Hej
Nu proveldas pannan för fullt.
Den gamla kombipannan Exonom är ute och en ny Euronom P20UB står på plats.
Skorstenen är tätad/dragen av Eldabutiken i gnesta och rörarbetet har jag gjort själv.
V37 får vi leverans av Veto Flisomat, hemgjord flisburk för traktorlastning om ca 3 kubik hamnar precis utanför pannrummet, med skruv rakt in i brännaren och ca 20 kubik flis ligger i skärmförrådet och väntar. minst 10 kubik till ska flisas upp innan vintern.

Flishuggen är en gammal Erjo 160T (?) som drivs av en kanske ungefär lika gammal MF 135

Temperaturlogg i realtid finns på
tobias.eller.nu/templogg/templogg.html
eller för WAPpare

65135962.Avad7RLk.pannaoacktank1000.jpg
tobias.eller.nu/templogg/waplog.wml

Tobias

Har du tagit hål i sidan, eller matar du in framifrån?
En flisomat ger väl ganska mycket effekt, kan denna panna ta emot all effekt?

Nej, jag matar inte in från sidan. Mitt pannrum, yytervägg i relation till rökkanal gjorde att en sådan panna inte passar så bra. Då skulle jag behöva flytta acktanken osv och det var ett jobb jag inte ville ta på mig. Att sen en sådan panna kostar minst 35' och den här 20' fällde avgörandet.

Pannan kan ta emot 20kW och flisomaten ger som mest 40kW i "mitt" utförande.
Det är inga problem att reglera ner så att flisomaten ger under 20kW, enligt den svenske agenten.

Tobias

Nu sitter Flisomaten på plats, sedan i Söndags.
Premiäreldning 18:00 i söndags.
Gick hela natten utan problem. Stoppade den över dagen igår, eftersom jag skulle vara borta långt och länge. Startade upp igårkväll och nu snurrar den fortfarande.
Effektdrift på knappt en timme och fyrhållning i knappt två, totalt ca 2,5h "cykeltid".
Panntermostaten på knappt 80°C.
Endast 29°C ut i radiatorerna.

67943591.TlFjpjpi.trn_Alla_24.png

Flisförrådet står ca 1 m från väggen precis utanför pannrummet, tanken är att lasta med traktorn.

67943645.2A9z3ZAy.jpg

Skruven på 3,1 m kommer genom väggen och går rakt fram till pannan. Brännhuvudet sticker in i tänd/askluckan och en ny mindra skalucka skall tillverkas.

67943647.VLAzbtBt.jpg

Se så mysigt det brinner!

67943649.1Jhuy7Or.jpg

Fläkten sitter lite olyckligt så att tändluckan inte går att öppna mer! Skall fixas till.

Styrskåp med logikstyrning, larmutgång, mm

67943652.rTUwOXLE.jpg

Nu återstår lite intrimning.

Tobias

Jag ser inga bilder är det någon annan som ser dem?

Jag ser bilderna......

Vad använder alla för att göra såna fina kurvor och grejer?

"alla" använder temperaturgivare med "1-wire"-nätverk och en dator som loggar, t.ex via Rickards värmepumpslogger, finns på www.varmepumpsforum.com.

Finns andra lösningar som bygger på ungefär samma teknik.

T

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.