1 508 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Ny taklampa
Hej!
Jag har ett problem. Jag har precis flyttat in i en lägenhet byggd omkring 1910. Till taklampan i hallen kommer 3 st svarta kablar till en helt rund kontakt men 3 st hål. Nu ska jag försöka ansluta en modern lampa. Lampan har en liten vit plastlåda med två sladdar. Tre ska alltså bli två och jag behöver veta vilka av de svarta som ska anslutas
Tacksam för alla tips!
Jag har ett problem. Jag har precis flyttat in i en lägenhet byggd omkring 1910. Till taklampan i hallen kommer 3 st svarta kablar till en helt rund kontakt men 3 st hål. Nu ska jag försöka ansluta en modern lampa. Lampan har en liten vit plastlåda med två sladdar. Tre ska alltså bli två och jag behöver veta vilka av de svarta som ska anslutas
Tacksam för alla tips!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 341 inlägg
Detta är ett fall där man faktiskt kan prova sig fram. Det som finns i taket är med största sannolikhet en nolla och två st tändtrådar. Du har kanske en dubbel strömbrytare på väggen? Du ansluter alltså dina två ledare till de två hål som gör att lampan fungerar. Ingenting kommer att explodera om du kopplar fel. Vill du veta i förväg kan du mäta med en billig multimeter.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tändtråd = fas som passerar strömbrytare, dvs påslagen(spänningsförande) ibland och avstängd(spänningslös) ibland.
Fas = spänningsförande hela tiden så länge säkringen är iskruvad.
Nolla = spänningslös returledare som krävs för att få en potentiell skiljnad mot fas o tändtråd.
Ledare = gemensamt namn för tråd som leder spänning(noll-ledare eller fasledare)
En lampa kopplas normalt mellan tändtråd o nolla.
En lampa med dubbel brytare kopplas normalt mellan två olika tändtrådar(en för varje knapp) men använder samma nolla.
En lampa kopplad mellan två tändtrådar kan aldrig lysa då det inte finns någon returledare for strömmen!
Fas = spänningsförande hela tiden så länge säkringen är iskruvad.
Nolla = spänningslös returledare som krävs för att få en potentiell skiljnad mot fas o tändtråd.
Ledare = gemensamt namn för tråd som leder spänning(noll-ledare eller fasledare)
En lampa kopplas normalt mellan tändtråd o nolla.
En lampa med dubbel brytare kopplas normalt mellan två olika tändtrådar(en för varje knapp) men använder samma nolla.
En lampa kopplad mellan två tändtrådar kan aldrig lysa då det inte finns någon returledare for strömmen!
Produkter som diskuteras i tråden