Hej under renoveringsprocessen så försvann de gamla muttrarna till balofixen som sitter på plats

Undrar för de främsta vad de heter och om det är möjligt att köpa sådana utan större problem eller om det finns en annan lösning.
 
  • Bild av två balofixventiler monterade på vattenrör, en med saknad mutter, och två fästanordningar märkta "20mm Gänga" och "R 10 g 3/8".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
A ajasåärdet skrev:
Hej under renoveringsprocessen så försvann de gamla muttrarna till balofixen som sitter på plats

Undrar för de främsta vad de heter och om det är möjligt att köpa sådana utan större problem eller om det finns en annan lösning.
Hej och välkommen till forumet @ajasåärdet !! 👍👍

Vad har du för invändigt mått på dina befintliga ballofixer enligt min gula markering?
Jag gissar på 15mm...

Står det BALLOFIX på den undre mutterns kant likt min bild?
Närbild på en Ballofix-mutter med texten "BALLOFIX" ingraverad på kanten. Muttern är i metall med en mässingsfärgad invändig del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det ska även tilläggas att Broen Ballofix inte är dokumenterat tillåten att ansluta slätända av mässing, likt dina anslutningar på blandaren.

Har nämnt det alldeles nyligen här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-ny-koeksblandar.523068/post-5807719

Sitter det även kvar en del av förminskningen här?! 🤔🤔
Kontrollera innan du mäter!
 
  • Närbild på två anslutna ballofixer med markeringar för 20mm gänga och R 10 g 3/8, med en gul pil som pekar på den undre mutterns kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Ricksson Ricksson skrev:
Havkoppling r15x10
Halvkoppling ska aldrig dras på klämringsände utan planadapter.

Men då måste vi först bekräfta tillverkaren på kulventilen!
 
Måttband bredvid en Ballofix-ventil med texten "Ballofix-e" och "12" synlig på ventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två metallrör med muttrar syns på bilden, nära en vägg. På sidan av det ena röret står "Ballofix-e" och på nedre muttern står "12".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman Krilleman skrev:
Hej och välkommen till forumet @ajasåärdet !! 👍👍

Vad har du för invändigt mått på dina befintliga ballofixer enligt min gula markering?
Jag gissar på 15mm...

Står det BALLOFIX på den undre mutterns kant likt min bild?
[bild]

Men det ska även tilläggas att Broen Ballofix inte är dokumenterat tillåten att ansluta slätända av mässing, likt dina anslutningar på blandaren.

Har nämnt det alldeles nyligen här:
[länk]

Sitter det även kvar en del av förminskningen här?! 🤔🤔
Kontrollera innan du mäter!
ser ut att vara r12 står dessutom Ballofix-e på sidan av ballofixen och 12 på nedre muttern
 
Krilleman
A ajasåärdet skrev:
ser ut att vara r12 står dessutom Ballofix-e på sidan av ballofixen och 12 på nedre muttern
Ja då är det nog kanske 12mm ballofixer.
Men du måste pilla bort den undra halvan som du har kvar i dina ballofixer...
Efter du fiskat upp dessa halvorna så kan du mäta igen! Då bör det vara 12mm.

Fast jag är inte helt övertygad, förminskningens undre halva ser rent visuellt ut att vara 15mm enligt ögonmåttet.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ja då är det nog kanske 12mm ballofixer.
Men du måste pilla bort den undra halvan som du har kvar i dina ballofixer...
Efter du fiskat upp dessa halvorna så kan du mäta igen! Då bör det vara 12mm.

Fast jag är inte helt övertygad, förminskningens undre halva ser rent visuellt ut att vara 15mm enligt ögonmåttet.
Nu nä'r du nämner det så är det ngt jag kan kränga upp med lite teknik tror jag nog
 
Krilleman
A ajasåärdet skrev:
Nu nä'r du nämner det så är det ngt jag kan kränga upp med lite teknik tror jag nog
En vanlig förminskning delar sig i två vid åtdragning.

Delningen sker vid min gula linje enligt min bild. Den undre halvan har du kvar i din kopplingar.
Metallförminskning med en gul linje som visar var den delar sig vid åtdragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
En vanlig förminskning delar sig i två vid åtdragning.

Delningen sker vid min gula linje enligt min bild. Den undre halvan har du kvar i din kopplingar.
[bild]
Närbild på en rörförminskning från r15 till r12 monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband mäter en R15 till R12 förminskning på en metallkomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förminskningskoppling från r15 till r12 på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du hadde rätt var en r15 till r12 förminskning
 

Bästa svaret

Krilleman
A ajasåärdet skrev:
Du hadde rätt var en r15 till r12 förminskning
R klassas bara gängor.
Du har en 15x10 förminskning i dina befintliga kopplingar.

Ballofixen är således 15mm som jag ursprunligen misstänkte.

Mätning av en koppling med ett måttband, som visar en diameter på cirka 1,6 cm (16 mm) i samband med en diskussion om ballofix och förminskningar.

Du behöver då 15x10 förminskningar och nya muttrar.

Men det ska tilläggas igen, att ballofix inte är en godkänd koppling för slätända likt dom du har på din blandare som jag redan nämnt och länkat till facit ovan.

https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-ny-koeksblandar.523068/post-5807719

https://www.rinkabyror.se/artikel/ballofix-forminskning-15x10/
https://www.rinkabyror.se/artikel/ballofix-mutter-fkr-15x15r/
 
  • Gilla
ajasåärdet
  • Laddar…
du hadde rätt var
Krilleman Krilleman skrev:
R klassas bara gängor.
Du har en 15x10 förminskning i dina befintliga kopplingar.

Ballofixen är således 15mm som jag ursprunligen misstänkte.

[bild]

Du behöver då 15x10 förminskningar och nya muttrar.

Men det ska tilläggas igen, att ballofix inte är en godkänd koppling för slätända likt dom du har på din blandare som jag redan nämnt och länkat till facit ovan.

[länk]

[länk]
[länk]
Tack så mycket för hjälpen,
ska nog fundera att kanske sätta en ny vatette kulventil med tanke på att du nämnde att det inte är en godkänd koppling samt att jag bor i en lägenhet så kan uppkommande problem påverka andra och inte bara mig.
 
Krilleman
A ajasåärdet skrev:
Tack så mycket för hjälpen,
ska nog fundera att kanske sätta en ny vatette kulventil med tanke på att du nämnde att det inte är en godkänd koppling samt att jag bor i en lägenhet så kan uppkommande problem påverka andra och inte bara mig.
Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt?
Bostadsrätt
 
Krilleman
A ajasåärdet skrev:
Bostadsrätt
OK

Finns det något i stadgarna om att ni måste använda en viss VVS-entrepenör för insvändiga VVS-arbeten?

Kolla det först.
 
Krilleman Krilleman skrev:
OK

Finns det något i stadgarna om att ni måste använda en viss VVS-entrepenör för insvändiga VVS-arbeten?

Kolla det först.
Ser inte ut som det finns något avtal, så antar att det är bara att ringa runt till olika VVS firmor för kulventilsbyte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.