Är det nån som har erfarenhet av dubbfria vinterdäck Barum Polaris 5 på släpvagn? Att köra året runt med?
Släpvagnen är en två axlad Brenderup 4310tb, en f.d. bauhaus vagn, med 13 tums fälgar. Och eftersom jag hade 4 st 13 tum fälgar från en gammal passat -87 så har jag beställt 4st 175/70R13 dubbfria vinterdäck.

Vad har ni för vinterdäck på era bromsade släp?

Den tidigare vagnen (750kg) har haft begagnade dubbfria däck senaste åren, året runt, och inte märkt nåt negativt. Samma diameter som original 155R13 men bredare 175/70R13, och vagnen har gått stadigt även efter småbilar. Den blev mindre hoppig/ryckig med dom större däcken. Den nya vagnen har en totalvikt på 1300kg men kommer bara lasta till max 1200kg, och så är det ju två axlar istället för en. Tycker det borde bli lika stadigt, passat fälgarna är 5,5 tum breda och även en passat från 1987 var ju inte en liten bil.

Jag väljer dubbat på släpet, då är jag fri att dra med dubbad eller odubbad bil.

Har man odubbat släp får inte dubbad bil dra.

Att köra vinterdäck på sommaren känns sådär... jag har vid några tillfällen fått känna på hur halt det kan bli på blöt asfalt. Men visst har man gjort det när inkomsten varit liten och familjen stor... Men om man nu ska värdera riskerna så är nog vinterdäck på släp på sommaren ett mindre problem än vinterdäck på bil på sommaren.

• Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.