Hej,

jag har elmätaren inomhus på en GARO elmätartavla typ MT 233-1.
Hur gör man för att tillfälligt skruva loss denna från väggen för att lägga en gipsskiva bakom och sen skruva fast den på gipsskivan?

Elmätartavlan är för närvarande fastskruvad i en trävägg och väggskruvarna är bara nåbara inifrån den plomberade luckan före huvudsäkringarna. Så vitt jag förstår bör man inte bryta plomberingen på eget bevåg när strömmen är påslagen, utan det ska ske i samråd med nätägaren som får bryta strömmen till den ingående ledningen medan man arbetar?
Det är lockande att ta en kofot och bryta loss hela mätartavlan från väggen och sen återmontera den med några strålvinklar. Borde kanske funka? Men kanske mindre bra om det ligger lösa skruvar och skramlar inne i mätartavlan?

Tacksam för svar.

Kontakta nätägaren och förklara vad du vill göra. Troligen kommer dom säga att du får bryta plomberingen och ta dit någon för att plombera igen när du är klar.
Under förutsättning att det är så enkelt som du beskriver det...

• Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Och om du bryter loss mätarblocket från väggen är det stor risk att den går sönder "inuti".

• Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Bättre än att bryta loss som är riktigt dåligt liksom pulande med fastsättning osv är i så fall att du bryter plomberingen till locket så du kan jobba vettigt bara du är medveten om och hanterar elfaran är det vettigare. Det är givetvis fel men du kan sen be om att det återplomberas kanske genom att fråga om det inte ska sitta sån där. Formellt kan det enkelt begäras av en elfirma som är registrerad hos nätägaren så bäst om det går rätt väg med begäran om plombering.

• Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Tack för era svar
GK100 GK100 skrev:
Bättre än att bryta loss som är riktigt dåligt liksom pulande med fastsättning osv är i så fall att du bryter plomberingen till locket så du kan jobba vettigt bara du är medveten om och hanterar elfaran är det vettigare. Det är givetvis fel men du kan sen be om att det återplomberas kanske genom att fråga om det inte ska sitta sån där. Formellt kan det enkelt begäras av en elfirma som är registrerad hos nätägaren så bäst om det går rätt väg med begäran om plombering.
Problemet med att bryta plomberingen och öppna skåpet är att det förmodligen är exponerade strömförande kablar där som man inte kan stänga av själv, så det innebär väsentliga risker, så jag förstår att det är inte så man BÖR jobba, men kanske går bra om man är försiktig. Tack för era svar, det lutar nog åt att jag står över det här projektet, ville lufta mina idéer... Har lagt gipsskivor på väggen bredvid mätaren där andra elprylar är monterade, ser fult ut som det är nu, med gips kring mätartavlan... Kommer väl behöva flytta elmätaren så småningom till ett fasadmätarskåp istället, så kanske bättre att vänta tills dess. Ska bara byta lite fasadmaterial innan jag fixar mätarskåp på fasaden.

Varför inte bara sätta gipsskivan runt mätartavlan?
Bakom gör den väl ingen nytta?
Och kanske är vissa kablar så korta att de inte räcker ut om du flyttar tavlan.
Och om du skall ha gipset in bakom mätartavlan måste väl elledningarna lossas först ändå?

Sorry, too late :rolleyes:

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför inte bara sätta gipsskivan runt mätartavlan?
Bakom gör den väl ingen nytta?
Och kanske är vissa kablar så korta att de inte räcker ut om du flyttar tavlan.
Och om du skall ha gipset in bakom mätartavlan måste väl elledningarna lossas först ändå?

Sorry, too late :rolleyes:
Dikt an mot mätartavlan sitter gruppcentralen med automatsäkringar ("proppskåpet"). Om man skulle gör det lite proffsigt så skulle man lossa på alla elprylar och lägga en gemensam gipsskiva bakom, så att alla grejer hamnar på samma höjd. Alla kablar är utanpåliggande till gruppcentral och elmätare, även inkommande ledning, så det borde gå ganska lätt att få dit en gipsskiva bakom om man bara kunde skruva loss elmätartavlan. Varför? Jag har fått någon konstig idé från det här forumet (Byggahus.se) att man borde helst ha brandsäkert material bakom "proppskåpet", även om det inte är helt nödvändigt. Nu ska jag montera lite mer speciella elektriska apparater intill, som överspänningsskydd, diverse transformatorer, solcellsbatteriladdare och larmsystem, så tänker att vid ett åsknedslag eller annat elfel skulle nån av dessa prylar kunna börja brinna...

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
U Uppfinnar-Nils skrev:
Alla kablar är utanpåliggande till gruppcentral och elmätare, även inkommande ledning, så det borde gå ganska lätt att få dit en gipsskiva bakom om man bara kunde skruva loss elmätartavlan.
OK, det låter vettigt.
Men ta hjälp av en elektriker.
Alla känner vi väl någon, som kan hjälpa till för en lien slant (eller en bärs)?

Som sagt ta hjälp av en elektriker så fixar han kontakten med nätägaren och det går snabbt och blir bra och ofarligt. Det tar inte många minuter att bryta och lyfta och återmontera mätartavlan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.