Att förutse att stora företag skulle bekosta utbildningen är nog att gå händelserna i förväg. Jag jobbar på ett sådant företag och får då inte min allmänna behörighet betald. Visserligen tror jag inte att det är många som behöver utbilda sig vidare. Har man läst el och skickar in en ansökan till elsäkerhetsverket så får man i regel ut BB1 utan några konstigheter. (Med den nödvändiga arbetslivserfarenheten som krävs förstås)

Det är ju den som har kollektivavtalet på arbetsplatsen som också får medlemmarna. Det är ju ingen idé att vara medlem i Sef om man har Seko på kollektivavtalet och vice versa.
Däremot kan man vara medlem i ledarna eller unionen som egen företagare istället på deras kollektivavtal och då blir ju sef eller seko blåst vid näsan.
Vissa a-kassor tillåter heller inte egna företagare har jag för mig så även där blir det ett problem när man vill vara medlem i samma a-kassa som fack.
 
305 skrev:
Jo, fast håll med om att de flesta som har BB1, rimligen även har förmågan att koppla i en gruppcentral...
Så sant. Men gränsen måste ju dras någonstans och då är det ganska enkelt att säga att där är den. Enklast för alla inblandade? Men visst. En gruppcentral är ju direkt ingen rymdraket. Däremot så är det väl så att man ser det som att det är enklare att göra en grupp spänningslös än att göra hela centralen det. Det kan ju bli tal om arbete nära spänning. Byråkrati...
 
elmont skrev:
Jag är helt övertygad om att SEF gräver sina gravar av en enda anledning och det är, större ansvar = mer betalt.
Elektriker har ju personligen knappast nått att vinna på kravet om att alla ska ha behörighet.
Ska jag vara ärlig, så känns detta inlägg tämligen tvetydigt...

Tolkning?
 
Om det var det om gravarna så var det med tanke på mycke_nu och hans inlägg om SEF och gräva skyttegravar.
Om jag säger så här, jag är övertygad om att alla "utspel" från SEF har till syfte att ge mer pengar till elektrikerna om det blir förändringar i "arbetsuppgifterna".
 
Men det är väl helt naturligt? Om du får mer ansvar på ditt jobb än det du haft förut så vill man ju ha ersättning?
 
Naturligtvis, det kommer per automatik även att innebära att det blir dyrare att anlita en elfirma. Så för alla elektriker blir det mer "ekonomiskt" att jobba. För kunderna kommer reformen troligtvis att kosta en slant.
 
Samtidigt som det öppnar sig nya möjligheter för kunderna att anlita/anställa en enskild elektriker...
 
Jag tror att antalet "nya" elföretag inte kommer att öka, det är ju redan i dag en bransch med ovanligt många egna företagare i förhållande till yrkesverksamma. Behörigheten är ju bara en "pusselbit" man måste ju även registrera ett företag med allt det innebär tex. förhandla till sig rabatter, skaffa kunder som "räcker" alla timmar alla dagar osv. För svartjobb spelar det väl ingen roll om man har behörighet eller inte.
 
De som anlitar en elektriker svart, brukar kanske inte alltid vara så nogräknade med att kolla upp behörigheten:)...
 
Jag skulle jobba som vanligt och se firman som en extrainkomst... Självklart skulle jag starta eget. I dag ligger mitt självkostnadspris på ca 580:-/tim, jag kunde då fakturera min AG en skaplig peng och ändå göra jobben till dem. Den stora moroten skulle dock vara att man kunde börja ta betalt för det som man idag gör gratis..
 
Dom flesta arbetsgivarna (inte alla) vill inte att man "kör" eget på sidan om, det heter illegal konkurrens och är grund för omedelbar uppsägning. Dessutom tror jag att arbetsgivaren anställer en ny person som "bara" kostar 300:- i timmen samt bara arbetar på firman. Det är ju faktiskt dom som köper tjänsten som avgör vad den är värd inte den som säljer.
 
I mitt fall och en del andras så kan jag göra det till ett samarbete med AG. Jag lämnar ett anbud på ett jobb som de inte kan matcha med dagens självkostnadspris och vi båda tjänar pengar på det. Men framförallt växer och konkurrerar ut andra bolag.
Skulle de hitta någon med 300:-/tim som självkostnadspris på mitt företag vore det en polack.. Chefer, projektledare, bilar, utrustning och lön ska in i den summan.
Om alla blir egna med de nya reglerna har inte AG så mycket att välja på... Sedan som i mitt fall behöver jag inte konkurrera mot samma område!
 
Som jag skrev tidigare kommer antalet egna företagare knappast att öka märkbart med ett nytt behörighetssystem.
300:- är väl ungefär vad självkostnaden för en elektriker är i dag, lönekostnaderna ligger runt 250:- med alla avgifter. Jag "hyr" (vid behov) in elektriker från andra företag för 400:- skulle jag under lite längre tid behöva en extra elektriker skulle jag tjäna 100:- i timmen på att anställa en. Eftersom det är företags snack är priserna naturligtvis före moms.
 
Jag säger inte att det kommer att öka, men jag tror att chansen är stor. Jag dristar inte mig till att säga att så kommer det att bli, för jag har inget facit.

Det jag dock vet är vad självkostnadspriset ligger på i det jobbet jag utför. Vi kan inte konkurrera med en vanlig elektriker på vissa jobb och då är det ju bra om jag har egen firma och kan fakturera säg 250-300:-/tim istället. Eller rent av ge dem ett anbud vilket ger dem säkra pengar och en bättre ränta än bankens. För hur det än är så är det det investerarna ser.. Bättre ränta än banken.

Jag startar ett företag första dagen jag måste skaffa behörighet för att jobba som elektriker. Det vet jag också.
 
Det största problemet för en liten firma att konkurrera mot de stora drakarna är att de stora firmorna har sådana grymt bra rabatter hos grossisterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.