4 053 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Ny sågklinga till GCM 10 S?
Hejsan!
Har en Bosch GCM 10 S som jag avgudar starkt, men nu har klingan börjat slöa till sig och det här med sågklingor är minte min starka sida :-/
-Någon som har ett bra förslag på en ny klinga? Bra kvalitet till bra pris
-Har hört att man kan slipa om klingan (orginalet) Är det korrekt? och i så fall hur mycket kostar det på ett ungefär, och var kan man göra det?
- Funkar det att använda 250mm's klingor istället för de 254 som det ska va?
Många frågor men hoppas jag kan få svar.
/ove
Har en Bosch GCM 10 S som jag avgudar starkt, men nu har klingan börjat slöa till sig och det här med sågklingor är minte min starka sida :-/
-Någon som har ett bra förslag på en ny klinga? Bra kvalitet till bra pris
-Har hört att man kan slipa om klingan (orginalet) Är det korrekt? och i så fall hur mycket kostar det på ett ungefär, och var kan man göra det?
- Funkar det att använda 250mm's klingor istället för de 254 som det ska va?
Många frågor men hoppas jag kan få svar.
/ove
Du kan slipa om klingan, det gör du hos närmaste maskinuthyrning (dom brukar skicka iväg för omslipning när dom har ett gäng som ska slipas), vad det kostar vet jag inte men det kan ju knappast vara så dyrt.
Ska du köpa ny klinga så lägg pengar på en riktig (dyr) klinga, jag köpte en fintaggad version till min 707a för en billig peng (199 och den var kass
Ska du köpa ny klinga så lägg pengar på en riktig (dyr) klinga, jag köpte en fintaggad version till min 707a för en billig peng (199 och den var kass
Vad jag förstår är det ju många som köper klingor på Biltema. Dock passar dom ju inte helt men om ytterdiametern skiljer så lite borde det funka - är den för liten så kommer det ju bli lite okapat trä längst in mot anhållet.
Slipkostnaden beror ju på antalet tänder - har för mig att en 60 taggare kostar cirak 250 spänn.
Slipkostnaden beror ju på antalet tänder - har för mig att en 60 taggare kostar cirak 250 spänn.
Ja, om den billiga klingan är väsentligt sämre än den dyra orginalklingan. Men många vittnar om att billiga klingor funkar väldigt bra?JJ1 skrev:
Min erfarenhet är att billiga klingor ger sämre snitt och håller sämre. Titta noga på lågprisklingorna så ser du att hårdmetallskären är ojämt monterade. Ojämn diameter på klingan och ojämn skränkning, det kan helt enkelt inte bli några riktigt snygga snitt av det. Dessutom är min erfarenhet att de billiga tar mycket mer stryk om man kör på en spik el dyl. En kvalitetsklinga klarar sig oftast riktigt bra medan en billig bokstavligt talat går i bitar.
Ja, billiga klingor funkar bra, fast inte så länge som dyra. Varför köpa en dyr såg och sedan använda billiga klingor? Har själv en GCM10S och är mycket nöjd med den. Skulle aldrig få för mig att montera dit en billig klinga på en 5000 kr-såg.