Plastfärg brukar väl rekommenderas för att den är lönsamm för försäljaren och lättmålad för användaren, att den stänger in fukt och får staket och annat utsatt att ruttna är nått man får på köpet så att säga.trumanders skrev:Håller inte akrylatfärg länge menar du? Det brukar vara det som rekommenderas till fasader på grund av hållbarheten och att det skyddar fasaden. Jag tänker på akrylatfärg som är diffusionsöppen, det ska väl inte stänga in någon fukt? Slamfärg verkar inte vara nåt alternativ eftersom vi gärna vill ha en speciell kulör.
Gysinge har olika slamfärger som vitt, ljusgrått, gult, grönt och gult förutom de mer traditionella.
Njea, orsaken till min tråd är just att jag inte vet vad jag vill ha, och att jag vill få tips och råd. Jag undersökte slamfärg och det verkar bara finnas i ett begränsat antal kulörer? Det jag har läst hittills om akrylatfärg är just att den skyddar panelen och att den står sig länge. KanskeF fribygg skrev:
Jag förstår. Pratade med pappa idag, och de målade med täcklasyr som de köpt i Norge för hälften av vad det kostade i Sverige. Den släpper också igenom en del av träets struktur. Funderar på om det kan vara nåt. Huset är från sekelskiftet.Jonatan79 skrev:Jodå, vanliga fasadfärger (akrylat) "håller" rätt länge om du gör arbetet rätt och har en luftspalt bakom panelen. Denna typ av färg stänger in ev. fukt och panelen kan ta skada på några få år. Varför målarna och tillverkarna rek. sina egna dyra färger behöver vi nog inte gå in på...
Om husets stil passar för grå, svart eller röd finns slamfärg, tjär- och järnvitriol som är ljusår billigare.
Med den typen av färg andas panelen bättre och ruttnar/skadas sällan.
Nackdelen med slamfärg , iaf slamfärgerna såsom t.ex. faluröd, är att den måste målas om mer ofta än t.ex. akrylatfärgerna. Man slipper dock få ett stort hål i plånkan och slipa och jävlas när det är dags att måla om.
Själv har jag målat de senaste två byggnaderna jag varit med och byggt i både järnvitriol och tjärvitriol, enbart en strykning, supersnygg och billigt.
Om huset från sekelskiftet är nog linoljefärg det bästa och sannolikt det ända som kan få den nya fasaden att hålla 100årtrumanders skrev:Njea, orsaken till min tråd är just att jag inte vet vad jag vill ha, och att jag vill få tips och råd. Jag undersökte slamfärg och det verkar bara finnas i ett begränsat antal kulörer? Det jag har läst hittills om akrylatfärg är just att den skyddar panelen och att den står sig länge. Kanske
Jag förstår. Pratade med pappa idag, och de målade med täcklasyr som de köpt i Norge för hälften av vad det kostade i Sverige. Den släpper också igenom en del av träets struktur. Funderar på om det kan vara nåt. Huset är från sekelskiftet.
Samma typ av färg som de flesta målar med i Sverige…trumanders skrev:Njea, orsaken till min tråd är just att jag inte vet vad jag vill ha, och att jag vill få tips och råd. Jag undersökte slamfärg och det verkar bara finnas i ett begränsat antal kulörer? Det jag har läst hittills om akrylatfärg är just att den skyddar panelen och att den står sig länge. Kanske
Jag förstår. Pratade med pappa idag, och de målade med täcklasyr som de köpt i Norge för hälften av vad det kostade i Sverige. Den släpper också igenom en del av träets struktur. Funderar på om det kan vara nåt. Huset är från sekelskiftet.