1 911 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Ny regering, nya byggregler?
På konsumentens sida
· 3 114 inlägg
Efter söndagens val i Sverige håller en ny regering på att bildas. Det råder så klart osäkerhet om vad den nya regeringen kan tänkas besluta ? och få igenom i riksdagen - som påverkar dina möjligheter att bygga hus de närmaste fyra åren. Här finns listan med 63 nya byggregler som kan komma.
Du kan läsa artikeln här: Ny regering, nya byggregler?
Du kan läsa artikeln här: Ny regering, nya byggregler?
Oavsett regering så går vi mot en situation där framtida detaljplaner, blir behäftade med undantag. Undantagen skrivs in i lag, så att dessa är omöjliga att överklaga. Möjlighet att till överklaganden kommer att finnas kvar, men bara av symbolisk natur. Den klagande kommer alltid att förlora. Framtagandet av nya detaljplaner kommer att gå mycket fortare. Remissinstanser kommer även fortsättningsvis att tillfrågas- men även detta bara av symbolisk art.
Det är generande för sverige hur borgliga regeringen behandlade remissinstanserna när det gäller lagändringen av komplementhus!
Detta är ett spektakel som blir intressant att följa ur demokratisynpunkt.
Det är generande för sverige hur borgliga regeringen behandlade remissinstanserna när det gäller lagändringen av komplementhus!
Detta är ett spektakel som blir intressant att följa ur demokratisynpunkt.
Ett spektakel på många sätt. Som slopande av bolånetaket. Ja det är bra för många, förstagångsköparen, den som ska bygga, bankerna, markägare och husfabrikörer.
Men frågan är om det inte samtidigt för in folk på ett spår mot avgrunden, om det inte kommer att trigga huspriserna istället för att stabilisera dem.
Bankerna borde bli glada när de kan låna ut mer, men om huspriserna vänder nedåt då och de ser sin säkerhet minska i värde?
Det kan gå hur som helst och blir nog svårt att styra dit man vill ha det. Jag tror den punkten borde utvärderas en gång till.
En punkt jag starkt motsätter mig är om bullernivå, jag blev själv utsatt för 50dB kontinuerligt på sovrummets yttervägg ett halvårs tid, jag kan intyga att det inte är att rekommendera.
Att då tillåta 65dB på ytterväggen är fullständigt vansinne.
Dessutom förstod jag det så att det skulle åläggas de boende att själva komma överens i tvister.
Upplagt för osämja är det, jag påtalade problemet för min ljudalstrande granne, då inget hände införskaffade jag en mätare för att vara säker varefter jag kontaktade kommunen som tog kontakt med min granne, då hjälpte det och vi hyser vad jag vet ingen agg till varandra efter det.
Jag är helt säker på att det hade sett annorlunda ut om vi själva skulle hanterat det.
Men frågan är om det inte samtidigt för in folk på ett spår mot avgrunden, om det inte kommer att trigga huspriserna istället för att stabilisera dem.
Bankerna borde bli glada när de kan låna ut mer, men om huspriserna vänder nedåt då och de ser sin säkerhet minska i värde?
Det kan gå hur som helst och blir nog svårt att styra dit man vill ha det. Jag tror den punkten borde utvärderas en gång till.
En punkt jag starkt motsätter mig är om bullernivå, jag blev själv utsatt för 50dB kontinuerligt på sovrummets yttervägg ett halvårs tid, jag kan intyga att det inte är att rekommendera.
Att då tillåta 65dB på ytterväggen är fullständigt vansinne.
Dessutom förstod jag det så att det skulle åläggas de boende att själva komma överens i tvister.
Upplagt för osämja är det, jag påtalade problemet för min ljudalstrande granne, då inget hände införskaffade jag en mätare för att vara säker varefter jag kontaktade kommunen som tog kontakt med min granne, då hjälpte det och vi hyser vad jag vet ingen agg till varandra efter det.
Jag är helt säker på att det hade sett annorlunda ut om vi själva skulle hanterat det.
Kommuner måste ha bättre dialog med Länsstyrelsen
Vi har exempel på kommuner där man i partiövergripande samtal kommit fram till en strategi för LIS-områden i kommunen och utifrån den strategin kunnat identifiera områden som sedan beslutats i fullmäktige.
