mycke_nu skrev:
Enligt förslaget måste alla skaffa behörighet inom fem år, alltså även de som idag arbetar under någon annans behörighet.

Det SEF verkar vara rädda för är att deras medlemmar skaffar F-skattsedel och börjar jobba som egna företagare. Vem behöver då facket?

SEF föredrar att medlemmarna saknar utbildning och gör som facket säger.

Snacka om att sätta sina egna intressen framför medlemmarnas.
Snarare så att SEF tänker på sina medlemmar... Vilken trygghet får vi på arbetsmarkanden om alla har f-skatt?
 
hjerpe skrev:
Snarare så att SEF tänker på sina medlemmar... Vilken trygghet får vi på arbetsmarkanden om alla har f-skatt?
Ingen. Men mer pengar i plånboken hos installatörerna utan att det kostar kunderna mera när mellanhanden försvinner. Trygghet är dyrt.
 
HenrikHuslöse skrev:
Ingen. Men mer pengar i plånboken hos installatörerna utan att det kostar kunderna mera när mellanhanden försvinner. Trygghet är dyrt.
Exakt!
Men får vi "anställda"/inhyrda ut nåt mer tror ni? Svar nej det behåller så klart firmorna.

Då är vi tillbaka till början av 1900-talet när den som utför jobbet till den lägsta timpenning
får jobbet just den dagen det passar firman i fråga.

Personligen är jag inte orolig för att få jobb, sköter man sig så är det inga problem med f-skatt. Problemen blir att få ut en rimlig lön och om jag blir pappa... eller sjuk... eller säger om jag tycker något inte har gått rätt till.... eller att chefen tycker jag har fel bil.. eller ja vad fan som helst egentligen... ni fattar poängen hoppas jag :D
 
Hundra % säker på att få elektriker vill starta eget, skulle alla starta eget skulle dom få kriga om dom "små" jobben med lägre lönsamhet. Dom stora (som har kapacitet) skulle gnugga händerna och lägga beslag på alla större jobb med bättre lönsamhet. Dom enda som skulle tänkas dra nytta av det är små kunder med små jobb, för dom skulle det säkert vara bra. Om dom inte har oturen att anlita en mindre seriös figur, antalet av den sorten kommer säkert att öka om antalet småföretag ökar.
 
hjerpe skrev:
Snarare så att SEF tänker på sina medlemmar... Vilken trygghet får vi på arbetsmarkanden om alla har f-skatt?
Svar: Ingen alls...

Men: Kommer vi hamna där genom ett förändrat behörighetssystem? Jämför med "alla andra" hantverkaryrken, snickare, plattsättare, golvläggare, plåtslagare o.s.v. I alla dessa yrken, så är det lagligt för vem som helst att starta verksamhet.

Och hur mycket sämre är lönerna/tryggheten, för dessa yrkesgrupper?
 
Normalt folk vill inte vara egen företagare.. De flesta vill kunna släppa jobbet 1600..

Det är bara toka som vill vara egen!

/Egenföretagaren ;)
 
Ja, jag tror att argumentet "alla kommer starta eget" är ett, mer eller mindre, icke-problem. Visst finns det säkerligen några som kommer starta eget, men låångt ifrån alla. Låångt ifrån majoriteten. Det är vad jag tror i alla fall.

//Patrik
 
Vi har testat att låta alla anställda bli delägare i företaget, Vi var då totalt 7 elektriker varav 2 ägare.
Diskusioner uppstod och det hela slutade med att vi tog in alla som delägare i företaget, med var sin lika stor del.
Efter ett halvår var några klart darriga, när inte lönen dök upp precis den 25:e varje månad, eller att den inte var så stor som förväntad. I
Båda formerna har såklart både för och nackdelar, men gillar man trygghet så är nog företagandet inget att satsa på.
 
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Normalt folk vill inte vara egen företagare.. De flesta vill kunna släppa jobbet 1600..

Det är bara toka som vill vara egen!

