Okej, men det verkar som den på jobb också har mjukstart, den varvar liksom upp. Men ändå så rör sig godset jag sågar. Klämmer fast det med tillhörande skruvtvinnen och håller, men hjälper inte..
 
Husägaren87 skrev:
Okej, men det verkar som den på jobb också har mjukstart, den varvar liksom upp. Men ändå så rör sig godset jag sågar. Klämmer fast det med tillhörande skruvtvinnen och håller, men hjälper inte..
Jag har inte provat någon 80SJ så kan tyvärr inte uttala mig om skillnaden, men du kan kanske gå in i en butik och be att få testa, borde ju inte vara helt omöjligt.
 
Köpte en GCM 8 idag, har testat lite snabbt nu på kvällen men får inte riktigt till exakt räta snitt genom hela materialet.

Alltså, jag har ställt in så att den är rak i både horisontell och vertikal led (så rak jag kunde få den).
Men när jag testkapade lite småbitar så är det gissningsvis 0.5mm mer taget mot två av diagonala hörnen än i mitten av brädbiten.

Dvs, ställer jag testbitarna på ända så vobblar de lite.

För lite grövre snickerier så funkar det ju säkert fint, men om man tänker finsnickra något så vill man ju ha raka skär.

Skulle det bli bättre med en annan klinga? Det är den medskickade 48t klingan jag kört med nu, optiline wood.

Eller blir det helt enkelt inte bättre än så här med denna sågen?
Handhavandefel?

Som referens så tycker jag ju att min sänksåg producerar bättre resultat...

Bifogar en halvtaskig mobilbild som kanske inte säger så jättemycket.
IMG_3732.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känner du något glapp i mekanismen?
Blir det nån skillnad om du pressar åt endera hållet då du sågar?
 
Mikael_L
Jag hade konstiga sågresultat med min nya Metabo KGS 216.

Vinklarna blev liksom förändrade över snittets yta, jag får en känsla av att det David L upplever är något liknande.

Kapade jag långsamt genom materialet så blev det bättre, men långt från perfekt.

Jag köpte en bra sågklinga (Bosch ... :)) och det blev bättre. Om jag med denna kapar lite långsammare, inte våldar, så blir det väldigt bra. Inte 100% perfekt dock.

Jag tror, men vet inte, att det är en kombination av vekhet i sågen (sågens ram eller lager eller något flexar lite samt en sämre klinga, som antagligen vibrerar och flexar mer.

Jag har redogjort lite av mina intryck i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/253042-kopa-kap-gersag-metabo.html
 
FredrikR skrev:
Känner du något glapp i mekanismen?
Blir det nån skillnad om du pressar åt endera hållet då du sågar?
Jag känner inget uppenbart glapp i mekaniken, däremot går det ju att förflytta klingan synbart i sidled om man applicerar kraft i den riktningen. Hittade dock inget ställe det glappade på utan kändes mer som att det var hela "armen" som sviktade lite.

Har inte testat att pressa mot något håll när jag sågar, försökte däremot att inte göra det och att såga försiktigt, blev kanske lite bättre än om man bara kör på men det blir fortfarande ett snitt som inte är 90 grader över hela.
 
Har du kollat så grundinställningen står rätt och inget flyttat sig där?
Den beter sig ju som både ger och till skulle vara marginellt off.
 
Det jag har gjort är att försöka justera genom att mäta med vinkelhake mot mina testbitar, kapa mäta justera och om igen.

Har både justerat lite i bakkant till höger för vertikal geringsvinkel på den där muttern, samt justerat den horisontella geringsvinkeln någon mm genom att flytta och låsa med vredet där framme.
Har därmed inte använt vinkel mot bladet som manualen beskriver (jag hade ingen så liten vinkelhake).

Det blir ju i och för sig lite lurigt att justera på det sätt jag gjort eftersom det inte är exakt samma vinkel över hela snittytan, har inte ens gett mig på att göra några gerkapningar eftersom jag inte fick det önskade resultatet vid 90-graders kapningar.

En teori jag funderat på är om det kan påverka att när jag kapat så har klingan gått igenom med främre delen helt, men den bakre delen av klingan har ju bara gått in en liten bit i testbitarna, så om tänderna på tillbakavägen på något sätt avverkar annorlunda än framsidan.

Möjligt att man får ett annat resultat om man flyttar bak testbiten genom att använda någon distans eller offerbit och kör igenom hela klingan rakt igenom så att säga...
 
Är samma sak på min, blir inte helt exakt raka snitt. Verkar vara grundinställningen som inte är helt 100
 
Är du säker på att arbetsstycket ligger helt stilla när du sågar? En liten böjning i bordet skulle kanske kunna ge fenoment du beskriver.
 
De Bosch klingor som sitter på hålla hög klass.

Men visst det är ju möjligt att den skulle vara defekt, men jag tror mer på att grundinställningen är lite off.
 
Hur grundinställer man bra då? Jag går ju och väntar på bättre pris innan jag slår till på en gcm 8 sjl och gta 3800, och vill ju inte köpa allt det för att sen såga snett 😂 bättre med dyrare kap?
 
Husägaren87 skrev:
Hur grundinställer man bra då? Jag går ju och väntar på bättre pris innan jag slår till på en gcm 8 sjl och gta 3800, och vill ju inte köpa allt det för att sen såga snett �� bättre med dyrare kap?
Står beskrivet på sidan 107 i manualen och framåt, typ.
(finns justerarskruvar). :)

Långt ner på den här sidan finns manual för nerladdning.
http://www.bosch-professional.com/se/sv/gcm-8-sjl-30918-ocs-p/
 
Redigerat:
Vobblande bräda om du ställer den på högkant låter mer som sågflex än inställningar. Hur tosigt den än är inställd ska den ju ge ett rakt (=platt) snitt, även om snittet inte skulle vara vinkelrätt i någon riktning.

Min dewalt var likadan, mekade med den ganska många timmar och konstaterade sen att den inte dög till möbelsnickeri. Nu står den längst bak högt upp på en hylla i verkstan och plockas bara fram då jag ska sätta lister och liknande.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.