I arbetet har man också haft en dialog med Länsstyrelsen och Naturvårdsverket.
Det finns också flera exempel på kommuner där man inte lyckats få en bra dialog med Länsstyrelsen och i stället har det blivit direkta motsättningar, alltså då Länsstyrelsen överprövar strandskyddsdispenser så att Landsbygdsutveckling i strandnära lägen (L.I.S-områden) helt uteblir.
Man kan inte få lov att bygga attraktiva boenden nära stranden på landsbygden som var syftet med lagen. Vi är flera markägare och landsbygdsbor som vill satsa på landsbygden!
Vi har exempel på kommuner där man i partiövergripande samtal kommit fram till en strategi för LIS-områden i kommunen och utifrån den strategin kunnat identifiera områden som sedan beslutats i fullmäktige.
I arbetet har man också haft en dialog med Länsstyrelsen och Naturvårdsverket.
Det finns också flera exempel på kommuner där man inte lyckats få en bra dialog med Länsstyrelsen och i stället har det blivit direkta motsättningar, alltså då Länsstyrelsen överprövar strandskyddsdispenser så att Landsbygdsutveckling i strandnära lägen (L.I.S-områden) helt uteblir.
Man kan inte få lov att bygga attraktiva boenden nära stranden på landsbygden som var syftet med lagen. Vi är flera markägare och landsbygdsbor som vill satsa på landsbygden!
Landsbygden avfolkas
Regeringen gjorde ett hopp för att vända trenden om att det skulle bli lättare att få bygga vid stränder i glesbygden.
Den nya strandskyddslagen har funnits i fem år. Men mycket lite har ändrats längs de svenska stränderna.
När kommunerna ger dispens från strandskyddet säger tjänstemännen från Länsstyrelsen nästan alltid nej.
Det är därför som landsbygdsutveckling i strandnära lägen (LIS) inte har kunnat genomföras som det var tänkt i från början.
Lagen bör ändras så att Länsstyrelsen inte får någon överprövningsrätt.
Regeringen gjorde ett hopp för att vända trenden om att det skulle bli lättare att få bygga vid stränder i glesbygden.
Den nya strandskyddslagen har funnits i fem år. Men mycket lite har ändrats längs de svenska stränderna.
När kommunerna ger dispens från strandskyddet säger tjänstemännen från Länsstyrelsen nästan alltid nej.
Det är därför som landsbygdsutveckling i strandnära lägen (LIS) inte har kunnat genomföras som det var tänkt i från början.
Lagen bör ändras så att Länsstyrelsen inte får någon överprövningsrätt.
En viktig sak i allt debaterande är att kommuner ej behöver revidera gamla detaljplaner till dagens verklighet. I Huddinge så lever jag under en detaljplan från 1945. Det är en livstid och där har man fristående garage på 25 kvm som största tillåtna. Vilket jävla skämt! Tvinga komuner att uppdatera till de krav som är rimliga idag. 1945 hade man inga stora bilar eller råd att ha bil. Idag har villaägare 2 bilar. Likaså prickmark. Kommunen har tagit 9 meter på en tomtgränsen och 6 meter på andra som prickmark. Det har varit så i 40 år nu. Även det är orimligt! Om kommunerna fick betala arrende för dessa prickmarker så upphörde detrta ofog direkt.Den väg som skull byggas då las på en annan ställe, men prickmarken är kvar. kriminellt förfarande anser jag!
Tråkigt att man försämrar strandskyddet! Innebär att rika turister och badgäster kommer att köpa strandnära mark vid vatten. Därmed försvinner rekreationsområden för allmänheten (arbetarklassen).
Sannolikt så får vi också äver tid reduserad Allemansrätt- likt Tyskland.
Nu när alla partier är exakt lika så kvittar det ju vem man röstar på. (ref Göran Persson, Agenda)
Sannolikt så får vi också äver tid reduserad Allemansrätt- likt Tyskland.
Nu när alla partier är exakt lika så kvittar det ju vem man röstar på. (ref Göran Persson, Agenda)