Se där, nu dök Rrrrr med på bild upp på Facebook också. Länk till denna tråd.

//Patrik
 
*skakar på huvudet* OM man lossar skruven mellan jord och nollskena så är det faktiskt en ändring i anläggningen. Men visst, vill du dra det dit så kan du fråga elsäkerhetsverket, Jag vet att jag har rätt här och räknar med att få stöd av samtliga behöriga här med.

Skall man sen hårddra det så är även det att spänna skruvarna i centralen en ändring, nu tror jag inte att du klantar dig men en del har svårt att låta bli och om de då tycker synd om den stackars metallen och lägger nåt emellan för att skydda metallen kan du själv räkna ut resultatet.

Trots att jag är dum snickare *S*

/Kent
 
Nu håller jag bara på och klyver hår här för att det är kul, inte för att jag vill vinna en diskussion.. men..

Förskrifterna räknar upp de ARBETEN som kräver Behörighet. Det som inte finns med i uppräkningen kräver därmed inte behörighet.

Installation är förbjudet (Montera en jordskruv)
Ändring är förbjudet (Flytta en ledning till annan jordskruv)
Reparation är förbjudet (Byta/laga trasig jordskruv)

Underhåll (Spänna en jordskruv) kräver inte Behörighet eftersom det inte finns med i uppräkningen
Mätning (Kolla en jordskruv) kräver inte Behörighet eftersom det inte finns med i uppräkningen

Hade Elsäk velat täcka in allt genom att skriva ARBETE på starkströmsanläggning så hade dom kunnat göra det, men det har dom inte gjort.

Vad sedan Elsäkerhetsverket tycker när man ringer och frågar kan vi lämna därhän. Det är Föreskrifterna som gäller.
 
Det där är en liten rolig sak med elsäkerhetsverket, vissa saker står tydligt i skrifterna medans andra är lite luddiga och när man väl frågar (och får tag på en vettig person) så talar dom självklart öppet om den officiella ställningen dom har i ärendet men kan inofficiellt anspela på att "man kan om man vet hur" tex: "texterna säger att bla bla bla (men vi kan ju inte hindra eller veta om bla bla bla och det finns ingen straffsats osv osv)" på det viset har dom ju vissat sin ställning men ändå inofficiellt påvisat att kan man så "får man" men det gäller ju då utbildat folk så klart!!!
 
Patrik_Hed skrev:
Se där, nu dök Rrrrr med på bild upp på Facebook också. Länk till denna tråd.

//Patrik
Eh... Va?
 
Att lossa nollskruven i en central tillhör definitivt kategorin ändring, däremot att känna efter om den är åtdragen går under kategorin underhåll. Men för att överhuvudtaget komma åt nollskruven i många fall, måste man ju lyfta på locket vilket kan vara förenat med livsfara om man inte vet vad man håller på med, så det skulle jag också vilja klassa som behörighetskrävande.
 
Patrik_Hed skrev:
[länk]

Skrolla ner lite grann. :)

//Patrik
Haha.. snyggt! Är jag kändis nu? :wow:
 
innebär det här att fr o m januari kan jag anställa någon av dessa med privat certifiering i egen regi för att slippa byggfelsförsäkringen..hade ju varit bra fast annars hade jag löst det med en utländsk inom eu med behörighet att verka i sverige om det nu är möjligt

hade sedan gjort elbesiktning när huset var slutbesiktigat och redo för inflyttning
 
Nej med nya behörighetsregler som ytterligare försvårar för slutkunderna att köpa elektriker tjänster av kunniga seriösa företag som erbjuder riktiga produkter i stället för dom dom har procent på...så kommer det inte att bli någon upprensning på elmarknaden i Sverige
Vi kommer bara se likström...
 
Mikael_L
byggarätt skrev:
Nej med nya behörighetsregler som ytterligare försvårar för slutkunderna att köpa elektriker tjänster av kunniga seriösa företag som erbjuder riktiga produkter i stället för dom dom har procent på...så kommer det inte att bli någon upprensning på elmarknaden i Sverige
Vi kommer bara se likström...
Vad .. var .... ?
Nu verkar du sitta inne med någon specialinformation, kan du inte dela med dig lite ..?
 
Låter mest som SEF-propaganda, men så kan det väl ändå inte vara? :x
 
Precis min tanke. Kan vi skippa propagandan och komma med sakliga argument och fakta istället?
 
Och jag förstår inte varför SEF skulle vara intersserad/ha nått emot ändrade regler, det berör ju bara ett fåtal av SEFs medlemmar. Den absoluta majoriteten av SEF medlemmar är ju anställda av nån med behörighet så dom påverkas i alla fall inte negativt av enklare regler. Dom som ev skulle "grymta" är väl dom med behörighet dvs. arbetsgivarna. Jag tror att välldigt många blandar ihop elektriker och behöriga installatörer. Och mellan SEF och El arbetsgivarna brukar det inte råda nån kärvänlig stämmning så jag är säker på att SEF inte har nått större intresse att stötta EA.
Däremot tror jag att om reglerna att skaffa behörighet blir enklare så kommer även nivån på installatörerna (inte elektrikerna) att bli lägre och än mer "lyxsökare" kommer att dyka upp
 
Enligt förslaget måste alla skaffa behörighet inom fem år, alltså även de som idag arbetar under någon annans behörighet.

Det SEF verkar vara rädda för är att deras medlemmar skaffar F-skattsedel och börjar jobba som egna företagare. Vem behöver då facket?

SEF föredrar att medlemmarna saknar utbildning och gör som facket säger.

Snacka om att sätta sina egna intressen framför medlemmarnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.