G
Hej, förra ägaren gjorde en variant i köket då vi har lite ont om plats. Han sågade ett hål i väggen i ena hörnet och körde in en vanlig fristående micro och satte sen en list runt. Nu har micron gått sönder och vi behöver köpa ny. Jag funderar på om det inte hade gått att köra in en inbyggnadsmikro här istället? Eller hade det sett konstigt ut om man inte sätter en sådan som det är tänkt i ett skåp? Funderar ex på IKEAs:
https://www.ikea.com/se/sv/p/mattradition-mikrovagsugn-ikea-300-vit-30411769/
Måttmässigt passar den, behöver bara såga upp någon cm upptill. Men hur hade det sett ut runt yttre ramen? Har svårt att bilda mig en uppfattning. Någon som har erfarenhet från liknande projekt?

Tack!

• Ett tomt utrymme i en köksvägg där en mikrovågsugn tidigare var installerad, med en ram som omger öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ett problem kan vara ventilationen, en mikro alstrar rätt mycket värme som måste kunna ta vägen någonstans. När man bygger in en mikro i ett högskåp så är hyllorna nedanför och ovanför ursågade baktill så att luft kan röra sig från golvet och upp ovanför högskåpet, framgår av sidan 4 i monteringsanvisningen. Ditt utrymme ser rätt tillstängt ut.

Det måste också finnas ett åtkomligt vägguttag.

Om du tycker att det ser konstigt ut utan någon stomme runt kan du simulera en sån genom att sätta in tunna lister (hörnskydd i trä?).

• Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
BirgitS BirgitS skrev:
Ett problem kan vara ventilationen, en mikro alstrar rätt mycket värme som måste kunna ta vägen någonstans. När man bygger in en mikro i ett högskåp så är hyllorna nedanför och ovanför ursågade baktill så att luft kan röra sig från golvet och upp ovanför högskåpet, framgår av sidan 4 i monteringsanvisningen. Ditt utrymme ser rätt tillstängt ut.

Det måste också finnas ett åtkomligt vägguttag.

Om du tycker att det ser konstigt ut utan någon stomme runt kan du simulera en sån genom att sätta in tunna lister (hörnskydd i trä?).
Ventilation och uttag är inga problem. Har ju vart mikro här sen 90-talet iaf! Det vi ser här är ju baksidan av ett skåp kan man säga, på andra sidan är det ett skåp som öppnas framifrån. Du kan ana ljusspringorna på sidorna i bilden vilket ju är skåpsdörren! Så det är nog inga problem med ventilation, den används ju inte så ofta heller. Det är ju till att värma någon dryck och någon panpizza ibland, typ :)
Ja sant, kanske ändå får titta på lister i värsta fall! Sen kanske jag kan köpa mikron på IKEA och lämna tillbaka om det inte känns bra, dom känns som ett företag med bra returpolicy?

BirgitS
Det är nog inte hur ofta som mikron används utan hur länge åt gången som är det viktiga, men du märker ju om det blir för varmt bakom skåpsdörren.

Köper man online har man ju ångerrätt men jag känner inte till om Ikea tillämpar Öppet köp för allt och hur som helst.

• Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog inte hur ofta som mikron används utan hur länge åt gången som är det viktiga, men du märker ju om det blir för varmt bakom skåpsdörren.

Köper man online har man ju ångerrätt men jag känner inte till om Ikea tillämpar Öppet köp för allt och hur som helst.
Absolut! Ja men jag får kolla med IKEA, tack!

BirgitS BirgitS skrev:
jag känner inte till om Ikea tillämpar Öppet köp för allt och hur som helst.
Öppet köp i 365 dagar
Öppet köp gäller inte för måttbeställda produkter som bänkskivor och väggplattor, samt livsmedel och vitvaror som installerats. Produkter som är smutsiga, fläckiga eller skadade omfattas inte heller av öppet köp.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
G
D Dilato skrev:
Öppet köp i 365 dagar
Öppet köp gäller inte för måttbeställda produkter som bänkskivor och väggplattor, samt livsmedel och vitvaror som installerats. Produkter som är smutsiga, fläckiga eller skadade omfattas inte heller av öppet köp.
Grymt, tack! Men då är det ju bara att testa antar jag :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.