Hej, har installerat en ny vedeldningsanläggning och skulle behöva lite hjälp med grovinställning, tycker värmen i ackumulatortanken går ner i temp lite för fort. Har en temperatur på runt +12 grader eftersom vi ej bor i huset än och plattan är på ca 140 kvm och åtta slingor om totalt 495 m + garagedelen med 2 slingor om 96 m slang. Pannan är en Baxi Solo Innova 30 kW och tanken är på 2500 L. Mellan pannan och tanken sitter ett termovar laddpaket. Efter tanken sitter en Termo-Mix shuntventil och efter detta kommer förgreningen till en push 15 som sköter golvvärmen i garagedelen som består av två slingor, 74 och 22 m. Efter förgreningen går det en kulvert in till huset och där sitter ytterligare en Termo-Mix shuntventil och sen kommer golvvärmecentralen i huset. Har justerat in skruvarna på returerna efter schemat beroende på slinglängderna, alltså längsta slingan fullt öppen och sen dom andra beroende på längden i fallande skala. Eftersom vi ej är klara med huset har jag bara velat få igång värmen lite hjälpligt och försökt att ställa det så snålt som möjligt och ej för högt flöde och temperatur. Försöker fylla tanken med värme så mycket det går på kvällen efter jobbet och lyckas väl fylla den med 80-85 gradigt vatten till 2/3 delar och nästa dag så är tanken nere på under +20 grader i hela tanken. Hade ett par dagar för ett tag sen när det funkade bättre när det var kvar +80 grader i toppen på tanken men lyckas skruva bort mig och hittar ej tillbaka igen...
När värmen har kommit upp i temperatur i tanken kör jag ut ungefär ca +30 grader efter första termo-mixen och slingorna i garagegolvet får ca +10 grader. I huset kör jag ut ca +20 grader i slingorna.
Vore mycket tacksam för matnyttiga tipps som gör att det ej suger ur tanken på värme så snabbt som det gör nu, man kan ju undra hur det skall vara när man skall flytta in och börja och använda varmvatten och även installerat golvvärme på 2:a vån med ca 75 kvm golvvärme till!
Stort tack på förhand om det finns någon som orkar sätta sig in i detta och ge lite tipps!
/Ulrik
IMG_3328liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3329liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3330liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Om jag har räknat rätt så har du från 80 till 30 grader av 2/3 fylld tank ca 100 kWh lagrade. Även om bara plattan på nedervåningen är färdigställd, så värms ju övervåningen ändå upp, dvs 215 kvadrat, right? Är isoleringen helt färdigställd? Ångspärr invändigt? Vid vilken utetemp? 100 kWh låter inte orimligt på ett dygn, beroende lite på vilken utetemp det är, även om du bara håller +12 inne.
 
Det går oshuntat vatten genom kulverten om jag förstår rätt, det ökar förlusterna. Har du någon shuntstyrning?
 
Ca 40 till 70 cm lösull och ångspärr. -5 grader ute. Shuntar ner från +80 till ca +30 innan kulvert och sen innan golvvärmecentralen till ca +20 grader. Öppet mellan 1:a och 2:a vån till viss del så 2:a vån får ju mycket av den stigande värmen också-
 
Det är nu du kan fundera över varför du inte la på nåra tusen till och köpte 50 kW-pannan och 5 m3 tank...

Låter ju inte som att problemet är för dålig lagringskapacitet eftersom du sänker tanken till 20 grader. Då återstår energiförbrukning om du inte ventilerar ut värmen är det inte mycket mer än sänka tempen inne att göra. Det låter dock som att du har hög förbrukning i förhållande till temp inne/ute

Vad har du för temp i pannrummet? Ett oisolerat rör som håller 80 grader ger mycket effektförlust. Isolera dom rören. Är tankisoleringen tät?
 
Tanken är inbäddad med som minst 30 cm lösull och på toppen är det ca 50 cm men rören mellan pannan och tanken är ej inklädda och utgående rör till kulvert är oisolerade. Det jag tänkte är att blandningsventilerna som shuntar ner värmen blir nått konstigt med så att tanken får ett för stort flöde så det förstör skiktningen. Hade mycket skarp skiftning när jag körde utan att köra vidare värmen i kulverten så laddningen av tanken fungerade mycket bra förrut men nu känner jag inte detta när tanken är inklädd. Har även ställt ner cirkulationspumparna så flödet inte skall bli för stort. Men det är ju klart att när man inte bor där och har möjlighet att ladda ett ilägg på morgonen så ligger man steget efter hela tiden så första ilägget går väl mer eller mindre åt till att komma ikapp värmen i golvslingorna...
 
När du får ner tempen till under 20 grader i hela tanken så är inte skiktningen (eller avsaknad av den) något problem. Du kanske hinner elda hela helgen så att tanken är 90 rakt igenom på söndag kväll? Sen får du kolla hur mycket det sjunker till måndag kväll och avgöra om det är en rimlig förbrukning.

Även med lösull bör du se till att tankens inklädnad är lufttät. Och isolera åtminstone alla fullvarma rör. Isolering på ett rör som håller 30 grader gör mycket mindre nytta.
 
Har hunnit med två fulla ilägg idag och skall försöka sköta eldningen imorgon så att det blir riktigt fulladdat tills på kvällen och sen skall jag åka och hämta rörisolering på måndag och klä in rören så det inte blir så stora värmespill på inloppet till tanken så skall vi se om det hjälper upp det. Har inte riktigt rätt vedträn som är 50 cm utan "bara" 35 cm men har försökt att fylla upp vedmagasinet så det skall bli så välfyllt som möjligt. Har märkt att det kan bli för välfyllt så att det inte blir riktigt bra med luftgenomströmmingen i magasinet så att försöka fylla varje mm i vedmagasinet verkar inte vara bra för optimal förbränning heller...
Sen ska vi se hur mycket av värmen i tanken som är kvar på måndagskväll, fortsättning följer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.