Sitter i köp tankarna om en Bosch såg och undrar vilka för och nackdelar det är mellan GCM 8 Sjl och GCM 8 Sde. Vilken skulle ni rekommendera?
 
Nosslin skrev:
Sitter i köp tankarna om en Bosch såg och undrar vilka för och nackdelar det är mellan GCM 8 Sjl och GCM 8 Sde. Vilken skulle ni rekommendera?
Sjl
 
Om pengarna inte är någon issue så tar du givetvis SDE, då du kan luta åt båda håll, det kan man inte med SJL.
Annars likvärdiga i övrigt men tycker föregångaren 8SJ var något mer gedigen byggd.
 
Hur ofta har man behov av att kunna vinkla åt båda håll. Är det värt den extra kostnaden?
 
Nosslin skrev:
Hur ofta har man behov av att kunna vinkla åt båda håll. Är det värt den extra kostnaden?
Nej inte det är det inte
 
trattalask
Den gångerna jag har känt att jag saknar vinkling åt båda hållen är när jag sågar lister i trånga utrymmen. Då hade man kunnat döda för det. Men annars inte.
 
Tänkte bara återkoppla om mina problem med varierande vinkel över snittet och sågflex.
Efter att ha testat ännu lite mer och försökt ställa in vinklarna så slutade med att jag packade ihop och returnerade sågen.

Efter (långvarig) research både här och på andra forum så beställde jag en Makita LS0714, den dök upp igår och de inledande testerna ser positiva ut. Snittet är inte på hundradelen jämnt varje gång men det ser betydligt bättre ut, dessutom känns hela konstruktionen stabilare, jag tycker inte att den flexar lika mycket.

Kapaciteten är dock sämre (52x300 mm vid 90 grader) men tillräckligt för mig, dammupptagningen ungefär samma som Boschen, möjligtvis lite sämre.

Mvh David
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
David, vad det en gcm 8 sjl du köpte? Detta låter ju inte kul, jag har som mål att börja snickra lite och är såklart i behov av en Kap som kan såga raka snitt.. Ska man överge tanken på en bosch då, och kolla andra märken? Som sagt, dewalt finns väl på rea för tillfället.
 
trattalask
DeWalt har inte fått så lysande kritik heller när man läst här på forumet. Hur som, tråkigt att nya GCM8SJL blivit sämre än föregångarna GCM8S och SJ.
 
Har aldrig haft problem med blå Bosch eller dewalt kapar. Jobbar dagligen med dom och vi bygger lösvirkeshus .och då sågar vi allt från stomme till minsta list .
 
erikssonjorgen skrev:
Tack alla.
Fick bäst tankeändring av mattiasp. Tänkte hänga min horisontellt med vanliga "krokar", utan en tanke på vad mattiasp gjort.
Tackar!

Fler som vågar?
/J
Köper 2st Ikea metallkrok med röd skyddplast(5kr/st). Funkar kalas att hänga på väggen som mattiasp. Har suttit där i 5år utan problem.
20160318_095609.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Husägaren87 skrev:
David, vad det en gcm 8 sjl du köpte? Detta låter ju inte kul, jag har som mål att börja snickra lite och är såklart i behov av en Kap som kan såga raka snitt.. Ska man överge tanken på en bosch då, och kolla andra märken? Som sagt, dewalt finns väl på rea för tillfället.
Ja det var en SJL, jag vet inte om det var något fel på den jag hade, men om precision och raka snitt är det man eftersträvar så kan jag i alla fall konstatera att mitt exemplar inte var särskilt bra i det hänseendet.

Det finns en tråd om ett test som gjordes på SDE (jag tror det konstaterades att länkaget eller vad man ska kalla det var likt SJL) här https://www.byggahus.se/forum/verkt...rapport-kap-och-gersagen-bosch-gcm-8-sde.html och där ser man att SDE flexar betydligt mer än tidigare modeller.

Efter att ha varit runt på lite olika byggvaruhus och känt på en del sågar så tycker jag att det känns som att många sk utdragssågar med gejdrar har en del flex, är nog svårt att komma ifrån.

Hur det påverkar slutresultatet verkar variera, i alla fall om man ska gå på det som kommenterats i denna tråd.

/ David
 
Hej

Jag har tillslut beslutat mig för att köpa en Bosch GCM 8 SJL Kapsåg + GTA3800. Vart är bästa priset för denna kombo, någon som vet?
 
Hur många tänder rekommenderas att ha på såg klinga för tillfredsställa de flesta behoven?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.