Om jag inte tänker fel nu. Så dom som är snåla och inte gör av med så mycket. Har mycket lätt att hamna över snittet, det behövs då inte mycket tillkommande för att hamna där. Dom som gör av med mycket, har liksom en marginal nedåt att tulla på.
 
C
J jonaserik skrev:
Har mycket lätt att hamna över snittet, det behövs då inte mycket tillkommande för att hamna där.
Någon gång under månaden har man ju sina 3 eller 5 topplasttimmar, så någon gång under månaden bryter man alltid "snittet". Men det är ju framför allt inte frågan om hur ofta man har effekttoppar, utan hur stora de är.

I ett hushåll utan elvärme och elbil finns helt enkelt oftast inte någon förbrukare som kan dra särskilt mycket under en timme eller mer. Men om man t.ex. har en keramikugn som man sparkar igång 3 timmar i månaden så blir det ju katastrof.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om jag inte tänker fel nu. Så dom som är snåla och inte gör av med så mycket. Har mycket lätt att hamna över snittet, det behövs då inte mycket tillkommande för att hamna där. Dom som gör av med mycket, har liksom en marginal nedåt att tulla på.
Hej jonaserik

Jag håller inte med om ditt resonemang.

Om du idag betalar en säkringsavgift (säg 16 A som jag) så är det inte världens största katastrof om du sedan effektavgifter införts för dig, ibland skulle komma upp till effekttoppar en månad så du får betala effektavgift.

Som jag skrev tidigare i inlägg #40 så betalar jag för 16 A säkringar är den fasta avgiften 5 190 kr/år (432,50 kr/månad) idag till mitt elnätsbolag.

Jag vet inte hur min effektavgift ser ut framöver, eftersom elnätsbolaget ännu inte infört effektavgift.

Men det blir ju, när effektavgiften har införts för mig i framtiden, inte dyrare om effektavgiften tillsammans med, den eventuella fasta avgiften som då tas ut, för ett helt år inte överstiger dagens årskostnad för 16 A säkringar som är en fast avgiften som är på 5 190 kr/år (432,50 kr/månad).

Som jag skrev tidigare ”Totalt gissar jag att jag kommer att betala mer än nu under 3–5 månader per år med effektavgifter, och mindre under de övriga månaderna och totalt mindre än idag.

Att få betala en effektavgift i framtiden innebär inte automatiskt att det blir dyrare, det beror delvis på vad du betalar idag, och nivån på effektuttaget ett antal timmar i månaden.

Snarare är det den sparsamme som gynnas.

Rimligen så så blir det så att ”dom som är snåla och inte gör av med så mycket” och undviker stora effekttoppar kommer att betala mindre framöver med effektavgifter.
 
  • Gilla
Kluffe
  • Laddar…
Effektavgiften är väl delvis till för att ge ett ökat incitament att klippa sina toppar. Om många klipper sina toppar så kan det kanske leda till att elnätet klarar sig något bättre.

Vedklyven orsakar knappast mina toppar men däremot kan nog elbastun på 7kW göra det.
Speciellt om det samtidigt lagas mat diskas och tvättas. Startar dammsugaren på det så går nog en säkring.

Ska bli intressant att se hur min elkostnad kommer påverkas.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
C
R roke skrev:
Effektavgiften är väl delvis till för att ge ett ökat incitament att klippa sina toppar. Om många klipper sina toppar så kan det kanske leda till att elnätet klarar sig något bättre.
Fast precis som med stamnätet är det topplasten som generellt sett är dimensionerande och kostnadsdrivande, och den inträffar generellt sett på den kallaste vinterdagen. Alla toppar under denna är "gratis" ur ett nätperspektiv som jag ser det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Kom ihåg att elnätsbolagen inte får arbeta proaktivt och bygga ut (eller förstärka) elnät innan kunder efterfrågat detta. Det är kunderna som initierar en anslutning eller behov av förstärkning.
Du skojar?
Jag fick nyss epost från Eon:

Investeringar i elnätet är en av de allra viktigaste åtgärderna för att både privatpersoner och företag ska kunna ställa om och ansluta batterier, solceller och laddningsstationer. Under kommande fyra år satsar E.ON 23 miljarder kronor på att bygga ut och modernisera elnätet.

Vem är kunden som begärt detta?
 
  • Gilla
OramaC
  • Laddar…
Eon tycker det är ok att dom är dyrare än kommunala bolag för dom "har en massa ledningar" 😮

Varför är det billigare att vara kund i ett kommunalt stadsnät än i E.ONs elnät?​

Det beror nästan alltid på att ett kommunalt stadsnät inte sträcker sig över så stort område geografiskt som exempelvis vårt elnät. Vi har cirka 140 000 kilometer elledningar över hela landet. Samtidigt så har du i ett tättbebyggt område många elnätskunder som delar på samma elnätsledningar. Det gör att överföringskostnaderna för elen delas på flera kunder. Ett större elnät når ut på landsbygden och kan därför behöva andra typer av underhåll än stadselnät. Detta kan också påverka vad du som kund betalar.

https://www.eon.se/artiklar/fragor-och-svar-om-din-elnaetsavgift
 
Och där har vi det deffiranser på nätpriserna och med effekttaxan som är och den sätter dom som dom vill. Ingen lag som begränsar något. Det SKA vara samma effektaxa i hela landet och inte som nu. med flera aktörers olika bud på det, samt olika över dygnets timmer och helger. Det borgar för att varje nätägare sneglar på vad andra tar ut och lägger sig på eller strax under.
 
D Dilato skrev:
Du skojar?
Jag fick nyss epost från Eon:

Investeringar i elnätet är en av de allra viktigaste åtgärderna för att både privatpersoner och företag ska kunna ställa om och ansluta batterier, solceller och laddningsstationer. Under kommande fyra år satsar E.ON 23 miljarder kronor på att bygga ut och modernisera elnätet.

