Det är dags att byta ut trallen på balkongen - snickarna kommer andra veckan i september.

Vi gillar terasslasyr (har det både på nuvarande balkong och på pooldäck), och har därför valt tryckimpregnerad premiumtrall.

När är det bäst att lasera?

-På Jotuns hemsida (Demidekk), står det 4-6 veckor, då ”fukt i virket kan påverka resultatet negativt”.
-Jag har hört att man bör vänta ett år/en säsong - men det kanske inte gäller kombon tryckimpregnerad/lasyr, utan andra träslag/behandlingar?
-Tänker också på årstiden - att det kan ju bli 4-6 soliga, torra veckor, eller mycket regn (Stockholmsområdet, september-oktober).

Ställa möbler, krukor etc på olaserad trall?

- Bör man låta bli att ställa något på trallen innan den har laserats - har för mig jag har läst att det kan ge märken om man gör det?
- Fast det kanske inte är så noga när man ändå skall lasera sen? (Ljus färg, men dock.)

Någon som har tips/rekommendationer? :)

S
Jag skulle faktiskt vänta med laseringen till nästa säsong. Tryckt virke kan vara mycket blött, och det lär torka långsamt denna årstid oavsett väderlek.

Skulle inte vara orolig över att ställa något där. Ha lite koll bara. Smuts och sånt går bort med såpa. Undantaget är saker som rostar, det blir riktigt osnyggt.

• Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.