Det lät extremt långsökt. Hela nätavgiften oavsett hur den är utformad räknas in i intäktsramen. Det är hela poängen med den.
 
Vedklyvare är småsaker i sammanhanget. De har sällan större motor än 4 kw. Värre blir det när man svetsar med 4mm stickor eller kör någon kraftigare maskin av något slag med 5-7,5 kw motor.

För att inte tala om elvärme och elstavarna som folk har som komplement till värmepumparna sina.......

Lyckligtvis har vi inget tokeri av det där slaget i Finland. Det skulle ställa till stora problem för alla husbehövsreparatörer och mikroföretag.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
Värre blir det när man svetsar med 4mm stickor eller kör någon kraftigare maskin av något slag med 5-7,5 kw motor.
Icke att förglömma är dock, som tidigare nämnts, att det är förbrukningen under en timme som är grunden för effektavgiften. Dvs. kWh/h.

I de flesta sammanhang går inte t.ex. en svets eller en elmotor med full belastning kontinuerligt under en hel "kalendertimme". Och tomgångseffekten är oftast väldigt blygsam.
 
C cpalm skrev:
Icke att förglömma är dock, som tidigare nämnts, att det är förbrukningen under en timme som är grunden för effektavgiften. Dvs. kWh/h.

I de flesta sammanhang går inte t.ex. en svets eller en elmotor med full belastning kontinuerligt under en hel "kalendertimme". Och tomgångseffekten är oftast väldigt blygsam.
Du har rätt i det, men det är inte kronor och ören som räknas, utan vad uttaget i kW per timme som räknas.
Då får man inte laga mat och tvätta samtidigt, kanske som det är lite svalt ute och en VP snurrar på, för att inte tala om det finns en FTX som inte orkar, utan måste stötta med en patron för hålla värmen i huset. Kanske en en VP även ska göra VV, då ett ett uttag då lite mer går för disken. Sanslöst
Det blir till att hålla reda på vad för delar som är i drift samtidigt, då finns det bara ett sätt och det är dit dom vill ha oss. Att vi totalt förändra våra vanor över till nattens timmar och lågförbrukning i ett nät. mycket lätt att hamna över det s.k. snittet som det kallas och straffet kommer på fakturan.
Sen inte att förglömma det med att vissa nätägare kör med 24/7 för taxan Elevio gör så ( vilka andra som har 24/7 har jag inte kollat ) och andra har fritt på vissa tider på dygnet samt på helger. Finner det makabert med detta. Så i slutändan är vi nog lurade på detta med effekttaxa som kommer att slå riktigt hårt för en del.
 
C
J jonaserik skrev:
Du har rätt i det, men det är inte kronor och ören som räknas, utan vad uttaget i kW per timme som räknas.
Inte kilowatt per timme - det är en meningslös enhet, utan kilowattimmar per timme precis som jag skrev.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte kilowatt per timme - det är en meningslös enhet, utan kilowattimmar per timme precis som jag skrev.
Ok kanske fel av mig, men 3 kw under 1 timma är 3 kW/h och det är det jag menar. Rätta mig om det är fel. Bara som expl. Ser det som att med en patron som dra 6 kW under 1 timma så är det 6 kW/h, nu kanske lite häftigt. Blir det under 1 dygn så är snittet 6Kw/h exklusiva annat och nästa dygn lika och matlagning och annat kommer till påföljande dygn, för att nästan alla andra dygn på månadenär lika med första dygnet 6kW/h så blir ju snittet högre och straffavgigten dyker upp. nu är det lite hårddraget detta men är nog inte fel som jag tänker, men sägs ovan inte säker nu men är det totalt fel så rätta mig.
 
C
J jonaserik skrev:
3 kw under 1 timma är 3 kW/h
3 kW under 1 timme är 3 kWh.
Du multiplicerar effekten med tiden. 3 kW under 2 timmar är 6 kWh, inte 1,5 kW/h.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
3 kW under 1 timme är 3 kWh.
Du multiplicerar effekten med tiden. 3 kW under 2 timmar är 6 kWh, inte 1,5 kW/h.
OK då är sams och inga underfundigheter med det. Men det med resten då. Att det ska i minsta detalj förutses vad man gör hemma för att inte lätt komma över någit snitt. Lite lurigt detta. Expl. nu inte sant värde. Uttag antal kW/h konstant exkl annat under samtliga timmar på en månad ger ett konstant uttag och ingen effektavgift. Snittet lika. Men kokar du kaffe lagar mat , tvättar samtidigt under ett dygn så hoppar det upp direkt och straffet kommer som ett skott på fakturan.
 
