Jag har en kolonistuga i en förening med >300 lotter. Stugorna har inte vatten eller avlopp, det får heller inte dras in enligt arrendeavtalet med kommunen. Det finns tappkranar för dricksvatten på gatorna, totalt 35 st. Två servicehus med toaletter och duschar, ett föreningshus med kök och festlokal som nyttjas vid aktiviteter och kan hyras av kolonisterna.
I december 2022 fick föreningen en faktura från kommunen (som vidarefakturerar från det kommunala vattenbolaget) på 584 000 kr. Fakturan avsåg retroaktiv debitering av fasta avgifter för vatten och avlopp pga att vattenbolaget börjat tillämpa en ny ”faktureringsmodell”. I arrendeavtalet med kommunen står det att föreningen ska betala ”för förbrukat vatten enligt mätare efter den vid varje tillfälle gällande VA-taxan”. Kommunen hade dittills fakturerat c:a 20-30 000/år för vattnet. Nu har nya fasta avgifter tillkommit som innebär att föreningens kostnader för vatten och avlopp blir 220-250 000/år. Styrelsen har kämpat med näbbar och klor mot kommunen och vattenbolaget, vilket varit som att köra huvudet i väggen. Till slut kunde de ändå komma undan den retroaktiva fakturan, men kommer framöver att behöva betala c:a 10 ggr mer än tidigare. Flera av de nya fasta avgifterna kan jag acceptera, men att man fakturerar en ”lägenhetsavgift” för varje stuga trots att vi varken har vatten eller avlopp indraget har jag svårt att gå med på. Definitionen för lägenhetsavgift lyder:
”Lägenhetsavgift. Lägenhetsavgiften är en avgift som baseras på hur många bostadsenheter det finns i fastigheten som har egen ingång och möjlighet till matlagning. Innehåller fastigheten ytor som inte används för boende, till exempel samlingslokal, kontor, butik eller restaurang, räknas dessa ytor om till lägenheter. En lägenhetsavgift tas ut per påbörjat 150-tal kvadratmeter BTA (bruttototalarea) för ytor som inte är avsedda att bo på.”
Visserligen har de flesta stugorna möjlighet till matlagning, beroende på om man har spis, microugn el dyl. Men varför ska vi betala för vatten/avlopp när det inte finns? Hur går man vidare med detta? Vart vänder man sig när kommunen och vattenbolaget inte ger sig?