Vem är kunden som begärt detta?
Hej Dilato

Jag skojar inte. Det finns skrivningar om detta i ellagen.

Så här skriver EON;
”Varför bygger ni inte ut elnätet i förebyggande syfte?

Ellagen tillåter idag inte att elnäten byggs ut på spekulation om förväntat behov. Det måste finnas ett faktiskt behov och en beställare för att kunna bygga. Ett elnät med överkapacitet som inte utnyttjas fullt ut är enligt dagens regler inte försvarbart ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.”
https://www.eon.se/om-e-on/kapacitetsbristen
 
J jonaserik skrev:
Och där har vi det deffiranser på nätpriserna och med effekttaxan som är och den sätter dom som dom vill. Ingen lag som begränsar något. Det SKA vara samma effektaxa i hela landet och inte som nu. med flera aktörers olika bud på det, samt olika över dygnets timmer och helger. Det borgar för att varje nätägare sneglar på vad andra tar ut och lägger sig på eller strax under.
Jo, det finns definitivt regleringar som begränsar en hel del. Avgifternas storlek begränsas av intäktsramarna.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Du skriver ” Det är politiker som behövs.”

För att få ett bra fungerande elsystem med rimligt låga priser så räcker det inte; ”att vi har politiker”.
Utan vi behöver politiker med ökat elkraftkunnande. Hur ordnar vi det?
Elkraftteknik som koncept är inte svårare än att en intresserad lekman kan sätta sig in i saken. Om man ska konstruera en HVDC-brytare eller beräkna påverkan på nätet när en stamledning fallerar så krävs det djup kompetens, men inte för att förstå de enkla övergripande sambanden.

M Martin Lundmark skrev:
Men även om dessa elkraftkunniga politiker, skulle dyka upp under eftermiddagen idag, så behöver vi samtidigt mängder med färdigutbildade (och erfarna) elektriker och elkraftingenjörer redan nu.

De som finns idag räcker inte till och för få söker till de få utbildningarna som finns.

Det är därför jag beskriver det akuta behovet av elektriker och elkraftingenjörer.
Elbranschen är påfallande konservativ så det är inte så konstigt att den inte lockar folk. Jag pratade nyligen med några unga konstruktörer som skulle uppgradera en gammal kraftledning. Deras förslag var i princip identiskt med den ledning som byggdes för 70-80 år sedan. Det är som att konstruktörerna på Volvo skulle visa upp en ny PV444 idag.

God arbetsmoral har elkraftfolket i alla fall. Vattenfalls bibba som heter Teknisk riktlinje för kraftledningar är daterad på julafton 2023...
 
F
C cpalm skrev:
Nej, upplägget varierar mellan olika nätägare. Ellevio verkar t.ex. ha för avsikt att köra samma tariff 7/24/365. Mälarenergi kör en halv- och helpristariff beroende på tid på året, tid på dygnet och veckodag, men du får fortfarande betala effektavgift 7/24/365 hos dem.
Undrar varför eon i skåne inte verkar köra några tariffer alls? Eller är det kanske för att det alltid är dyrt? 😳
 
C
F Fideliox skrev:
Undrar varför eon i skåne inte verkar köra några tariffer alls? Eller är det kanske för att det alltid är dyrt? 😳
Effektavgifterna införs på direktiv av våra folkvalda politiker och skall vara igång senast 1/1 2027, så de har ju lite tid på sig och många har nyligen börjat eller är på gång att börja rulla ut detta.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Elkraftteknik som koncept är inte svårare än att en intresserad lekman kan sätta sig in i saken. Om man ska konstruera en HVDC-brytare eller beräkna påverkan på nätet när en stamledning fallerar så krävs det djup kompetens, men inte för att förstå de enkla övergripande sambanden.

Elbranschen är påfallande konservativ så det är inte så konstigt att den inte lockar folk. Jag pratade nyligen med några unga konstruktörer som skulle uppgradera en gammal kraftledning. Deras förslag var i princip identiskt med den ledning som byggdes för 70-80 år sedan. Det är som att konstruktörerna på Volvo skulle visa upp en ny PV444 idag.

God arbetsmoral har elkraftfolket i alla fall. Vattenfalls bibba som heter Teknisk riktlinje för kraftledningar är daterad på julafton 2023...
Hej HenrikHuslöse

I respekt till TS som i det första inlägget skrev;” I den här tråden skriver vi inte om annat än det som har att göra med EL-förbrukningen, gällande Effekttaxa då spårar den snabbt ur.” så ger jag här bara en kort kommentar.

Jag har nu läst ditt inlägg

I valet mellan att lyssna på dig och de ”unga konstruktörer som skulle uppgradera en gammal kraftledning” så väljer jag tveklöst de unga konstruktörerna då de snarare visar förståelse för vad vi behöver för att kunna behålla en fungerande elkraftförsörjning till rimligt låga priser.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej HenrikHuslöse

I respekt till TS som i det första inlägget skrev;” I den här tråden skriver vi inte om annat än det som har att göra med EL-förbrukningen, gällande Effekttaxa då spårar den snabbt ur.”
Du har rätt i detta. Jag ber om ursäkt till TS.

On-topic: jag tror inte att vedklyven kommer vara något problem. De effekttariffer som presenterats hittills är inte baserade på den momenta effekten utan medeleffekten över en viss tid, till exempel en timme.

Farhågan att effektavgiften medför ökade kostnader för kunderna är nog inte helt obefogad, även om det inte är tanken. Till exempel kanske Energimarknadsinspektionen kan övertalas att inte räkna in de faktiska intänkterna från effektavgifter i intäktsramen utan använda någon schablon som gynnar nätbolagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.