Det känns som att det är dags för mig att slå till också!! :)
 
P
Ni som har SJL maskinen, hur tycker ni att slangen funkar på den? alltså den som sitter bakpå! tycker den gör motstånd och det är ibland svårt att få klingan längst ut? nästan så man vill montera bort den! :confused:
 
Det känner jag inte igen på min. Tycker det fungerar mycket bra.
 
Liten mini-recension för spekulanter på 8 SJL:
Köpte en 8 SJL för cirka två år sedan och har använt den rätt flitigt för privat bruk. Bland annat total-renoverat garage, förråd och hus, byggt altan, staket och plank, mm.
Och sågen har tuffat på utan minsta problem under denna tid, så den som är ute efter en vettig såg ska definitivt slå ett öga på denna modell. Tycker att sågen är ganska robust och håller hög kvalité. Använder orginalklingan till allround-kapningar, sedan har jag köpt en 60T Bosch klinga som jag använder till lister där jag vill ha ett ännu finare snitt än vad orginalklingan kan åstadkomma. Köpte även en billig klinga som jag har kapat aluminiumskenor med till ett projekt. Sen så tycker jag personligen att lasern är en ganska onödig funktion, föredrar att sikta in mig "manuellt". Men givetvis fungerar lasern bra när man ställt in den efter önskemål. Gillar även dom små bordsförlängarna som man kan dra ut, perfekt när man bara ska kapa något litet utan att behöva släpa fram sågbord.
Det ända negativa som jag upplevt är att man bara kan vinkla klingan åt ena hållet, men går att lösa med lite vridande på ämnet för att åstadkomma samma sak. Men detta är inget unikt för just denna modell, har sett att det är ganska ovanligt på många sågar.
Sen fick jag justera vinklarna lite direkt efter inköpet, då det blev lite vinkelfel relativt till skalorna/fasta lägen. Detta borde vara injusterat från fabrik.

Köpte även Boschs sänksåg (GKT 55 GCE) med diverse skenor och tillbehör vid samma tillfälle som kap och ger-sågen inhandlades. Och jag måste säga att man klarar det mesta med dessa två maskinerna. Dom kompletterar varandra väldigt bra :)
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Mycket bra recension av Bloink och jag kan bara instämma i att inte jag heller använder lasern, tycker det är enklare att ställa in manuellt. Utomhus syns lasern knappt heller för den delen.

Nu när pleqtiz tar upp det så ska jag kolla min slang, för ibland tycker jag sågen löper lite skumt på gejderna, kanske är det slangen som tar emot på något vis.
 
P
Bosch har släppt en uppdaterad sjl (sde) med en annan motor och dubbelgering! Ser grymt trevlig ut! [video]https://youtu.be/wKZa2PhG5VE[/video]
 
Redigerat:
  • Gilla
altaxis och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vilken tur att jag köpte en Metabo nyss och inte en 8 SJL som det var nära att bli istället.

Annars hade jag väl suttit med blågren nu ... ;) :cool:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag säger bara: Hum hum! :mad:
 
Dubbelgering (tilt?) Innan man står där med sina droppnäsor med markeringen på fel sida eller hålkälslister kan man inte föreställa sig hur viktigt det är.
 
Hmm, är de dags för GCM10SDn att få en lillebror?! :)
 
pleqtiz skrev:
Bosch har släppt en uppdaterad sjl (sde) med en annan motor och dubbelgering! Ser grymt trevlig ut! [video]https://youtu.be/wKZa2PhG5VE[/video]
Barnrikehuset skrev:
Dubbelgering (tilt?) Innan man står där med sina droppnäsor med markeringen på fel sida eller hålkälslister kan man inte föreställa sig hur viktigt det är.
Kanske därför de rear GCM 8 SJL nu?

Ska precis köpa mig en liknande såg - är dubbelgering värt att vänta på som hemmapulare? (Eftersom jag knappt vet när det är användbart så borde väl svaret på min fråga egentligen vara nej...!)

Ska strax dra igång med altanprojekt.

Den nya lär väl också dröja innan den finns på hyllan här i Sverige - och priset lär väl också vara lite högre än t.ex. 3.5k som för SJL?
 
P
Som hemmapulare så kommer man långt utan dubbelgering,men dubbelgering underlättar otroligt mycket vid komplicerade sågningar! Det kommer nya maskiner hela tiden och ska man vänta får man aldrig nåt klart ;)

priset kommer säkerligen bli högre än SJlen, lär hamna runt 4500 kanske??
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Första inlägget, jag har läst och fått tips i många år, men nu tänkte jag reka ett bra pris GCM 8 SJL med GTA 3800. Jag utnyttjade prisgarantin på Hornbach med att visa detta http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=9723

dvs 4 496:- för denna kombo. Nån gång ska man slå till, håller med ovan...:)
 
Boschblå skrev:
Första inlägget, jag har läst och fått tips i många år, men nu tänkte jag reka ett bra pris GCM 8 SJL med GTA 3800. Jag utnyttjade prisgarantin på Hornbach med att visa detta [länk]

dvs 4 496:- för denna kombo. Nån gång ska man slå till, håller med ovan...:)
Aha - så de ger dig 500 kr avdrag på Hornbach om du hittar någon som är billigare?! :)

Det låter som en bra deal... Själv får jag nog punga ut 4995..:!
 
Visa en print från Duabs eller http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=3191
hemsida, så drar de av 10%. De har en prisgaranti som ger 10% lägre än den billigaste, gäller både näthandel och butik. De gör det på det som de lagerför, dvs ovan kombo, jag frågade även på bordet GTA 2500, men det gick inte, det saluför de inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.