Hej,

Skulle uppskatta lite input från andra kunniga i detta forum!

Ska under våren bygga en bod (utan värme) och i framtiden ett växthus där jag vill ha lite el (totalt 4-5 uttag och lite belysning). Tanken är att utgå från garagets undercentral som har en 20 mm flexslang fördragen ut.

Dock ställer förutsättningarna till det lite. En 20-slang kombinerat med avståndet på 90 m till bod plus 20 m till växthus gör att jag får en ganska lång kabelförläggning och blir aningen begränsad i mm².

Min tanke är att förlägga ACEFLEX Pure 5G2,5 (har 100 m liggande) till boden och installera en ny liten undercentral inkl. jordfelsbrytare med 6A Dvärgbrytare med B-karakteristik och därifrån säkra av ev. framtida växthus.

Är jag rätt ute eller borde jag bygga ut/om den befintliga centralen i garaget? (Befintlig central i garaget är dock tyvärr helt full)

Hur skulle ni ha gjort?

Tacksam för synpunkter/input!

Om du ska ha 2.5mm2 till matande UC så måste du även säkra av den innan i garagecentralen.
Så då åker du ändå på en till kapsling eller byta ut den befintliga till en större och då kanske det är vettigare att strunta i den ”nya” ucn i boden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.