Jag jobbar åt en av dessa drakar.. Ca 2000 anställda. Men vi har andra problem att dras med.. De så kallade overheadkostnaderna. Det vore ju perfekt då att kunna plocka ut båda bitarna ur kakan. De bra inköpspriserna och den lägre egenkostnaden..
 
O
Hur fungerar det med ansvar idag. Säg att i ett medelstort elföretag med tre elmontörer och tjugo yrkesmän gör en yrkesman en dag ett fel som resulterar i en olycka. Vad händer i praktiken?

- Vilken av de tre elmontörerna anses vara ansvarig och hur påverkar det honom eller henne?
- Vad händer med yrkesmannan?

Hur fungerar en ansvarsförsäkring. Tecknas den av företag som juridisk person eller av den behörige elmontören som ansvarar för yrkesmännen?
 
Redigerat:
Räv3n skrev:
Jag säger inte att det kommer att öka, men jag tror att chansen är stor. Jag dristar inte mig till att säga att så kommer det att bli, för jag har inget facit..
Jag är övertygad om att vi kommer att få se många nya små elfirmor, och även stort intresse från bemanningsföretagen.

I det senare fallet får man det bästa av två världar för dem som inte vill köra eget, nämligen anställning och möjlighet att arbeta för i princip vem som helst.

Med egen behörighet öppnar sig en annan möjlighet som borde vara intressant för många. Nämligen möjligheten att arbeta var som helst inom EU.

Personligen råder jag alla som har intresse åt det hållet att bli elektriker, jag tror framtiden är mycket ljus inom branschen.
 
Jag tror som MyckeNu skriver att detta förslaget kommer från EU för att öppna upp svenska elmarknaden för utländska aktörer vilket troligen kommer sänka standarden. Därför går SEF emot detta förslag, samt ökat ansvar för montören.

Steamboy du har nog fått det om bakfoten. En firma har en behörig installatör som är ansvarig för alla eljobb och han ska se till att montörerna bara gör jobb de har kompetens till.
Kontrollansvaret för detta delegeras nedåt i leden i större företag.
 
Förslaget drivs i hög grad av krav från EU, men att utländska elektriker skulle sänka standarden här det tror jag inte.

För det första så gäller fortfarande det svenska regelverket i Sverige, och för det andra så krävs det att de utländska elektrikerna har en behörighet som motsvarar den svenska.

Är det något vi slipper, så är det förhoppningsvis obehöriga som tråcklar ihop installationerna.
 
Med egen behörighet öppnar sig en annan möjlighet som borde vara intressant för många. Nämligen möjligheten att arbeta var som helst inom EU.
Kan t.o.m.vara ett krav om man arbetar utrikes att man har behörigt intyg =EU-anpassning
fri rörlighet av varor & tjänster
 
Om man ser till hur många som har behörighet men arbetar som "vanlig" elektriker har jag svårt att se att antalet företagare kommer att öka i någon markant grad. Med min bekantskapskrets som bakgrund skulle jag tro att det går 3-4 med behörighet som arbetar som "vanlig" anställd elektriker på var behörig installatör.
 
Det där förstod jag inte.. :S
 
Nä, jag blir lite otydlig i bland. Vad jag menar är att redan i dag går det massor av elektriker som har behörigheten klar men föredrar att arbeta som "vanlig" elektriker utan att utnyttja sin behörighet för nått "företag".
Eftersom så många INTE använder sin behörighet i dag tror jag inte att antalet som startar en firma och utnyttjar sin behörighet kommer att öka i någon större omfattning. Bättre??
 
Ja, självklart är det så att inte alla behöriga vill köra eget, det är ju samma inom alla yrken.

Däremot kan man kanske gissa att det procentuella förhållandet förblir det samma.

Om, säg, 10% av alla behöriga är egenföretagare idag så skulle man kunna tänka sig att det kommer att dyka upp 5 000 nya elfirmor när alla yrkesmän får egen behörighet.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Däremot kan man kanske gissa att det procentuella förhållandet förblir det samma.

Om, säg, 10% av alla behöriga är egenföretagare idag så skulle man kunna tänka sig att det kommer att dyka upp 5 000 nya elfirmor när alla yrkesmän får egen behörighet.
Nej, det tror jag knappast.
Alla som redan nu går som yrkesmän resp behöriga som jobbar under annans behörighet har ju redan på sätt och vis gjort sitt val.
Den ena gruppen genom att inte ta de sista utbildningarna och söka behörighet och den andra gruppen genom att arbeta som anställd trots möjlighet att direkt bli sin egen.

Jag tror faktiskt att vi endast kommer få se en anings ökning av enmans-firmor men samtidigt blir det kanske en ökning av kvälls/hobby-elektriker som driver en firma på "sparlåga" bredvid sin anställning och som bara tar ett fåtal mindre uppdrag per år.
Och det vore kanske bra, för som privatkonsument är det kanske just för småjobb vi skulle uppskatta lite fler olika elektriker att kunna välja på och därmed lite mer konkurrens.
 
Inte fins det 50 000 aktiva elektriker utan närmare 25 000 (om man inkluderar dom som arbetar på kraftverken) ca hälften arbetar på stora företag.
Vad skulle motivera dom som i dag arbetar som anställda att starta eget, lönsamheten är relativt låg i dom flesta små elföretag, samt att tryggheten är låg.
Det är en enorm skillnad på att vara en duktig hantverkare och en duktig företagare, man kan naturligtvis var bägge delarna men oftast inte.
 
På Elsäkerhetsverkets hemsida och på deras facebooksida finns sammanställningen av remissvaren publicerade. De ska återkomma med hur de ska gå vidare i Juni, står det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.