/Egenföretagaren ;)
Ja, jag tror dom (du?) är någon slags fakirer ... ;)
 
WATTisPOWER skrev:
Vi har testat att låta alla anställda bli delägare i företaget, Vi var då totalt 7 elektriker varav 2 ägare.
Diskusioner uppstod och det hela slutade med att vi tog in alla som delägare i företaget, med var sin lika stor del.
Efter ett halvår var några klart darriga, när inte lönen dök upp precis den 25:e varje månad, eller att den inte var så stor som förväntad. I
Båda formerna har såklart både för och nackdelar, men gillar man trygghet så är nog företagandet inget att satsa på.
Hur gick det? Har ni så fortfarande? Lite jobbigt om en hoppar av och då har 6st chefer ;)
 
Rrrrr skrev:
Hur gick det? Har ni så fortfarande? Lite jobbigt om en hoppar av och då har 6st chefer ;)
Nej,exprimentet varade från 1997 till 2001.
Det var egentligen inte något stort problem med att några av oss inte var bekväma i rollen som egen företagare,
Jag tror fortfarande på idén men det gäller att alla inblandade törs släppa taget:wow:
 
Nu innehar jag BB1 så efter de nya reglerna så behöver jag inte läsa något alls om jag förstått detta rätt. Men om jag var tvungen att läsa in behörigheten (vilket jag skulle vilja ändå om det inte var så dyrt) så skulle då jag jobba på som vanligt och köra eget på sidan av. För min del skulle jag tjäna mera och de andra företagen skulle få mindre jobb. I det stora hela skulle detta innebära lägre priser och i slutändan även lägre löner. Jag tror att många skulle följa min idé.

Jag skulle gärna utbilda mig om detta blev ett krav och arbetsgivaren betalade min lön under utbildningen.

Jag kan hålla med om att det är ett knepigt system. Jag har inte ens träffat personen som står för behörigheten i mitt företag. Vore mycket mera vettigt att man begränsade det till att man max fick vara behörig för tio personer. Då skulle man kunna hålla en bättre koll och standard på arbetet.

Jag måste även säga att sedan jag slutade som installationselektriker till att istället jobba med ett mer enformigt el-arbete så har jag tappat stora delar av de nyare reglerna som ständigt kommer. Detta ska heller inte underskattas. Jobbar man dagligen med "rätt" el så får man en gratis kunskap som inte går att jämföra med hempularens eller elektrikern som jobbar på andra sätt.

Jag har sett båda sidorna och tycker i grunden att dagens elbehörighetssystem är rätt uppbyggt. Det finns vissa delar som borde finslipas. Jag tycker definitivt att hempularen borde kunna få avlägga ett prov för en rimlig kostnad 2000:- för att få ut behörigheten typ BB1.
 
Jo, fast håll med om att de flesta som har BB1, rimligen även har förmågan att koppla i en gruppcentral...
 
Det finns ingen anledning att utbildningen skulle vara speciellt dyr. Gymnasieskolan kommer givetvis att utbilda nya elektriker gratis, och man kan mycket väl tänka sig billiga kvällskurser för den som vill sätta till egen tid.

Större företag kommer säkerhet att bekosta utbildningen för sina anställda, vem vill inte ha kvalificerade medarbetare?

Här finns även en möjlighet för SEF att se till sina medlemmars intressen och ordna vidareutbildning till en rimlig kostnad.

Sedan borde SEF betänka att det faktiskt inte finns något som hindrar att att elektriker med egen firma fortsätter att vara medlem i facket. Jag var medlem i CF, numera Sveriges Ingenjörer, under många år trots att jag är egen företagare.

Om SEF var lite framsynta tog dom denna möjlighet till vara istället för att gräva ner sig i skyttegravarna.
 
Jag är helt övertygad om att SEF gräver sina gravar av en enda anledning och det är, större ansvar = mer betalt.
Elektriker har ju personligen knappast nått att vinna på kravet om att alla ska ha behörighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.