Satte dit en ny toalettstol igår. En ifö Cera 3860.
Bytte inte anslutningsslang utan bara stolen. Fick dit slangen. Vred på vattnet. Spolade några gånger. Inget läckte.
Idag läcker det från där slangen ansluts i toalettstolen. 😩 Jag skruvade bort den och på igen. Läcker ändå.
Bör jag byta slang? Denna har säkert många år på nacken. Eller bör jag sätta nån bussning på toans anslutning? Det är tajt med plats så jag ser knappt där slangen ansluts.
All hjälp uppskattas.
Bytte inte anslutningsslang utan bara stolen. Fick dit slangen. Vred på vattnet. Spolade några gånger. Inget läckte.
Idag läcker det från där slangen ansluts i toalettstolen. 😩 Jag skruvade bort den och på igen. Läcker ändå.
Bör jag byta slang? Denna har säkert många år på nacken. Eller bör jag sätta nån bussning på toans anslutning? Det är tajt med plats så jag ser knappt där slangen ansluts.
All hjälp uppskattas.
Kanske packningen är gammal och hård, så den behöver bytas ut?
Låter konstigt. Möjligt att nån använt en o-ring packning istället för en platt (felaktigt). Mät diameter på vad för packning som skulle passa, åk och köp ny gummi eller fiber packning och prova. Kostar inte många kronor.B Baeckz skrev:
En sån anslutningsslang bör garanterat monteras med en plan packning.
Ska köpa ny packning. Kan skicka bild sen på den gamla.J jishi skrev:
Den förra toaletten läckte dock aldrig. Se bild. Det satt en sån bussning eller va det är som anslöt till slangen
Jag köpte en packning som är 19 mm ytter och 10 mm inner. Den passade inte.J jishi skrev:
Köpte en som är 17 mm ytter och bara 9 mm inner. Passar inte heller.
Tror jag får det till att 17 mm ytter behövs..Och 12 mm inner. Men finns den sorts packning? Har bara kollat biltema nu
På bilden ser du den gamla packning som suttit i slangen.
Jag trodde det var anslutningslangen mot kulventilen som läckte. Det underlättar nog om du tar kort så man ser hur insidan och kanten ser ut.
Och vilken del är ny för toaletten och kvar sen gammalt? Är metallkopplingen som är kvar i toaletten på senaste bilderna ditskruvad av dig eller satt den på toaletten?
Och vilken del är ny för toaletten och kvar sen gammalt? Är metallkopplingen som är kvar i toaletten på senaste bilderna ditskruvad av dig eller satt den på toaletten?
Det läcker alltså från där jag skruvar fast slangen i stolen. Vet ej vad det heter.J jishi skrev:Jag trodde det var anslutningslangen mot kulventilen som läckte. Det underlättar nog om du tar kort så man ser hur insidan och kanten ser ut.
Den där metallbiten har suttit där hela tiden. Inte jag som satt dit.
Men nu har jag ett problem till kanske 😩 Jag satte tillbaka den gamla packningen och skruvade fast igen..vattnet avstängt. Skulle testa spola bara för att få bort lite papper som låg i stolen. Tänkte sen sätta på vattnet för att fylla på cisternen igen..Sen stänga av vattnet. Men det slutade aldrig rinna..det rann vatten som att den bara fortsatte spola. Nytt Vatten rann ner i stolen alltså. Och det går inte trycka på spolknappen nu. Va fan händer? 😢
Jag gjorde så här igår för dottern kissade på toan. Det fanns då vatten för att spola en gång. Jag satte då igång vattnet för att fylla på och det gick bra. Stängde sen ventilen för att det inte skulle stå och droppa hela natten.
Klicka här för att svara