3 632 läst · 17 svar
4k läst
17 svar
Ny slipmaskin visade sig vara begagnad
Sida 1 av 2
Är det någon mer som råkat ut för att ha fått hem en "ny" maskin från Black & Decker som när orginalförpackningen brutits visat sig vara använd.
Jag köpte en ny slipmaskin i fredags (Black & Decker, Mouse) i en tillsynes helt obruten förpackning med plastband som höll ihop kartongen så det var inte möjligt att komma åt innehållet utan att bryta förseglingen. Dumt nog öppnade jag inte förpackningen i fredags då jag inte behövde maskinen förrän på måndagen. Så igår bröt jag förpackningen, döm om min stora förvåning när jag öppnade väskan med slipmaskinen och fann den dammig av slipdam, sladden full av färgstänk och kardborreplattan som man fäster slippappret på ordentligt sliten.
Det var med blandade känslor som jag gick tillbaka till affären med slipmaskinen, i deras ögon skulle jag säkert framstå som en oärlig kund som använt maskinen under helgen och nu när arbetet är färdigt komma och lämna tillbaks den. Men i butiken trodde man på mig och berättade att detta inte var första maskinen från nämnda tillverkare som varit använd i orginalförpackning. De skulle nu kontakta Black&Decker och fråga vad de håller på med.
Jag fick i alla fall en ny maskin som var helt oanvänd.
Är det fler än jag som råkat ut för detta?
Jag köpte en ny slipmaskin i fredags (Black & Decker, Mouse) i en tillsynes helt obruten förpackning med plastband som höll ihop kartongen så det var inte möjligt att komma åt innehållet utan att bryta förseglingen. Dumt nog öppnade jag inte förpackningen i fredags då jag inte behövde maskinen förrän på måndagen. Så igår bröt jag förpackningen, döm om min stora förvåning när jag öppnade väskan med slipmaskinen och fann den dammig av slipdam, sladden full av färgstänk och kardborreplattan som man fäster slippappret på ordentligt sliten.
Det var med blandade känslor som jag gick tillbaka till affären med slipmaskinen, i deras ögon skulle jag säkert framstå som en oärlig kund som använt maskinen under helgen och nu när arbetet är färdigt komma och lämna tillbaks den. Men i butiken trodde man på mig och berättade att detta inte var första maskinen från nämnda tillverkare som varit använd i orginalförpackning. De skulle nu kontakta Black&Decker och fråga vad de håller på med.
Jag fick i alla fall en ny maskin som var helt oanvänd.
Är det fler än jag som råkat ut för detta?
Det där låter så pass grovt så bytet kan väl knappast ha skett av misstag i produktionen. Det måste vara någon i hanteringskedjan som passat på att byta ut sin gamla maskin mot en ny.
Man kan däremot fundera lite på vart alla återköp och byten tar vägen. Många säljare erbjuder ju öppet köp, så folk kan lämna tillbaka grejer de ångrar. Slängs de grejerna eller?
Kollar man på amerikanska försäljningsställen har de ofta "reconditioned"; saker som har varit sålda men av någon anledning kommit tillbaka. Detta deklareras dock helt tydligt, de garanterar att grejerna är helt genomgångna och priset är ungefär hälften av det ordinarie.
Man kan däremot fundera lite på vart alla återköp och byten tar vägen. Många säljare erbjuder ju öppet köp, så folk kan lämna tillbaka grejer de ångrar. Slängs de grejerna eller?
Kollar man på amerikanska försäljningsställen har de ofta "reconditioned"; saker som har varit sålda men av någon anledning kommit tillbaka. Detta deklareras dock helt tydligt, de garanterar att grejerna är helt genomgångna och priset är ungefär hälften av det ordinarie.
Öppet köp gäller väldigt sällan efter man har använt produkterna. Hos vissa så får man inte ens bryta förpackningen, vilket dock inte stämmer överens med reglerna för öppet köp.andersmc skrev:Det där låter så pass grovt så bytet kan väl knappast ha skett av misstag i produktionen. Det måste vara någon i hanteringskedjan som passat på att byta ut sin gamla maskin mot en ny.
Man kan däremot fundera lite på vart alla återköp och byten tar vägen. Många säljare erbjuder ju öppet köp, så folk kan lämna tillbaka grejer de ångrar. Slängs de grejerna eller?
Kollar man på amerikanska försäljningsställen har de ofta "reconditioned"; saker som har varit sålda men av någon anledning kommit tillbaka. Detta deklareras dock helt tydligt, de garanterar att grejerna är helt genomgångna och priset är ungefär hälften av det ordinarie.
Förmodligen gjort av någon anställd på butiken, knappast någon på Black and Decker. Detta är inte helt ovanligt med plastband runt ett paket så den ser obruten ut, framförallt har jag sett detta hos radiohandlare, aldrig hos en verktygshandlare.
