Min röris gjöt in en lite väl klen matning till golvvärmefördelaren i min platta, ett 22 mm r-i-r med ca 10 meters längd. Jag har ett dimensionerande flöde på ca 0,5 l/s och fick nu ett väldigt högt tryckfall ett brev på posten... Jag har blivit rådd av Uponor att dra en större matning.

Jag har inte dubblat innerväggarna ännu så det är inga problem att få plats med en 28 mm r-i-r, men jag måste upp från kulvertens anslutning (golvnivå) till mitt mellanbjälklag, tvärs ett par sovrum, och väl framme vid fördelaren ner till golvnivå igen...

Jag har lite svårt att se hur jag ska placera en luftning eftersom jag får en högpunkt som ligger i mellanbjälklaget (loftvåning). Att strunta i luftning är väl att be om problem?

Då gör man en liten snygg lösning med kulventiler så att du kan stänga av slingan mot kulverten och på GV-sidan om dessa kulventiler sätter du avtappningskranar med lock. Stäng kulventilerna och trycksätt ena avtappningsventilen med trädgårdsslangen, den andra dras till avlopp. Sen avluftar du fördelaren på vanligt (rätt) vis. Har du inget annat anslutet kan du sätta arrangemanget vid andra änden av kulverten så får du den luftad också.

Men jag undrar om 22-slangen blir nåt problem i praktiken. Jag har själv 37 m 25-kulvert innan 100 m2 golvvärme och kör pumpen på läge 1.

Du kan sätta ett T-rör i högpunkten och dra ner ett tunt rör till ett lämpligt ställe så går det att lufta som vanligt, även luft som sedan gasar ur vattnet.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.