Vi har tagit bort den gamla slitna silikonfogen och ska sätta ny. Det har duschats i badrummet sedan den gamla fogen tagits bort, hur länge måste vi vänta innan vi sätter ny fog, så att det är torrt och vi inte kapslar in fukt under den nya fogen?
 
Fukten kan röra sig under kaklet (om ni har kakel), kakelfogen andas och det ska finnas ett tätskikt därunder. Vart ska du lägga silikon? Tänker bara om ni kunde duscha utan silikonet, vad ska det täta?
 
Kör kakel/klinkersfog, blir inte snabbt skitig och möglig.
 
S0MMER S0MMER skrev:
Fukten kan röra sig under kaklet (om ni har kakel), kakelfogen andas och det ska finnas ett tätskikt därunder. Vart ska du lägga silikon? Tänker bara om ni kunde duscha utan silikonet, vad ska det täta?
Tack, det är i skarven mellan golv och vägg.
 
S0MMER S0MMER skrev:
Fukten kan röra sig under kaklet (om ni har kakel), kakelfogen andas och det ska finnas ett tätskikt därunder. Vart ska du lägga silikon? Tänker bara om ni kunde duscha utan silikonet, vad ska det täta?
 
  • Schackrutigt golv, vita kakelväggar, fuktdroppar, behov av rengöring vid fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S0MMER S0MMER skrev:
Fukten kan röra sig under kaklet (om ni har kakel), kakelfogen andas och det ska finnas ett tätskikt därunder. Vart ska du lägga silikon? Tänker bara om ni kunde duscha utan silikonet, vad ska det täta?
Hur tycker du jag ska göra?
 
BirgitS
För mig så ser det ut som att det finns fog överallt i golv-väggvinkeln. Varför måste du ha på silikon?
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Lina Hedberg Lina Hedberg skrev:
Hur tycker du jag ska göra?
Säger som BirgitS, ser ut att vara fog överallt. Åtminstone kakelfog. Silikon på kakelfog har ingen funktion mer än att man kanske inte fick den ren och ville få en snyggare färg. Är det så att du tycker att det är snyggare med ljusgrå silikon så är det bara att köra, men som fuktskydd eller dyl fyller det ingen funktion i just ditt fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Säger som BirgitS, ser ut att vara fog överallt. Åtminstone kakelfog. Silikon på kakelfog har ingen funktion mer än att man kanske inte fick den ren och ville få en snyggare färg. Är det så att du tycker att det är snyggare med ljusgrå silikon så är det bara att köra, men som fuktskydd eller dyl fyller det ingen funktion i just ditt fall.
Tack!! De som gjorde badrummet satte silikon där? Men det behövs alltså inte?
 
Lina Hedberg Lina Hedberg skrev:
Tack!! De som gjorde badrummet satte silikon där? Men det behövs alltså inte?
NEJ!
 
Det finns silikon och silikon, den vanliga så fastnar tvålrester och hudavskrap på. då blir det en mögelyta som yttrar sig som små svarta prickar. Har inte provat den andra än, den har nått tillägg i sig, ska förhindra mögel, Men men om det fungerar bra är en annan sak.
 
S0MMER S0MMER skrev:
Säger som BirgitS, ser ut att vara fog överallt. Åtminstone kakelfog. Silikon på kakelfog har ingen funktion mer än att man kanske inte fick den ren och ville få en snyggare färg. Är det så att du tycker att det är snyggare med ljusgrå silikon så är det bara att köra, men som fuktskydd eller dyl fyller det ingen funktion i just ditt fall.
Tack igen! Ska jag sätta silikon i vinkeln vägg/vägg där jag tagit bort den längst ner?
 
BirgitS BirgitS skrev:
För mig så ser det ut som att det finns fog överallt i golv-väggvinkeln. Varför måste du ha på silikon?
Tack igen! Ska jag sätta silikon i vinkeln vägg/vägg där jag tagit bort den längst ner?
 
  • Gilla
frisse007
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Säger som BirgitS, ser ut att vara fog överallt. Åtminstone kakelfog.
Lina Hedberg Lina Hedberg skrev:
Tack igen! Ska jag sätta silikon i vinkeln vägg/vägg där jag tagit bort den längst ner?
Det behövs inte, men det skadar heller inte. 👍
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vet inte om någon nämnt det men död mus/råtta i någon vägg kan lukta ett par månader 😞
 
  • Gilla
husdrömmar89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.