Hej!

Jag har börjat titta efter ny inbyggnadsugn och har tittat lite på specifikationerna till min egen. Den säger 400v och jag har ett Perilexuttag den är kopplad till. Ca 20 år gammalt hus.

När jag söker efter ugnar på pricerunner etc verkar i princip alla vara 230v och antingen vanlig stickpropp eller utan kontakt.

Kan jag (alt troligare installatör) sätta perilex på dem utan kontakt och kan jag använda 230v varianter? Eller är de flesta förberedda även för 400v också beroende på hur många ledare man installerar kopplar?

(På prisjakt finns ett filter på volt och då är alla 230v utom en på 400)

Vad kan/bör jag köpa och hur skall jag tänka?

Tack Magnus
 
Om uttaget är som det ska så kan du ansluta en 230V ugn till det.
 
Kontrollera om du har nolla framdragen i uttaget. Då kan du köpa vilken ugn som helst.
Du har ingen häll också?
 
Då antar jag att det finns många 230v ugnar med Perilexkontakt installerat från början? Om jag har en 20 år gammal elektrolux ugn med perielex - de har standardkoppling så det kan inte bli fel då?

(Och fasen vad snabb du var :)
 
Och
K Kane skrev:
Kontrollera om du har nolla framdragen i uttaget. Då kan du köpa vilken ugn som helst.
Du har ingen häll också?
Du var också snabb :)
Jag har häll på annan plats, även den med Perilex. (Jag kan el för dåligt för att vara säker på att jag har nolla dragen)

Tack båda för övrigt för snabba svar.

Mvh Magnus
 
Jag gissar att det inte är en gammal installation från 70 talet när det finns ett uttag till en separat ugn. Då är sannolikheten att nollan saknas låg. Men det skadar ju inte att kontrollera.
 
Man klipper av sladden med stickproppen och kopplar på Perilexkontakten...

Och så får man flytta på uttaget eftersom dess placering inte är kompatibelt med den nya ugnen (efter att man gjorde samma sak förra gången man bytte ugn)... Eller så är det bara jag som har otur...
 
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att det inte är en gammal installation från 70 talet när det finns ett uttag till en separat ugn. Då är sannolikheten att nollan saknas låg. Men det skadar ju inte att kontrollera.
Huset är från 1996 så det stämmer nog.
 
A
L Liner skrev:
Då antar jag att det finns många 230v ugnar med Perilexkontakt installerat från början? Om jag har en 20 år gammal elektrolux ugn med perielex - de har standardkoppling så det kan inte bli fel då?

(Och fasen vad snabb du var :)
jo det kan absolut bli fel
 
A
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att det inte är en gammal installation från 70 talet när det finns ett uttag till en separat ugn. Då är sannolikheten att nollan saknas låg. Men det skadar ju inte att kontrollera.
att mäta är att veta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.