Nej, man kan naturligtvis inte komma med en klart begagnad produkt och hävda öppet köp. Men det kanske finns någon illistig som köper en slipmaskin, öppnar lådan försiktigt, slipar det han ska och sedan packar ner den igen så att lådan ser oöppnad ut. Det är ju många som har tillgång till en sån där plastbandare på sitt jobb, tex.ThomasLindgren skrev:
Tror också att det är så att nån listig person har väl kommit tillbaks med den och skickligt lappat ihop paketet så det ser ut som om den aldrig varit öppnad.
Tror ju inte personalen bryter upp en förpackning där till banden runt sitter kvar för att kolla om den inte är använd. Säkerligen någon som gjort det han ska göra och lurat butiken med den sen.
Tror ju inte personalen bryter upp en förpackning där till banden runt sitter kvar för att kolla om den inte är använd. Säkerligen någon som gjort det han ska göra och lurat butiken med den sen.
Du har förlorat tid och bensin. Jag skulle be dem kolla sitt register över mottagna återköp, kan inte vara så svårt att få fram vilka som lämnat tillbaka slipmöss inom 6 månader bakåt. Sen rikta anspråk mot dessa personer, alt. be butiken anmäla bedrägeri.
/A
/A
Med tanke på vilken oerhört liten koll den här butiken har på sina varor och återköp (behövde varken uppge namn eller annan identifiering när jag bytte slipmaskinen) så är det nog inte osannolikt att det gått till så som ni säger. Jag tyckte att det hela kändes rejält olustigt trots att jag inte på något sätt är skyldig men känslan av att butiken kan se mig som en bedragare här.
Det hela slutade bra men känslan kommer att finnas kvar om jag handlar mer varor i butiken. Har för vana numera att öppna förpackningen utanför kassan för att se om allt är i sin ordning.
Det hela slutade bra men känslan kommer att finnas kvar om jag handlar mer varor i butiken. Har för vana numera att öppna förpackningen utanför kassan för att se om allt är i sin ordning.
en bekant köpte för en massa år sedan en ny dator , en compac, vi testade att köra en återställning av filer eller vad det nu kallas, då kom det fram en massa dokument mm som funnits sedan tidigare i den "nya" datorn
Jag har två kompisar som köpt telefoner, den ena var en mobil, och den andra en bärbar "hemmatelefon" Båda hade gamla nummer lagrade i både telefonboken, och uppringda och mottagna nummer.
Dessa låg också i inplastade kartonger, som såg oöppnade ut.
Dessa låg också i inplastade kartonger, som såg oöppnade ut.
jag köpte en mobil på expert som skulle vara olåst, den visade sej vara låst så jag bytte mot en olåst, killen bakom disken flyttade över skyddsplasten till min använda låsta-gissa om den sedan såldes som ny?
Ja hur ska man veta att varan är ny om butikerna gör på det här sättet?
En känd elektronikkedja här i Borås har sålt begagnade mobiltelefoner som om de vore nya.
Tråkig utveckling när man betalar fullpris för en vara som ska vara ny.
En känd elektronikkedja här i Borås har sålt begagnade mobiltelefoner som om de vore nya.
Tråkig utveckling när man betalar fullpris för en vara som ska vara ny.
Du har förlorat tid och bensin. Jag skulle be dem kolla sitt register över mottagna återköp, kan inte vara så svårt att få fram vilka som lämnat tillbaka slipmöss inom 6 månader bakåt. Sen rikta anspråk mot dessa personer, alt. be butiken anmäla bedrägeri.
/A
Tror du butiken har såna register???
Tror du isåfall om de nu mot förmodan hade uppgifterna att de skulle släppa uppgifterna till dig?
Hur skulle du rikta anspråk mot dessa? en stämningsansökan?
/A
Tror du butiken har såna register???
Tror du isåfall om de nu mot förmodan hade uppgifterna att de skulle släppa uppgifterna till dig?
Hur skulle du rikta anspråk mot dessa? en stämningsansökan?
Så länge du betalar med kort eller har nån form av medlemskort, kan du räkna med att butiken lagrar vad du handlade och när. Det är inte helt osannolikt att de här uppgifterna säljs också. T ex har jag hört att ICA tjänar med på den här försäljningen än de gör på matvarorna...
Dock, i det här fallet tycker jag klockrent att butiken ska ersätta för de problem som har uppstått. Åtminstone pengar för bensin, men i mitt tycke också för övriga kostnader vid bilkörningen och nåt för att du har behövt strula. Tycker jag, alltså.
Dock, i det här fallet tycker jag klockrent att butiken ska ersätta för de problem som har uppstått. Åtminstone pengar för bensin, men i mitt tycke också för övriga kostnader vid bilkörningen och nåt för att du har behövt strula. Tycker jag, alltså.