redarn redarn skrev:
All effekttaxa jag hört om gör det mindre problematiskt att använda mycket el på tex. helgerna (och natten men då vill väl ingen klyva ved). Dessutom räknar alla jag hört om per timme. Ibland månadens högsta timme, ibland medelvärde av tre. Vilket elbolag eller taxa har du?

Korrekt att jag inte har någon effektavgift från och med nästa elräkning. Har legat på 4-500 kr inklusive moms förutom för januari då jag missade i planeringen och det blev 750 kr.

Om jag ordnar lite bättre styrning så kommer den nog ner till 3-400 kr per månad nästa vinter.

Har du solpaneler måste det effektivaste ur effekttaxsesynpunkt vara att du använder elen en solig försommarhelgdag.
Har inga solpaneler, inte ekonominsk försvarbart i dagens läge och vad som kommer i framtiden vet ingen vad dom hittar på med. En del förändringar viskas det om, men vad står i stjärnorna.
Det ska ju numera räknas per 15 minuter och vad det kommer att innebära för snittet vet jag inte, är liksom lite för dåligt insatt i det hela just nu. Jag har Elevio och dom gör ingen skillnad på hela året, utan kör på med effekttaxa 24/7 vad jag läst, så där att flytta ett uttag till natten fungerar inte. Fnns en tid med billig nattaxa och då laddade jag tankar 1500 liter till nästan 95 C för värme, men troligen för att nästan alla gjorde så, blev inga stora inkomster för dom. Så det försvann.
 
J jonaserik skrev:
Har inga solpaneler, inte ekonominsk försvarbart i dagens läge och vad som kommer i framtiden vet ingen vad dom hittar på med. En del förändringar viskas det om, men vad står i stjärnorna.
Det ska ju numera räknas per 15 minuter och vad det kommer att innebära för snittet vet jag inte, är liksom lite för dåligt insatt i det hela just nu. Jag har Elevio och dom gör ingen skillnad på hela året, utan kör på med effekttaxa 24/7 vad jag läst, så där att flytta ett uttag till natten fungerar inte. Fnns en tid med billig nattaxa och då laddade jag tankar 1500 liter till nästan 95 C för värme, men troligen för att nästan alla gjorde så, blev inga stora inkomster för dom. Så det försvann.
Ursäkta, missförstod att du hade solpaneler.

Tittar jag på ellevios prislista på deras hemsida så har de privatabonnemang med antingen samma överföringspris (30 öre) varje timme eller ett med låglast/höglast (70 öre/12 öre). Dock ingen effektavgift.

För företag har de effektavgift men bara för vardagar, icke natt, på vintern.

Du kan med timmätning och timabonnemang definitivt fortfarande tjäna vissa pengar på att värma vatten på natten.

Om det inte är så att de har andra tariffer där du bor som inte visas på deras hemsida.
 
redarn redarn skrev:
Ursäkta, missförstod att du hade solpaneler.

Tittar jag på ellevios prislista på deras hemsida så har de privatabonnemang med antingen samma överföringspris (30 öre) varje timme eller ett med låglast/höglast (70 öre/12 öre). Dock ingen effektavgift.

För företag har de effektavgift men bara för vardagar, icke natt, på vintern.

Du kan med timmätning och timabonnemang definitivt fortfarande tjäna vissa pengar på att värma vatten på natten.

Om det inte är så att de har andra tariffer där du bor som inte visas på deras hemsida.
Nu är jag inte så intresserad att hålla på med något elektroniskt som timber eller liknande och samtidigt förändra mina vanor, som att börja med att vrida dygnets timmar för min naturliga sovtid. Men vi får se vad det blir. Nu är inte alla lika, men ska då alla tvingas in i något som EU eller andra klubbat. Inte säker nu, men är det inte att gå in på den personliga delen och bestämma över medborgarna. Snart kommer det kanske något om att ni får inte använda el på dessa tider ( ironi ) Undrar bara vart landet är på väg med EU som ska bestämma över oss. Nästan så jag lutar åt Swexit om det ska forsätta så här, men kommer nog inte under min livstid uppleva något som förändra detta i dagens läge, förbättrar för gemene man utan restruktioner som beskär medbogares rätt ill egen livsförning.
 
