Fwa skrev:
Det här är ju strålande nyheter för mig och min tomt. Det betyder ju att det i praktiken finns fyra zoner! Nu är jag riktigt nära ett köp. =)
Du kan även ställa utfartsvinklen ifrån laddstationen. Så kan du styra den lite även där om du vill. Hela manualen ligger på Husqvarnas hemsida så det är bara att laddahem och titta igenom. Det rätar ofta ut många frågetecken innan man slår till. Sen hittar klipparen runt bättre än vad man tror. Jag har ett område med två passager in på ca 1 - 1,5m brett där den hittar in och klipper. Jag har även en passage som är 10m lång och 3 meter bred som går fram till framsidan. Där hittar den igenom oxå men jag har valt att guidea fram den där 20% för att jämna ut det lite.

http://m.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO2015_EUsv/HUSO2015_EUsv__1157064-01.pdf
 
Redigerat:
Hej! Efter tre veckor med AM315 har jag tröttnat på att inte kunna utnyttja tekniken till fullo. Orsaken är en trädgård med två ca 500 kvm gräsytor åtskilda av en 3,5 m bred grusgång. Lösningen hittills har varit att bära och använda inställningen Biyta, vilket har funkat.
Är nu inne på att göra en övergång av stenplattor på grusgången. Av praktiska och utseendemässiga skäl vill jag inte göra den bredare än 100 cm. Nu till min fråga: hur placerar jag begränsningslinorna och guidelinan vid övergången? Vilka inställningar måste till?
Har tänkt så här: BL 30 cm in från kanterna på gången, GL 30 cm från den högra BL sett mot laddstationen. Vad tycks?
 
Min Automower 310 är schemalagd 6-22 varje dag och borde därför få 6 eller 8 timmars vila per dag som den kräver. Ändå stod det nyss, "dagens klippning fullgjort" sen står det vilotid när man trycker på start. Hur kan det vara så? Den borde ju gå till kl 22 ikväll eller tänker jag fel? Har inte noterat detta innan under de 4 veckorna den gått.
 
mattias3983 skrev:
Min Automower 310 är schemalagd 6-22 varje dag och borde därför få 6 eller 8 timmars vila per dag som den kräver. Ändå stod det nyss, "dagens klippning fullgjort" sen står det vilotid när man trycker på start. Hur kan det vara så? Den borde ju gå till kl 22 ikväll eller tänker jag fel? Har inte noterat detta innan under de 4 veckorna den gått.
Har du vädertimern igång?
 
Nonkan skrev:
Har du vädertimern igång?
Finns inte på 310. Men det är fler som har samma fenomen. Björn82 fick ju samma meddelande på sin. Men då hade han förvisso bara 6 1/2 timmes vilotid schemalagd. Den vill tydligen ha 8 timmars vilotid och inte 6 timmar som det står i manualen.
 
Redigerat:
Det här lilla röret fick Lilla Guppen att lacka ur. Har inte kollat knivarna men såg inga rester av metall.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir till att gräva ner röret ytterligare. För övrigt gör han ett jättebra jobb och hittar ut till alla delar utan nån ändring av inställningarna. Klipper dock fortfarande mer i området kring laddstationen så lite finjustering skadar nog inte.
 
Min har gått klockrent 6 till 22 varje dag innan och idag ska den helt plötsligt ha Vilotid under programmerad klipptid? Blir att ring återförsäljare i morgon för att kontrollera varför den beter sig så här. Inga felmeddelanden om man kollar. Funderar om den har klippt mera än den laddat idag? Ska kolla kontrollera hur många arbetstimmar den går i morgon.
 
mattias3983 skrev:
Min har gått klockrent 6 till 22 varje dag innan och idag ska den helt plötsligt ha Vilotid under programmerad klipptid? Blir att ring återförsäljare i morgon för att kontrollera varför den beter sig så här. Inga felmeddelanden om man kollar. Funderar om den har klippt mera än den laddat idag? Ska kolla kontrollera hur många arbetstimmar den går i morgon.
Mm det är lite märkligt detta. Är precis som vädertimern ju men den ska ju inte finnas på 310. Hur ser gräsmattan ut? Är den väl klippt? Hur stor gräsareal har du? Vi har ju diskuterat detta tidigare i denna tråden. Kom inte fram till så mycket då mer än att någon hade pratat med en HQ-tekniker som menade på att klippmotstånds avkänning skulle finnas på alla modeller. Men vad då vädertimern skulle ha för någon funktion vet i tusan mer än att man själv kan justera känsligheten.
 
Redigerat:
Gräsmattan är välklippt och har ca 650 kvm gräsyta.
 
mattias3983 skrev:
Gräsmattan är välklippt och har ca 650 kvm gräsyta.
Ok. Du har ju då ganska mycket klipptid i förhållande till ytan. Det är ju alltså inte omöjligt att den känner sig nöjd och tycker det är onödigt att klippa mer. Men frågan är om den ska göra så eller om det är en mjukvarumiss. Vilken mjukvara har du i? Det kom en ny 2015-04-28. (MSW V.5.07)
 
Kör mycket då det växer en del efter jag gödslat. Har den uppdaterade mjukvaran efter byte av vä hjulmotor. Ska ringa och kolla i morgon samt läsa av drifttimmar i morgon.
 
Gör så och återkom gärna med deras svar på frågan. Jag har cirka 670m2 gräs som gödslades i våras. Jag har schemalagt körning mellan 8:00 till 20:00 så 12 timmar om dagen och jag tycker den håller efter det bra.
 
quick skrev:
Mm det är lite märkligt detta. Är precis som vädertimern ju men den ska ju inte finnas på 310. Hur ser gräsmattan ut? Är den väl klippt? Hur stor gräsareal har du? Vi har ju diskuterat detta tidigare i denna tråden. Kom inte fram till så mycket då mer än att någon hade pratat med en HQ-tekniker som menade på att klippmotstånds avkänning skulle finnas på alla modeller. Men vad då vädertimern skulle ha för någon funktion vet i tusan mer än att man själv kan justera känsligheten.
Jag vet inte om just detta har med avkänning av klippmotståndet att göra, men att en sådan funktion finns står bortom allt tvivel. Hade det inte funnits hade inte den automatiska aktiveringen av spiralklippning fungerat, och det gör den.
 
MartinP666 skrev:
Jag vet inte om just detta har med avkänning av klippmotståndet att göra, men att en sådan funktion finns står bortom allt tvivel. Hade det inte funnits hade inte den automatiska aktiveringen av spiralklippning fungerat, och det gör den.
Det har du ju helt rätt i. Eftersom klipparen är inställd ifrån fabrik att gå på max gångtid utan timer så känns det ju vettigt om det finns någon funktion som känner av när den inte behöver klippa mer. Men det är bara en tanke jag har.
 
Hej!

Egentligen inget vettigt svar från återförsäljare förutom att HQ vill ha in rapporter om udda beteende som inträffar, inget känt fenomen alltså. Borde gå under mina arbetspass 6-22 och inte tal vilotid då enligt återförsäljaren. Har gått som den ska sedan dess. Om det återkommer ska det lämnas in för vidare analys.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.