Funderar på att byta ut mina gamla badrumsdörrar och börjar klura på hur man bäst gör detta.

Det sitter förstås redan fastskruvade "stommar" i metall som de befintliga badrumsdörrarna sitter i. Är dessa standard och skulle man kunna låta dem sitta och bara byta dörrarna? Eller är det enkast att bara riva "stommarna" också och montera upp nytt?

Om man river alltsammans vad gör man med de gamla skruvhålen för att undvika vattenskadeproblem? Fylla med silikon?

BirgitS
Du får nog fota vad du kallar för "stommar" så att det går att se hur de ser ut för att veta om det är någon standard.

T
Profilerna som du kallar för stommar kommer inte att passa dom nya dörrarna så det är bara att slänga om du nu inte köper samma fabrikat som redan sitter där.

Dom gamla och nya hålen är bara att fylla med silikon, ingen fara att det skulle bli en vattenskada där.

BirgitS
T tank77 skrev:
Profilerna som du kallar för stommar kommer inte att passa dom nya dörrarna så det är bara att slänga om du nu inte köper samma fabrikat som redan sitter där.

Dom gamla och nya hålen är bara att fylla med silikon, ingen fara att det skulle bli en vattenskada där.
Du tror alltså att det gäller duschdörrar?
Då går det ju att få ihop det.

T
BirgitS BirgitS skrev:
Du tror alltså att det gäller duschdörrar?
Då går det ju att få ihop det.
Nej, nu när du säger det så verkar det inte vara svängbara duschdörrar utan sådan som går i skenor men vad vet jag egentligen när vi inte får några bilder från TS:D:seenoevil:

Tack för svar. Jag ser att jag uttryckte mig otydligt. Det är alltså duschdörrar det handlar om. Dörrarna sitter i en metallprofil på respektive sida av ett hörn i badrummet. Det är inga skjutdörrar eller liknande, utan de öppnas med någon sorts invändig gångjärnsprincip relativt metallprofilen som är fast. Det finns alltså inga synliga gångjärn.

Man tänker ju att det logiska vore att det skulle finnas en måttstandard och man bara byter dörrar när de börjar se risiga/repiga ut. Men det kanske inte ens säljs lösa dörrar?

Om det enklaste är att bara riva alltihop, metallprofiler och dörrar och sätta upp nytt. Rekommenderar ni i så fall att man limmar, eller bör man skruva (underlaget är kakel)? Jag är kanske å ena sidan lite överdrivet nojig för fuktskador, å andra sidan vill man ju inte att hela metallprofilen plötsligt rasar ner i skallen på en om limmet släpper.

Angående bilder så är jag tyvärr inte hemma just nu men kan förstås lösa detta efter semesterhelgerna

BirgitS
Nu blev det lite lättare att förstå och tank77:s inlägg #3 är då korrekt.

Tyvärr ingen måttstandard utan varje tillverkare har nog sin egen. Beroende på tillverkare kanske det går att köpa lösa dörrar men jag vet inte. Har dörrarna någon märkning i något glashörn som kan avslöja tillverkaren?

T
E Ecke1 skrev:
Tack för svar. Jag ser att jag uttryckte mig otydligt. Det är alltså duschdörrar det handlar om. Dörrarna sitter i en metallprofil på respektive sida av ett hörn i badrummet. Det är inga skjutdörrar eller liknande, utan de öppnas med någon sorts invändig gångjärnsprincip relativt metallprofilen som är fast. Det finns alltså inga synliga gångjärn.

Man tänker ju att det logiska vore att det skulle finnas en måttstandard och man bara byter dörrar när de börjar se risiga/repiga ut. Men det kanske inte ens säljs lösa dörrar?

Om det enklaste är att bara riva alltihop, metallprofiler och dörrar och sätta upp nytt. Rekommenderar ni i så fall att man limmar, eller bör man skruva (underlaget är kakel)? Jag är kanske å ena sidan lite överdrivet nojig för fuktskador, å andra sidan vill man ju inte att hela metallprofilen plötsligt rasar ner i skallen på en om limmet släpper.
Bara att slänga alltsammans, inga som säljer endast dörrar utan profiler. Dörrarna sitter fast med vardera 2-3 skruvar och profilerna har vardera tre skruvar, väldigt lätt att demontera samt sätta dit nya.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.