Undrar var alla dessa extra skattepengar landar på div nätbolag. Det luktar illavarslande och bonusutbetalning. Vårt elnät va under mina ungdomsår ansett vara stabilt och bäst i världen. Träffade en herre i elnätsvärlden tidigare idag, denne herre sa att stora delar av nätet är från 1960 talet.
Undrar hur lasterna på samma nät såg ut 1960 mot 2024? Jag tror vi ligger på maxbelastning och teknisk livslängd är nog nära uppnådd.

Hoppas dessa nätägare lägger effekttaxan på uppgradering av våra lokala nät, även att svenskakraftnät börjar investera sitt stora överskott i stamnätet.

Men jag kanske missat flera saker i både min text och antaganden ovan.
 
Effekttaxan är varken skattepengar eller ökade inkomster för nätbolagen.
 
J jonaserik skrev:
Nu är jag inte så intresserad att hålla på med något elektroniskt som timber eller liknande och samtidigt förändra mina vanor, som att börja med att vrida dygnets timmar för min naturliga sovtid.
Du förutspådde ju i början att tråden skulle spåra ur, och det tycker jag att den gör när du själv blandar in din naturliga sovtid, den har väl inget med effekttaxa och vedeldning att göra?

J jonaserik skrev:
I den här tråden skriver vi inte om annat än det som har att göra med EL-förbrukningen, gällande Effekttaxa då spårar den snabbt ur.
Jag tänker att vedklyvning med yxa är det mest ekonomiska om man ska producera små mängder för egen del och att dieseldrivna vedprocesorer är mer ekonomiska än el eller bensindrivna om man producerar större mängder.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
El ett billigt drivmedel. Diesel lär inte bli billigare.
 
  • Gilla
Fideliox och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
El ett billigt drivmedel. Diesel lär inte bli billigare.
Det beror väl på? Ts funderar ju på bensindrivet elverk och jag använder yxa, en dieseldriven processor eller PTO driven vedklipp är sannolikt bränsle effektivare och producerar nog betydligt fler m3 ved per år än vad man förmår med yxa eller sån el klyv som det antyds att 85% av veden klyvs med..
J jonaserik skrev:
PS Kanske det blir billigare att ha ett elverk som kan dra klyven och köra den på bensin
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Effekttaxan är varken skattepengar eller ökade inkomster för nätbolagen.
Vem blir ägare av den taxan då?
 
Det är ju en avgift som går till nötbolagen. Men det är fortfarande samma intäktsram de ska hålla sig till. Så det blir inte mer pengar.
 
C
Om effekttaxan gör att vedeldning inte längre är "lönsam" frågar sig vän av ordning vad alternativet är?
 
Vedeldning är för mig lönsam i o m att jag ids göra eget jobb.

Detta i stället för att gå på krog o gym.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om effekttaxan gör att vedeldning inte längre är "lönsam" frågar sig vän av ordning vad alternativet är?
Det är ju en helt galen utgångspunkt. Effekttaxan påverkar inte vedeldaren.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Det är ju en helt galen utgångspunkt. Effekttaxan påverkar inte vedeldaren.
Håller med, men hypotetiskt...
 
C cpalm skrev:
Om effekttaxan gör att vedeldning inte längre är "lönsam" frågar sig vän av ordning vad alternativet är?
Jag tänker att veden för bostadens uppvärmning med fördel kan produceras, kapas klyvas och torkas/ lagras utan el, så har jag själv gjort i dryga 30år.
Nog kan en elektrisk klyv vara tystare än en dieselldriven vedmaskin, men hitills har jag kapat största delen av min ved med bensindrivenmotorsåg och kluvit med yxa och jag ser inte att det sättet att producera bras eller pannved påverkas av effekttaxan på annat sätt än att vedeldningen blir ändå lönsammare när det behövs mycket värme och elpriset är högt och effekttaxan införs.

Vill och kan man inte kapa och klyva för hand finns utmärkta maskiner med förbränningsmotor både att hyra (och köpa), detta är nog nått som TS borde prova om oron för effekttaxan blir större.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.