Steamboy skrev:
Skämtar du eller har du missat vad tråden handlar om? Elsäkerhetsverket har lagt ut förslaget till nya regler på sin hemsida. Ärendet har varit ute på remiss och i juni skall man besluta om det. Om inte motståndarna lyckas stoppa det är det vad som kommer att gälla.
Förslag ja.. Så länge det är ett förslag så är inget beslutat..
 
yens skrev:
Alla som jobbar på stora företag i alla brancher vet att det är enorma overheadkostnader, men ändå finns storföretagen kvar.
Precis.. och då kan jag erbjuda dem mina tjänster samtidigt som de tjänar ännu mera pengar.
 
Det finns utrymme för både stora och små företag i de flesta branscher.

Dom stora drakarna är inte konkurrenskraftiga på mindre jobb, och dom stora jobben klarar inte de små.
 
16.4.2 Yrkesmännen och begränsat behöriga
Yrkesmän
Eftersom det finns så många yrkesmän med varierande arbetsuppgifter, bakgrund och ålder
kommer det att behövas olika möjligheter för dem att fortsätta sitt yrkesliv utan alltför stora
omställningsproblem och kostnader.
Följande möjligheter föreslås:
1. Den som inom föreskriven tid från ikraftträdandet registrerats som yrkesman, får avlägga
prov för elinstallatörsbehörigheten för en nedsatt avgift. Denna möjlighet bör stå öppen under förslagsvis fem år. En relativt lång tid behövs för att provverksamheten inte ska få kapacitetsproblem.
2.Den som inom föreskriven tid från ikraftträdandet registrerats som yrkesman, och som vid
ikraftträdandet fyllt XX år får fortsätta att arbeta som yrkesman, det vill säga arbeta under
överinseende av en behörig elinstallatör.
Här kan krävas att verket fattar särskilda beslut för
dessa personer för att underlätta deras fortsatta arbete.
Innehavare av begränsade behörigheter (BB1 och BB2)
De som vid i kraftträdandet fortfarande innehar behörigheten BB2 föreslås i likhet med yrkesmännen kunna få möjlighet att avlägga prov för en nedsatt avgift.
 
Väldigt många elektriker får BB1 om de bara skickar iväg en ansökan till elsäkerhetsverket. Då behöver man inte göra något prov.
 
Räv3n skrev:
Väldigt många elektriker får BB1 om de bara skickar iväg en ansökan till elsäkerhetsverket. Då behöver man inte göra något prov.
Men vad har en elektriker för nytta av BB1 då? Inte kan man driva en installationsfirma på det direkt. Det är ju en lite mer avancerad variant av vad en lekman får göra just för att elektrikern har utbildning och arbetat ett tag med el.
 
Vad en elektriker har för nytta av BB1? Ja, som jag förstått det så behöver man inte göra provet för att få arbeta vidare som elektriker..
Man får göra mycket av jobben som släkt och vänner behöver ha hjälp med iaf..
 
Begränsad behörighet BB1 infördes för cirka 20 år sedan. Utbildningarna ändrades under senare
hälften av 1980-talet till att innehålla en teoretisk kompetens motsvarande begränsad behörighet BB1.
En markant ökning av ansökningar om begränsad behörighet BB1 har märkts, denna ökning beror
troligen på den ökande benägenheten hos svenska yrkesmän att ta anställning i andra EES-länder
såsom Norge. Många EES-länder bedömer den begränsade behörigheten som den lägsta godtagbara
kompetensen i deras land.
 
Räv3n skrev:
Vad en elektriker har för nytta av BB1? Ja, som jag förstått det så behöver man inte göra provet för att få arbeta vidare som elektriker..
Man får göra mycket av jobben som släkt och vänner behöver ha hjälp med iaf..
Du behöver inte BB1 för att jobba som elektriker nej.. De flesta som tar BB1 är fastighetsskötare, rörmokare, kylmontörer osv som behöver kunna göra enklare in/urkopplingar av maskiner osv utan att ha en med ABL i ryggen.
 
Rrrrr skrev:
Du behöver inte BB1 för att jobba som elektriker nej.. De flesta som tar BB1 är fastighetsskötare, rörmokare, kylmontörer osv som behöver kunna göra enklare in/urkopplingar av maskiner osv utan att ha en med ABL i ryggen.
Var skrev jag att man måste ha BB1 för att jobba som elektriker???
 
Jag uppfattade ditt "Vad en elektriker har för nytta av BB1?" som jag citerade som en fråga. Fast ser nu att du svarade på Glufsens fråga..
 
Ok..
Jag jobbade i många år utan att ta ut någon behörighet då det räcker med en behörighet i företaget. Men den behörigheten täcker inte jobben som görs hos vänner och bekanta. Nu kände jag dock när jag skulle testa att söka nytt jobb att BB1 ser bättre ut på papperet än ingenting. Kostar ju endast 2000:-. Jag får dessutom koppla enklare utrustning helt lagligt till släkt och vänner. Två flugor på smällen alltså.
Så inte ser jag det som bortkastat med att även en elektriker söker BB1.
 
För "egenbruk" så kanske det är bra men inget man har så stor nytta av i längden som installationselektriker.
 
Säger man att bollen är rund så är det någon annan som kommer att säga att bollen är oval... Det är det detta forum är till för känns det ibland..
 
Räv3n skrev:
Säger man att bollen är rund så är det någon annan som kommer att säga att bollen är oval... Det är det detta forum är till för känns det ibland..
Beror ju på om man snackar "vanlig" fotboll eller amerikansk fotboll.... ;)

Nä, grejen var ju den att du tidigare snackade om att starta upp eget osv och för just den sakens skull så räcker ju inte BB1 vidare långt om du är med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.