Hej!

Jag har ett problem. Jag har precis flyttat in i en lägenhet byggd omkring 1910. Till taklampan i hallen kommer 3 st svarta kablar till en helt rund kontakt men 3 st hål. Nu ska jag försöka ansluta en modern lampa. Lampan har en liten vit plastlåda med två sladdar. Tre ska alltså bli två och jag behöver veta vilka av de svarta som ska anslutas

Tacksam för alla tips!

Detta är ett fall där man faktiskt kan prova sig fram. Det som finns i taket är med största sannolikhet en nolla och två st tändtrådar. Du har kanske en dubbel strömbrytare på väggen? Du ansluter alltså dina två ledare till de två hål som gör att lampan fungerar. Ingenting kommer att explodera om du kopplar fel. Vill du veta i förväg kan du mäta med en billig multimeter.

Det var skönt att höra!
Om man vill testa med en multimeter. Hur går med tillväga? Jag antar att man testar alla hålen i kontakten. Vad ger den för utslag när man mäter fas/fas fas/nolla?

Och jag har inte dubbla strömbrytare. Är tändtråd, ledare och fas samma sak?
Jag ska alltså inte ansluta nollan?

Tack för svar!

Tändtråd = fas som passerar strömbrytare, dvs påslagen(spänningsförande) ibland och avstängd(spänningslös) ibland.
Fas = spänningsförande hela tiden så länge säkringen är iskruvad.
Nolla = spänningslös returledare som krävs för att få en potentiell skiljnad mot fas o tändtråd.
Ledare = gemensamt namn för tråd som leder spänning(noll-ledare eller fasledare)
En lampa kopplas normalt mellan tändtråd o nolla.
En lampa med dubbel brytare kopplas normalt mellan två olika tändtrådar(en för varje knapp) men använder samma nolla.
En lampa kopplad mellan två tändtrådar kan aldrig lysa då det inte finns någon returledare for strömmen!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.