Mikael_L
Det beror på bl.a. klingdiameter och hur bra klinga och såg det är.
En bra såg och klinga som inte vobblar det minsta och välslipad klinga och bra tandgeometri gör att man klarar lika fina snitt med betydligt färre tänder.

Förutom detta beror kravet på hur snabbt man måste kunna jobba (hur snabbt man matar virket) Och om man klyver, eller kapar och var ens preferenser om godtagbara snitt ligger.


Oj, blev det någon hjälp :x :cool:

Men tar vi en 8" klinga (ca 208mm) så anses en 24 tänders som grovtandad och 48 tänders som fintandad - lite generaliserat.

Men snitten går ofta långsammare med 48-tänders.
Och har man en bra 24-tänders och matar på med lite måtta så kan det bli mycket bättre snitt än med en halvdan 48-tänders klinga och våldsamt matande av ämnet.

Så det är inte helt lätt att ge ett rakt svar.


Egentligen tycker jag att man ska ha tre klingor.
En fin fintandad, som är en lite bättre (ofta också dyrare) klinga, som man sätter upp i sågen vid behov, t.ex. listning.
En fin grovtandad, som man använder för det mesta, men bara i rent och fint och nytt trä, passar till all den vanliga regelkapningen m.m
En fulklinga, grovtandad och något billigt. Denna åker på om man måste kapa i gammalt smutsigt trävirke, eller annat där man snabbt ovässer sin fina klinga.
 
Redigerat:
  • Gilla
trattalask
  • Laddar…
Fick hem och packade upp min nya GCM 8 SJL idag och monterade den på sågbordet GTA3800. När jag sedan satte i sladden och tryckte på knappen blev jag förvånad över att jag upplevde ett missljud när den smög igång. Svårt att beskriva ljud i text, men ungefär som några plastkugghjul skulle skrapa emot lite, eller som en gammal borrmaskin när man råkar få på slagfunktionen för betong och hela maskinen skorrar. Vågade inte såga i någon bräda då det inte lät ok i mina öron, ska ringa leverantören i morgon. Någon som kan berätta hur det låter när ni startar era? Min gamla hade inte mjukstart och det blir en rejäl smäll när den hoppar igång men sen hör man bara klingans vinande och elmotorn och den kostade inte så många kronor för 15 år sedan.Upplevde med ögat att centrum i klingan såg ut att snurra lite ojämnt. Tacksam för idéer. Om allt går som planerat ska det ligga en kort filmsnutt här.[video=youtube;81B8_tGoVVk]https://www.youtube.com/watch?v=81B8_tGoVVk[/video]
 
Provsåga du, jag tycker inte ljudet är nåt att hänga upp sig på.
GTS10XCn låter lite elakt när den spinner igång också.

Frågan är om klingan kastar eller om det är en synvilla på centrumringen?
 
Gällande ljudet så är det troligtvis mjukstarten. Håll in knappen lite längre så ska du höra att det ljudet upphör när den varvat upp ordentligt.
 
eidlert skrev:
Gällande ljudet så är det troligtvis mjukstarten. Håll in knappen lite längre så ska du höra att det ljudet upphör när den varvat upp ordentligt.
Tack, följde ditt råd och testade att hålla i lite längre, verkar som ljudet försvinner som du säger. Så det är inte så mycket att oroa sig för? Hur hänger det ihop med mjukstarten, har den någon slags enkel växellåda som sakta ökar upp farten och skulle kunna ge ifrån sig lite extra ljud?
 
Mikael_L
Det är troligen så att elektroniken som sköter det hela ger väldigt fula vågformer på spänningen till motorn när den mjukstartar.
 
tombe691 skrev:
Tack, följde ditt råd och testade att hålla i lite längre, verkar som ljudet försvinner som du säger. Så det är inte så mycket att oroa sig för? Hur hänger det ihop med mjukstarten, har den någon slags enkel växellåda som sakta ökar upp farten och skulle kunna ge ifrån sig lite extra ljud?
Jag vet inte alls hur mjukstarten funkar, men jag tycker det låter på ljudet som att motorn får en pulserande spänning (tänk på/av/på/av osv).
Inget att oroa sig för så länge den inte låter illa när den varvat upp.
 
tombe691 skrev:
Fick hem och packade upp min nya GCM 8 SJL idag och monterade den på sågbordet GTA3800. När jag sedan satte i sladden och tryckte på knappen blev jag förvånad över att jag upplevde ett missljud när den smög igång. Svårt att beskriva ljud i text, men ungefär som några plastkugghjul skulle skrapa emot lite, eller som en gammal borrmaskin när man råkar få på slagfunktionen för betong och hela maskinen skorrar. Vågade inte såga i någon bräda då det inte lät ok i mina öron, ska ringa leverantören i morgon. Någon som kan berätta hur det låter när ni startar era? Min gamla hade inte mjukstart och det blir en rejäl smäll när den hoppar igång men sen hör man bara klingans vinande och elmotorn och den kostade inte så många kronor för 15 år sedan.Upplevde med ögat att centrum i klingan såg ut att snurra lite ojämnt. Tacksam för idéer. Om allt går som planerat ska det ligga en kort filmsnutt här.[video=youtube;81B8_tGoVVk]https://www.youtube.com/watch?v=81B8_tGoVVk[/video]

Min låter exakt lika.
/J
 
Japp, det är helt normalt att den låter som en förbannad gris när den startar :D.
 
  • Gilla
Photo
  • Laddar…
Samma med min, låter förskräckligt innan den kommit upp i varv.
 
Låter här med. Mjukstarten. Tycker dock den låter mindre nu efter att man har sågat en del med den.
Köpte deb förra sommaren.

Dock har spån uppsamlaren närmast klingan gett upp på min. Sprickigt i sitt plastfäste, hänger löst.
Riktig jäkla rappelkonstruktion den delen. Någon annan som har råkat ut för det? Undra om garantin gäller?
 
TotalControl skrev:
Dock har spån uppsamlaren närmast klingan gett upp på min. Sprickigt i sitt plastfäste, hänger löst.
Riktig jäkla rappelkonstruktion den delen. Någon annan som har råkat ut för det? Undra om garantin gäller?
Ja, det ska väl garantin täcka? Har du registrerat den så har du ju 3 års garanti dessutom.
 
mexitegel skrev:
Ja, det ska väl garantin täcka? Har du registrerat den så har du ju 3 års garanti dessutom.
Ok, får testa. En rudis fråga dock :) Vänder jag mig till Bosch direkt eller onlinebutiken jag köpte den ifrån?
 
Några tips på lämplig spånuppsamlare?
 
TotalControl skrev:
Ok, får testa. En rudis fråga dock :) Vänder jag mig till Bosch direkt eller onlinebutiken jag köpte den ifrån?
Jag tror det går lika bra vilket som, jag har ännu inte behövt lämna in några av mina el-verktyg som tur är. Men eftersom online-butiken väl troligen inte har auktoriserad Bosch Professional Service så kommer de skicka den vidare, så ett samtal direkt till Bosch är kanske snabbast?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.