Är det bra jag som tycker det är lika roligt varje gång att se klipparen följa guiden in och docka med laddstationen. Iallafall, var ute på förmiddagen och lekte med grabben så jag passade på att filma Gräslige-Gunnar när han gick in för laddning ;) Svårt att höra klipparen för det är en del oljud i bakgrunden. Dels ifrån vägen samt grabbens leksaksklippare som knattrar på. Någon kanske tycker det kan vara kul att se.

Ni får klicka på bilden för att komma till filmen.
th_VIDEO0090_zpsrf320gz5.mp4

mattias3983 skrev:
Hej!

Egentligen inget vettigt svar från återförsäljare förutom att HQ vill ha in rapporter om udda beteende som inträffar, inget känt fenomen alltså. Borde gå under mina arbetspass 6-22 och inte tal vilotid då enligt återförsäljaren. Har gått som den ska sedan dess. Om det återkommer ska det lämnas in för vidare analys.
Inte så mycket till svar. Bästa hade ju varit att få prata direkt med teknikerna på HQ men det kan man nog glömma. Lite märkligt fenomen men är ju inget jätte problem och jag kan tänka mig att många hade inte ens reflekterat över det. Men nyfiken som man är vill man ju gärna ha ett svar.
 
Redigerat:
Är ljudnivån högre med nya hjulmotorer? jag har svårt att avgöra men det känns som om den är högre...
 
Det är lite annan karaktär på ljudet tycker jag. Sen om det är högre eller inte är svårt att avgöra. Lätt hänt man tycker det låter mer och värre när man börjar lyssna oxå. Db talet är väl likvärdiga på 310/315 och 320 så borde inte vara någon skillnad i db iallafall.
 
Idag meddelar gräsklipparen kl 14:15 att den har klippt färdigt för dagen. Hur kan det gå ihop?
 
MartinP666 skrev:
Idag meddelar gräsklipparen kl 14:15 att den har klippt färdigt för dagen. Hur kan det gå ihop?
Hur mycket gräsyta har du och hur många timmar klippning är schemalagd? Nyfiken vettu 😜
 
quick skrev:
Hur mycket gräsyta har du och hur många timmar klippning är schemalagd? Nyfiken vettu ��
Jag har ca 800 kvm gräs och schemalagt 00-15 samt 23-00 på vardagar samt 23-00 och 00-10 på helgerna (alltså 23-15 och 23-10 i praktiken men man får ju dela upp det i två perioder pga. att det blir i början och slutet av dygnet). Alltså maximal mängd klipptid på vardagar och något mindre på helgerna. Det verkar räcka fint, trots att jag har en extremt komplex gräsmatta med mängder av öar av olika storlek, ett par ganska rejäla sluttningar och dessutom flera smala passager varav två är över 10 meter långa (total bredd ca 1m, smalare på några ställen).

Lägg till detta att jag har den gamla programvaran där det funkar dåligt att få klipparen att följa begränsningstrådarna. Om jag lyckas få den uppgraderad bör det funka ännu bättre.
 
Ok låter ju vettigt. Men gräsmattan är välklippt överallt å så?
 
Ja, resultatet kan man absolut inte klaga på. Hade gärna sett att den klippte lite längre ut i kanterna, för de smala passagerna blir ju lite dåligt klippta när det nästan är mer kant än yta så att säga, men det är ju såklart en säkerhetsaspekt att inte ha knivarna snurrande för nära ytterkanten.
 
Det är ju skönt det. Verkar ju bara hända när gräsmattan är väl klippt. Klipparen tycker väl helt enkelt att det inte finns något behov att klippa mera då. Du får testa att ställa upp klipphöjden på max och se om det händer igen.
 
Ja fast jag köper inte riktigt resonemanget. Den kan ju t.ex omöjligt veta att det är kortklippt ute vid mina mest avlägsna ytor bara för att det är kort vid laddstationen.

Men det är ju inget problem egentligen, bara ytterligare en sak som man skulle vilja veta exakt hur det är tänkt att fungera. Men det kanske är bra att lämna manualen lite lagom luddig så att inte folk kan klaga på felaktigt beteende ;)
 
Men säg att den t.ex. här gått fem laddningar eller kanske mer utan att haft något direkt motstånd på klippmotorn. Då bör den kunna anta att det är väl klippt. Men som sagt hade varit kul att veta hur det är tänkt att den ska funka.
 
Ställ om till komplex så blir kanterna bättre klippta. Det är därför jag skulle önska att man kunde bestämma typen vid områdesvalet då klipparen går ut. Även om den då går över hela skulle den klippa med olika förutsättning olika gånger.
 
Hej

Jag fick mina hjulmotorer bytta på min nya 315 efter ca 30 timmars körning, fick för mig att dom sa att dom skulle byta till samma motorer som sitter i 320. Jag upplever dock att klipparen blivit mycket mer högljudd efter det. Innan bytet hörde man knappt klipparen förutom ljudet från knivarna när dom klipper gräset, men nu låter hjulmotorerna väldigt mycket. Det konstiga är att ljudet kommer framförallt då motorerna belastas, om jag lyfter maskinen lätt så att hjulen snurrar fritt så är ljudet markant lägre. Är det någon annan som upplevt samma sak?

//Andreas
 
Inte mycket mer högljud. Kanske något. Men framför allt är det en annan karaktär på ljudet som kanske sticker lite mer i öronen. Men det är som du säger att det ändras lite beroende på belastning. Nu byte vi en i taget på min maskin så kanske därför jag inte upplever riktigt samma skillnad. Jag tycker den fortfarande är riktigt tyst och det som hörs mest är ju knivarna som arbetar i gräset.
 
Tycker att grannens 220 hörs betydligt mer än min 310. Är otroligt nöjd så här långt. Har ställt den på 6an i klipphöjd och kör timer tre dagar mellan 20.00-14.00, resten av veckan är Lilla Guppen ledig ;)
Funderar på att gödsla ännu mer, men jag har en långsamtväxande gräsmatta. Nästa steg är att finjustera kabeln lite och sänka till 4mm, samt utöka arean till en allmänning precis som tre grannar gjort. Man vill ju inte sticka ut ��
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.