Jag har fått en ny spis Electrolux med glaskeramikhäll installerad.

Någon som vet varför det luktar konstigt från plattorna/hällen?

Jag undrar om det är ok, om det är något som försvinner och vad det kan vara som luktar och hur jag får det till att försvinna?

Kommer det från ovansidan eller under hällen?

Någon som känner igen problemet?

Z Zippi skrev:
Jag har fått en ny spis Electrolux med glaskeramikhäll installerad.

Någon som vet varför det luktar konstigt från plattorna/hällen?

Jag undrar om det är ok, om det är något som försvinner och vad det kan vara som luktar och hur jag får det till att försvinna?

Kommer det från ovansidan eller under hällen?

Någon som känner igen problemet?
brukar lukta i början, lite som bränd el!

D DahlEricsson1000 skrev:
brukar lukta i början, lite som bränd el!
Vad är det som luktar, hur får jag bort lukten?

Z Zippi skrev:
Vad är det som luktar, hur får jag bort lukten?
Brukar försvinna efter ett tag då man använt vitvarorna. Har alltid luktar i början på alla mina nya hällar, ugn, micro etc.

Luktar både av plattor och ugn den första tiden. Har aldrig hört att någon blivit sjuk av det så det är nog bara att gilla läget.

H
Vet inte om det är så längre men förr så rekommendera dom att bränna ut ugn ordentligt när den var ny för att slippa lukt.
Stod i instruktionsboken då

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Vet inte om det är så längre men förr så rekommendera dom att bränna ut ugn ordentligt när den var ny för att slippa lukt.
Stod i instruktionsboken då
Var väl något antikorrosions( rost) medel de behandlades med eftersom det var omöjligt att veta hur länge varan kunde bli stående i lager. Vanligtvis " brändes" den bort med användning/ tiden så det är bara att stå ut med i början

S Sona2012 skrev:
Var väl något antikorrosions( rost) medel de behandlades med eftersom det var omöjligt att veta hur länge varan kunde bli stående i lager. Vanligtvis " brändes" den bort med användning/ tiden så det är bara att stå ut med i början
Kan jag tvätta bort medlet på något sätt eller är det vatten som gäller och att använda dem?

Z Zippi skrev:
Kan jag tvätta bort medlet på något sätt eller är det vatten som gäller och att använda dem?
Det är nog bara värme som gäller så använd och stå ut med lukten...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.