledning till att inte sätta folie i hela badrummet då?

Ser iof bara fördelar med folie, tätare, snabbare både montering och tills det är plattsättningsklart,mindre vikt att bära, går att dellaga skador i ytskikt och tätskikt, ingen risk att det blir för lite (tunnt) tätskikt någonstans,
 
pewa skrev:
Trött blir man... försöker göra allt rätt. Läser på och läser på. Köpte material för någon vecka sedan (LIP) och vad jag kan läsa mig till så kommer vi inte följa reglerna med det vi köpt.
Väggar är Humiboard skivor och betonggolv, = att duschörnans väggar borde varit folie.

Vad gör man nu... kör på för att man "hinner" göra det under övergångsperioden. Eller skall man slänga det man har (=mycket pengar) eller det går kanske kompletera med något. Pju har inte koll på LIPs foliesystem så jag vet inte om de har något som går att kompletera med kletet.

/pewa - vilse i regelverken
Det är bara att köra på med produkterna ni redan köpt och utföra arbete enligt de regler som gällde när arbetet påbörjades.
 
pewa: Du har ju till 31 juli 2010 innan de nya reglerna ska tillämpas fullt ut

Välj vilken av Branschreglerna du vill använda, du får inte ta endel från BBV07:1 och endel från BBV10:1
 
ändrade regler ...igen? Vad var det för fel på föregående? Sitter man med osäker badrum om man gjort det enl föra regelboken?
gaia
 
T
gaia skrev:
ändrade regler ...igen? Vad var det för fel på föregående? Sitter man med osäker badrum om man gjort det enl föra regelboken?
gaia
Givetvis inte!

Det här är bara rent löjligt att hålla på och ändra reglerna hela tiden och ett kvitto på att tillverkarna inte har tilltro till sitt egna rollade tätskikt som förra året var så HIMLA bra och ett ångmotstånd på femtielva miljoner typ........:rolleyes:
 
Har detta verkligen med tillverkarna att göra? Handlar det inte om det blivit ett j**la liv om detta med gips och träskivor i väggarna och att man nu jämkar lite?

Skulle vara intressant att höra från någon som fått en dragning av bkr.
 
Vi har slutbesiktning den 1/2.
Innebär detta att jag inte skall godkänna vårt badrum som är rollat med LIP och dessutom har duschhörna med våtrumsskivor och betongplatta??
 
patrik659 skrev:
Vi har slutbesiktning den 1/2.
Innebär detta att jag inte skall godkänna vårt badrum som är rollat med LIP och dessutom har duschhörna med våtrumsskivor och betongplatta??
Såklart inte.
Det är godkänt att använda detta fram till 2010-07-31
 
nino skrev:
pewa: Du har ju till 31 juli 2010 innan de nya reglerna ska tillämpas fullt ut

Välj vilken av Branschreglerna du vill använda, du får inte ta endel från BBV07:1 och endel från BBV10:1
Mmmm, men det som snurrar i mitt huvud är att man vill ju göra det RÄTT och bäst. Om nu reglerna ändras så antar jag för att det är av någon anledning. Att det är bättre med det nya... det är det som retar mig så för vi sattsade på att fråga runt i affärer och surfa runt och fick uppfattningen att det vi vald var bra.
Det gällde bara att vara supernogranna och dokumentera vad vi gjorde så gott vi kunde för att kompensera och bevisa att vi gjort ett ok gör-det-själv-jobb.

Nu blir det ju ett gör-det-själv-jobb med ratade regler... det går liksom emot vad vår tanke var.

Materialet är köpt över nätet så jag antar att det inte går att lämna tillbaka, köpa nytt kommer kosta ganska mycket eftersom badrummet är nästen 9 kvm.

/pewa - försöker vänja sig vid tanken på att köra enligt icke nyaste reglerna
 
Gabbe1 skrev:
Såklart inte.
Det är godkänt att använda detta fram till 2010-07-31
Fast det måste ju finnas en anledning till att LIP mfl inte kommer att var godkända efter 10-0731!
 
Anledningen är väl slarvpellar som inte orkar ta reda på hur mycket gucka som ska upp på väggar och golv. Gör man som man ska tror jag inte det finns någon anledning alls...
 
patrik659 skrev:
Fast det måste ju finnas en anledning till att LIP mfl inte kommer att var godkända efter 10-0731!
LIP kommer visst att vara godkänt sen med, men deras rollbara system kommer bara vara godkänt på tvättstuge och toalettgolv samt i våtrum med massiva väggar.

I annat fall får man använda deras foliesystem...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
LIP kommer visst att vara godkänt sen med, men deras rollbara system kommer bara vara godkänt på tvättstuge och toalettgolv samt i våtrum med massiva väggar.

I annat fall får man använda deras foliesystem...

samt i våtzon 2 om alla övergångar sköts på ett bra sätt och man har köpt från samma tillverkare om jag fattat rätt?
 
OK, om man nu vill bygga enligt de nya BKR-reglerna och är en vanlig byggahus-läsare (dvs. hyffsat händig, snål, äger inga dyra specialapparater och vill inte lägga hela semsetern på ombyggnad) vad gör man då? Vilket är bästa foliebaserade GDS (gör det själv) systemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.