C
J jonaserik skrev:
Uttag antal kW/h konstant exkl annat under samtliga timmar på en månad ger ett konstant uttag och ingen effektavgift. Snittet lika. Men kokar du kaffe lagar mat , tvättar samtidigt under ett dygn så hoppar det upp direkt och straffet kommer som ett skott på fakturan.
Släpp det där med kW/h nu... Det finns ingen sådan enhet, och att du fortsätter prata om det visar att du inte riktigt förstår hur det hänger ihop.

Visst kan det vara den där kaffekokningen som frugan gjorde under tiden du svetsade (ursäkta könsnormativiteten 😄) som gjorde att du slog rekordet just den där timmen. Men en kaffekokning är ca. 0,1 kWh så det kanske gjorde 7 spänn extra (ink moms) på månadens nätfaktura då. En dyr kaffekokning som hade kunnat göras betydligt billigare om frugan väntat en timme, javisst. Men man måste som sagt ha sinne för proportioner i sammanhanget. 7 spänn på en månad kanske man kan leva med.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Släpp det där med kW/h nu
Ok men är det inte uttagen effekt per timma som bestämmer vad som åtgår under en timma. allt jag som är stämplat på en el-pryl är ju vad den drar på en timma och inget annat, är det då inte i kW/h som det märkts med eller finns det ytterligare det med förbrukning. Sen som du tydligen protesterar om, det med kaffebrugaren och annat. Har du fått lära dig att många bäckar små blir till stor Å. Det går inte att fylla en hink mer än till full, då rinner det över. Lika med effekttaxan, det rinner över där med.
 
Jag har hittat en jättebra text om effekttaxan. Det är - hör och häpna - Vattenfall AB som sågar EI:s förslag med fotknölarna i sitt remissvar:

https://group.vattenfall.com/se/sit...er/2022-01-11-eis-utformning-av-nattariff.pdf

Bra stöd för den som vill få köra sin vedklyv:

I det kundnära nätet är kundens eget maxuttag i större utsträckning dimensionerande för nätet. För servisen
är kundens maxuttag helt dimensionerande och längre upp i nätet sker en sammanlagring mellan kunder av samma karaktär, t.ex. villakunder. Efter nätstationen är denna typ av sammanlagring fullbordad. I det centrala
nätet blandas kunder av olika karaktär, t.ex. villakunder och industri, vilket gör att en fortsatt sammanlagring kan ske. I denna del av nätet är kundens andel av det centrala nätets maxeffekt dimensionerande för nätet.
3 Utnyttjningstiden är kundens energiförbrukning dividerat med kundens maxeffekt. Kunder med korta utnyttjningstider har under korta tider höga effektuttag och kunder med långa utnyttjningstider ligger under en
större del av tiden nära sin maxeffekt. För kunder med kort utnyttjningstid gäller en mycket god sammanlagring. Omvänt har kunder med lång utnyttjningstid en sämre sammanlagring.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fortsättning från Vattenfall:

Vattenfall vill framhålla att det inte alls är säkert att tariffer uttryckta för 15-minutersvärden är det mest optimala för framtiden. Med en så kort tid som 15 minuter kan kunderna få betala för slumpmässigt höga effekter som inte påverkar dimensioneringen av elnätet. Ur såväl ett kund- som elnätsperspektiv kan det vara bättre att behålla nättariffer för timvärden även om all mätning och rapportering sker med 15-minutersvärden. Kravet bör därför tas bort från föreskriften.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nu tycks ju vattenfall tycka att timmedeleffekt är lämpligt. Jag håller med om att kvart är för kort. Men det öppnar för ett glidande medelvärde, vilket kan vara lämpligt. Jag vet dock inte vad förslaget de är kritiska mot säger.
 
J jonaserik skrev:
Ok men är det inte uttagen effekt per timma som bestämmer vad som åtgår under en timma. allt jag som är stämplat på en el-pryl är ju vad den drar på en timma och inget annat, är det då inte i kW/h som det märkts med eller finns det ytterligare det med förbrukning. Sen som du tydligen protesterar om, det med kaffebrugaren och annat. Har du fått lära dig att många bäckar små blir till stor Å. Det går inte att fylla en hink mer än till full, då rinner det över. Lika med effekttaxan, det rinner över där med.
Du tycka ha väldigt svårt med det där. Prylar är märkta med en effekt, i enheten kW. Ibland även energiförbrukning per tusen timmar eller liknande. Men aldrig något med enheten kW/h.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu tycks ju vattenfall tycka att timmedeleffekt är lämpligt. Jag håller med om att kvart är för kort. Men det öppnar för ett glidande medelvärde, vilket kan vara lämpligt. Jag vet dock inte vad förslaget de är kritiska mot säger.
Förslget säger 15 minuter, dock på ett indirekt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.